Nybörjarfrågor ang målning!

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Toughsurvivor

Inlägg av Toughsurvivor »

Hej !!
Har lite frågor angående målning.
Använder citadel färger och späder med vatten, och har en målarpalett i plast.

1. Färgen torkar för snabbt för mig, ibland innan jag hinner applicera (späder jag ut färgen med för lite vatten?)
2. Vad använder ni för målarpalett?

Mvh
Fredrik
Við munum sigra Leman Russ nafn!

Jonke

Re: Nybörjarfrågor ang målning!

Inlägg av Jonke »

Hur mycket färg lägger du ut på paletten? En liten droppe torkar så klart fort. Spä till tjocklek som mjölk säger proffsen. Jag kör med lite tjockare färg än så. Målar jag länge med samma färg så spär jag på lite mer om jag märker att färgen på paletten börjar bli tjock.

Användarvisningsbild
Naz87

Inlägg av Naz87 »

Ta ett plastlock typ från glass låda. Blöt och vrid ur en disktrasa och lägg på locket (du kan klippa trasan så den passar locket bättre om du vill) slå in hela paketet i smörgåspapper och vips så har du en Wet palett som hjälper till att hålla färgerna lite fuktiga.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Eftersom jag alltid späder alla färger så späder jag dem direkt i burken från början, men hjälp av Lahmian Medium. Sen tar jag färg ur locket precis som vanligt. Då behöver jag ingen palett att lägga ut färgen på först :)

Iambroborn

Inlägg av Iambroborn »

Ancalagon skrev:Eftersom jag alltid späder alla färger så späder jag dem direkt i burken från början, men hjälp av Lahmian Medium. Sen tar jag färg ur locket precis som vanligt. Då behöver jag ingen palett att lägga ut färgen på först :)
+1
Skulle dock gjort som Ancalagon OCH kört palett. Blir lättare att blanda färger samt att få till en fin spets på penseln och få mer kontrollerad saturation av penseln. Imo ofc :)

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Va sjutton, blendar gör man direkt på modellen och penselspetsen fixar man med munnen!

Men ja, jag använder såklart också palett när jag blandar färger :)

Det finns en del guider på hur man gör Wet Palettes, bara googla. Enkelt summerat: "blister-skumgummi" i botten med lite vatten i, läskpapper/bakplåtspapper på som du sedan lägger färgen på. Släpper igenom lagom mycket fukt för att inte torka ut färgerna direkt, men för lite för att spä ut dem.

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Späder ned vatten på litet plastlock. Blandar på locket och försöker ha mer vatten i ena änden av blandningen och mindre i andra, på paletten, vid detaljmålning och högdagrar. Har flera små runda plastlock- paletter. En till metallfärger, en till röda toner, en till mer neutrala färger och en till Ryza Rust.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Flygmaskin

Inlägg av Flygmaskin »

Har aldrig använt varken våtpalett eller märkliga medel i färgen.
Blandar alltid färgen(arna) på ett plastlock tillsammans med rikligt med vatten. Börjar färgen kännas torr så pytsar jag på med mer vatten.
Skall dock sägas att de jag känner som använder våtpalett verkar vara nöjda med tekniken.
Människomat, till exempel spannmål.

frigobben

Inlägg av frigobben »

Utöver det som sagts innan kan man också tänka på att inte ha för lite färg på penseln. Tar man bara lite på toppen av penseln torkar det ganska snabbt med om man fyller upp lite mer så kan man måla en längre stund. Se bara till att spetsen inte har så mycket att man tappar kontrollen.

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Naz87 skrev:Ta ett plastlock typ från glass låda. Blöt och vrid ur en disktrasa och lägg på locket (du kan klippa trasan så den passar locket bättre om du vill) slå in hela paketet i smörgåspapper och vips så har du en Wet palett som hjälper till att hålla färgerna lite fuktiga.
Vad han sa. Fast jag klipper disktrasan efter formen på en matlåda, skvätter i lagom med vatten och sen bakplåtspapper. Då kan jag sätta lock på lådan och fortsätta måla dagen efter. Då är dock färgerna lite mer urvattnade men så går det fort som fan. Sätta sig, skvätta i färg i lådan och köra. Bam! Våtpalettipset som jag fick här på forumet är det allra bästa och mest tidsbesparande jag nånsin gjort.

Edit: Wurrkop gav mig det tipset om våtpalett och det är jag evigt tacksam för.

Skriv svar