Vad för dipp ska jag ha?

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
mindtrix

Vad för dipp ska jag ha?

Inlägg av mindtrix »

Har aldrig dippat något förr men tänkte prova på mina fula tyranider som ligger och skräpar för att sedan kanske fixa mina orks om jag får kläm på det.

Jag är helt grön på området, läst nån guide och liknande men då de oftast är från ickesvenska siter så får man ju inte tag på exakt samma dipp som dom använder sig av.
Prociduren med att dippa, snurra osv har jag förstått men exakt vad jag behöver inhandla är jag inte klar över.
Verkar finnas massor, vattenbaserat, icke vattenbaserat, sånt som är tjockt som tjära eller tunnt som vatten.

Någon med lite erfarenhet av vad jag borde införskaffa mig? (förstår att det kan variera beroende på vad för resultat man vill ha, mörkt, ljust osv men jag tänker i första hand på mina orks).

Användarvisningsbild
Nefrums

Re: Vad för dipp ska jag ha?

Inlägg av Nefrums »

Jag använder dipp som heter "quick shade" "dark tone".

Ett par saker jag har lärt mig av att dippa ett par armer.
Doppa inte modeller. det blir mycket bättre om man blaskar på dippen med en pensel, det tar lite längre tid, men det är det värt.

Efter du har målat dipp på en hel modell, gå över den och torka bort dip där det blivit för mycket. bara torka av penseln på lite papper och sug upp dippen från modellen med den. Det blir inte snyckt om det finns pölar med dipp på modellerna.

Skaka alltid dippen innan du använder den, den segmenterar sig.

Skall du dippa stora modeller med stora ytor kan det vara bra att spä ut dippen lite med lacknafta. Behövs antagligen inte på nids, utan det är nog främst för när man dippar bilar.

Hittar rätt färg schema, olika förger gör sig olika bra att dippa. Bleached bone blir mycket bra, medians skull white inte alls blir bra..
Prova ett par olika innan du målar hela armen
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Gjorde dvärgarna till Skull Pass med vit spray och mörkaste dippen. Det vita blev riktigt bra på skäggen.
En bild säger mer än 1000 kaniner

paintner

Inlägg av paintner »

kom ihåg att det kan funka med vanlig lack som köpes i färgbutik.
då kan du till och med få roligare färger än de som 'dippmakarna' tillhandahåller osm oftast är svarta eller bruna.
- black templars @ time of ending -

mindtrix

Inlägg av mindtrix »

Jag försökte googla quickshade men hittade inget vettigt..
Länk till någon som säljer det?

Men om jag då köper lack i en vanlig bygghandel. Vad ska det vara för lack?
För möbler, golv? Matt eller blank?
Tipsa gärna om exakt vad för produkt ni använt och var ni inhandlat den.
Planerade lägga lite golv idag så kanske kan köpa nåt samtidigt för att testa.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

det är: Fanatic Army Painter Quick Shade
jag brukar handla på unispel: http://www.unispel.com/catalog/quick-sh ... -4587.html
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
Bengt

Inlägg av Bengt »

Nefrums skrev:Efter du har målat dipp på en hel modell, gå över den och torka bort dip där det blivit för mycket. bara torka av penseln på lite papper och sug upp dippen från modellen med den. Det blir inte snyckt om det finns pölar med dipp på modellerna.
Är det istället för att vifta vilt med modellen så extra dip flyger av eller gör du det också?

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

det är istället för att vifta med modellen, jag tycker det funkar bättre.

ErikJohannesson

Inlägg av ErikJohannesson »

Jag är helt enig i att det är mycket smidigare att applicera med pensel än att doppa och skvätta av.

Dessutom har jag råkat ut för följande vid avskakning:
- Dipp i håret, på kläder och omgivning
- Mosad bas pga för hårt grepp med polygripen
- Gubben har lossnat från sin bas (och landat i grus)
- Överkropp lossnat från figur (och landat i nyklippt gräsmatta)

Pensel är att föredra. ;)
/Erik Kullberg (fd Johannesson)
"Att inte avsluta sina liknelser är som att bada med flodhästar..."
Spelar (men sällan): CSM (Black Legion), AM (Steel Legion), Craftworld (Saim-Hann), Grey Knights, Inquisition

mindtrix

Inlägg av mindtrix »

Alla här kör på fanatics armypainter varianter?

Jag vet inte varför men jag är lite sugen på någon lack i något riktigt träslag. Kanske bara korkat då det finns en färdig produkt?
Kikade lite på K-rauta i dag då jag ändå var där men hade ingen aning om vad jag skulle välja:S

Ingen som har tips om något man hittar i lokala färgbutiken/järnhandeln?

Skriv svar