Jag använder mig av army painters vita och gula spray till mina gubbar men tyvärr blir det ofta problem.
Figurerna får en "kornig" yta, det förstör helt och hållet modellens utseende.
Några tips för hur jag kan lösa problemet?
PS: Jag sprayar alltid utomhus och skakar burken runt 1½ till 2min
Army painter spray
Re: Army painter spray
Haft det problemet också, löste det genom att spraya närmare!
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!
- DarkMessiah
Sv: Army painter spray
Det enda jag kan tänka på är att det skulle kunna vara för kallt eller fuktigt.
Har själv aldrig haft bekymmer med APs sprayer, och ändå kört dom ett par år nu.
Sprayar bara ute vid fint väder och runt 20 grader och upp, i övriga fall får sovrummet agera målarstuga till tantens stora förtret
Har själv aldrig haft bekymmer med APs sprayer, och ändå kört dom ett par år nu.
Sprayar bara ute vid fint väder och runt 20 grader och upp, i övriga fall får sovrummet agera målarstuga till tantens stora förtret
-
Pistolmannen
Om sprayen är kall, tro ni det kan göra att den klumpar?
Bor nere i källaren och har mina sprayer stående på golvet.
Bor nere i källaren och har mina sprayer stående på golvet.
Om det är kylan som är problemet vet jag inte, men dom är definitivt värmekänsliga... Och golvet i källaren är nog inte det bästa stället att ställa dom på isf..
Winning is a theme!
twitter: xdanskx
twitter: xdanskx
Army painter spray
Hejsan!
Jag har använt massor av AP spray. Jag har sprayat ute i alla väder och det har funkat bra. Jag tror att du sprayar lite för långt från modellerna. Det som händer är att sprayen "torkar" innan den träffar modellen. Om jag inte minns fel så är det lite olika avstånd som rekommenderas på olika märken av sprayer så kolla på burken. Avståndet kan säkert av påverkas av värmen. Jag sprayar alltid i skuggan om det är sol ute tex.
Hoppas du får ordning på sprayandet för AP burkarna är bra och det är ju grymt att de finns i så många olika färger.
Med vänlig hälsning,
R.
Jag har använt massor av AP spray. Jag har sprayat ute i alla väder och det har funkat bra. Jag tror att du sprayar lite för långt från modellerna. Det som händer är att sprayen "torkar" innan den träffar modellen. Om jag inte minns fel så är det lite olika avstånd som rekommenderas på olika märken av sprayer så kolla på burken. Avståndet kan säkert av påverkas av värmen. Jag sprayar alltid i skuggan om det är sol ute tex.
Hoppas du får ordning på sprayandet för AP burkarna är bra och det är ju grymt att de finns i så många olika färger.
Med vänlig hälsning,
R.
Att skaka burken längre om den fått stå ett tag har funkat för mig. Sen sprayar jag alltid inomhus med bra ventilation. Det bästa för att testa sprayavstånd är att spraya på nåt du inte bryr dig om, typ tomma sprues, gamla figurer du inte använder etc, så att du hittar det som passar och ger det resultat du vill ha
Som flera andra skriver så bör du spraya närmare med APs sprayer än med t.ex GWs 
Jag har aldrig använt just AP:s sprayer, men saker som generellt gör att det finns risk för kornig yta när man sprayar är fukt och kyla (både i luften och i sprayburken). Så några tips är att inte spraya när det är hög luftfuktighet och försöka undvika kyla. Att spraya där det är kallt går, men då bör man låta modellerna torka på en varmare plats. Speciellt metallmodeller. Och kall spraybruk brukar inte bli bra. Att hålla den en stund under rinnande varmvatten är ett bra tips. Håll den ett kort tag, skaka, håll den lite till, skaka, osv... 20-30 sekunder under kranen räcker för att värma upp burken tillräckligt för att spraya. Tänk dock på att inte värma den för mycket eftersom uppvärmda sprayburkar kan explodera. Det krävs iofs en hel del värme då.