Har sett att det med jämna mellanrum dyker upp -Vad/vilken airbrush ska jag köpa trådar, så jag tänkte försöka mig på att komponera en lite enklare guide utifrån mina egna erfarenheter.
Börjar med en bild på de sprutor jag har hunnit sammla på mig under 3 års tid.

Från vänster till höger: Biltema, H&S Infinity, Badger renegade velocity, Grex XG, Biltem, Biltema, Biltema.
Även fast de 3 längst till höger ser lika ut så är det ganska stor skillnad på 1 av dom men det kommer jag till mer snart.
Om man vill komma så billigt undan som möjligt utan att få det där lilla extra så kan man köpa en komplett set-up på biltema som är riktigt hyffsad. Deras nya kompressor har automatiskt start stop, regulator och vatten filter. Sen Har dom slang och en utav deras sprutor säger jag är 10gr bättre än grex sprutan som kostar nästan 3 ggr så mycket (1200).
Biltema set-up:
Kompressor: 749
Slang: 40
Spruta: 429
Tot: 1218 kr
För 1200 kr så får du en riktigt bra set-up, du skulle kunna beta det dubbla och inte få ett dugg bättre grejer. Kan ju göra ett ex.
Exempel set-up
Kompressor: 1295 (hobbex)
Slang: 179
Spruta: 1299
Tot: 2673 kr
Mer än dubbla pengen och inte nån av grejerna är bättre. Men om jag skulle plocka ihop ett paket med grejer som är lite bättre än biltemas av fler anledningar än att det är märkes grejer så skulle det nog se ut så här.
Z-special:
Komressor: 1695 (rc-butiken)
Slang: 40kr (biltema)
Spruta: 999-1900 (puma, rebell, spraypal)
Tot: 1834-2735 kr
Sen skulle jag passa på att köpa lite andra prylar för att underlätta vilket alternativ man än väljer men det är inte nödvändigt för att komma igång. Men iaf lite av andra saker jag skulle titta på är
Nål smörja.
Snabbkoppling
AB hållare
Airbrush medium
Fönsterputs
Rengöringsstation
Allt det här kan ju kosta nästan 1000kr till med som sagt det är ingenting som är helt nödvändigt så det kan man ju införskaffa allt eftersom när man kommit igång och vet att man kommer att använda grejerna.
Hur man än vill göra lr rättare sagt hur man än vill spendera sina pengar så kommer här lite saker jag kommit fram till. Biltemas airbrush som kostar 429kr är den man vill ha, dom har en som ser exakt lika ut på bild men som kostar 199 kr skillnaden är väldigt stor dock. Nålen i den billigare är tynre och mycket känsligare och hela sprutan känns skramligare Sen är sprutan som är längst till vänster på första bilden skrovlig inuti och det gör den ganska svår och jobbig att rengöra desutom är koppen trång vilket inte hjälper tvättningen heller

Den till vänster är 199 kronors vs höger som är 429 kronors modellen
Just den modellen för 429 kr anser jag är en riktigt bra spruta iaf med tanke på att jag jämfört den sida vid sida med Grex XG för ganska mycket mer slantar.
När jag införskaffade min första "riktiga" spruta så föll valet på en H&S infinity. Med facit i hand så betalade jag för saker jag aldrig använder och en detalj som jag fick modifiera så att den vart mer lik den i en evo och om jag kunde göra om det köpet så hade jag köpt en evo istället.
Infinityn har alltså ett bakstycke som man likt en kulspetspenna kan klicka ur och i för nålstoppen ist för som på de flesta andra vrida fram och tillbaka (detaljen längst bak på en spruta) Testat men använder aldrig. Sen har den urfräsningar i röret som täcker nålen så att man kan komma åt nål mekaniken. Man kan änvända detta till en speciel rengörings ruitin men det går lika bra utan så ytterligare en grej som man betalar för men inte använder. Sen så är bågen bakom avtryckaren på infinityn platt på ett ställe där evons är rundad och som ändrar responsen i avtryckaren, jag filade min rund..... så åter igen bättre med en evo!
Evo kostar från 999 kr
Infinity kostar från 1800 kr
Jag är anti allt vad amerikanska grejer heter och hade nog ganska lätt att svälja och avfärda badger sprutor när någon sa att dom kändes som en pansarvagn, men med tiden så kunde jag inte hålla mig utan efter att ha läst så många positiva saker om badger vart jag tvungen att prova och döm av min förvåning när det idag är min favorit spruta
Nu kanske inte den här vart så enkel men jag har nog fått fram mycket av det jag "lärt" mig när jag provat mig fram... En grej till innan jag glömmer, det är jäkligt bekvämt att ha en spruta som inte har munstycken som skruvas i utan som tätar genom att bara "läggas" dit likt badger lr H&S. Sen ska man skruva isär sin spruta så sällan som möjligt. ju mer man skruvar ner den ju fortare går nått sönder lr nöts ut. Skruva endast ner sprutan när lr om den börjar krångla. Ist för att skruva ner den hela tiden så spruta genom rengöring mer ist och backspola sprutan som rutin vid rengöring ( Håll för mustycket och trck av för luft så det bubblar tillbaka i koppen) Nu så tror jag det är over and out...