Liten borr

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
Lottomannen

Liten borr

Inlägg av Lottomannen »

Hej,

Jag letar efter en liten borrmaskin/skruvdragare som jag kan använda för att borra upp hål till magneter, borra pipor och hitta på annat ofog med. Har tittat lite hos Claes Ohlson och K-Rauta, men det mesta jag sett där har varit för stort och klumpigt. Någon som har ett tips?
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Re: Liten borr

Inlägg av Katarsis »

Jag skulle inte satsa på en elektrisk variant; känns inte som att den kraften behövs utan bara kommer att förstöra precisionen. Jag skulle då hellre satsa på en bra handborr typ GWs, armypainters eller gale force nines.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Katarsis skrev:Jag skulle inte satsa på en elektrisk variant; känns inte som att den kraften behövs utan bara kommer att förstöra precisionen. Jag skulle då hellre satsa på en bra handborr typ GWs, armypainters eller gale force nines.
Håller fullständigt med. Det är väldigt sällan jag har känt något behov av en mer heavy-duty borr än den vanliga handborren.

Halvar

Inlägg av Halvar »

jag kör med min vanliga skruvdragare mest hela tiden från 4mm och uppåt. först kör jag ett guidehål med min gamla gw-borr, sen är det bara att inte förhasta sig.
Ja' än't bittä'!

xedric

Inlägg av xedric »

Ja till handborr. Plast är sååå mjuk.

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Ska jag borra hål för magneter så brukar jag använda en skruvdragare, brukar vara ganska lätt att behålla kontrollen om man borrar långsamt
En bild säger mer än 1000 kaniner

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Man kan snurra ett litet hål med skalpellspetsen innan man borrar. Speciellt viktigt om man ska göra typ stormbolterpipor eftersom det ser så jönsigt ut om dom blir sneda.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

frigobben

Inlägg av frigobben »

Jag brukar köra en synål för att göra märken såsom Gonka föreslår och borrar sedan för hand direkt med själva borret, för allt utom 1mm då jag har GWs handborr. Funkar sålänge man hör små volymer, annars kan man få lite blåsor på ena fingret.

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

frigobben skrev: annars kan man få lite blåsor på ena fingret.
Och så tror folk att det här är en lugn och ofarlig nördhobby... om de bara visste!! :D

Användarvisningsbild
XecrNist

Inlägg av XecrNist »

Jag använder en äldre version av den här borren http://www.clasohlson.com/se/Multiverkt ... 00/40-8702 , jag tycker det funkar väldigt bra till att borra, slipa och göra försänkningar med. Lite dyrare kanske men jag upplever att det har varit väl värt pengarna.

Skriv svar