Fajta landraiders med chaos for dummies
Fajta landraiders med chaos for dummies
Jag råkade ut för ganska många landraiders på skånecupen. Visserligen lyckades jag panga två stycken, men det visade sig vara ett väldigt svårt åtagande ifall space marinespelaren beslöt sig för att inte köra fram. Två enheter grejer som inte funkar är termicide och att offra tio chaos space marines för att få iväg melta-två skott och hoppas.
Nu hade jag varit mycket tacksam ifall någon hjälpsam själ kunde ge mig några tips. Jag har funderat på fem chosen med tre meltor i rhino (kompsmisk) eller 3 bikes med två meltor (inte kompsmisk). Är det någon som har testat andra grejer och tycker de funkar bra?
Nu hade jag varit mycket tacksam ifall någon hjälpsam själ kunde ge mig några tips. Jag har funderat på fem chosen med tre meltor i rhino (kompsmisk) eller 3 bikes med två meltor (inte kompsmisk). Är det någon som har testat andra grejer och tycker de funkar bra?
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.
Re: Fajta landraiders med chaos for dummies
Att deepa obbar i närheten för fina multi-melta/twin-linked melta skott ska vara rätt effektivt har jag för mig. Annars kan bikes nog vara en vettig idé.
Alexander Merinen
Meltor är lång från det som löser problemen. LR är tokhårda och kan man undvika dem så är det nog det bästa. Men skall man verkligen få ner den så känns ju närstrid bäst. st9 eller något med 2 tärningar på attacken känns nog bättre.
Varför jag förordar närstrid är ju för att många slag mot är det som gäller. Att förlita sig på en AB med MM är bara löjligt. Det är mindre än en 1/4* att LR sprängs vilket kanske kan vara tillräckligt hot för att motståndaren inte vill chansa men det är ju långt ifrån något som tar han om LR...
*P(Träffa)*P(pen)*P(spränga pen)+P(Träffa)*P(glance)*P(spränga glance) =
2/3*21/36*1/2 + 2/3*1/6*1/6 = 21/108 + 2/108 = 23/108
P(träffa)= 4/6 = 2/3
P(pen)= 21/36
P(spränga pen)= 3/6 = 1/2
P(glance)= 6/36 = 1/6
P(spränga glance)= 1/6
Varför jag förordar närstrid är ju för att många slag mot är det som gäller. Att förlita sig på en AB med MM är bara löjligt. Det är mindre än en 1/4* att LR sprängs vilket kanske kan vara tillräckligt hot för att motståndaren inte vill chansa men det är ju långt ifrån något som tar han om LR...
*P(Träffa)*P(pen)*P(spränga pen)+P(Träffa)*P(glance)*P(spränga glance) =
2/3*21/36*1/2 + 2/3*1/6*1/6 = 21/108 + 2/108 = 23/108
P(träffa)= 4/6 = 2/3
P(pen)= 21/36
P(spränga pen)= 3/6 = 1/2
P(glance)= 6/36 = 1/6
P(spränga glance)= 1/6
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
Roade mig också med lite uträkningar på vad som krävs för att sänka en raider med diverse vapen:
Long range melta 2%
Short range melta 21%
assault cannon 10%
twin assault cannon 13%
lascannon 7%
twin lascannon 10%
Inte särskilt roliga siffror om man sitter på fel sida om land raidern..
Long range melta 2%
Short range melta 21%
assault cannon 10%
twin assault cannon 13%
lascannon 7%
twin lascannon 10%
Inte särskilt roliga siffror om man sitter på fel sida om land raidern..
Tack för tipsen alla!
Att deepa obbar hade varit något om det inte vore så att chaos har vettigt avståndsskytte endast bland sina heavy support och att obbar kostar 75 poäng styck. Jag hade inte viljat möta marines utan att ha något som kan hota deras fordon på avstånd. Sen är deep strike så sjukt random.
@Hylander
Hur ska jag "fånga" en landraider i närstrid? Blir den inte ganska svår att döda om den kör lite och man måste få fyror eller sexor för att träffa? Jag tror du har rätt att en attackbike inte gör mycket men de flesta verkar använda två. En attackbike har en ganska bra aktionsradie med sin multimelta.
Chaosare har multimeltor på två ställen. Dreadnaughts går inte att använda eftersom vi kör med 360 graders line of sight vid firefrenzy och obbar är ganska tjocka. Det känns ganska störigt
.
Att deepa obbar hade varit något om det inte vore så att chaos har vettigt avståndsskytte endast bland sina heavy support och att obbar kostar 75 poäng styck. Jag hade inte viljat möta marines utan att ha något som kan hota deras fordon på avstånd. Sen är deep strike så sjukt random.
@Hylander
Hur ska jag "fånga" en landraider i närstrid? Blir den inte ganska svår att döda om den kör lite och man måste få fyror eller sexor för att träffa? Jag tror du har rätt att en attackbike inte gör mycket men de flesta verkar använda två. En attackbike har en ganska bra aktionsradie med sin multimelta.
Chaosare har multimeltor på två ställen. Dreadnaughts går inte att använda eftersom vi kör med 360 graders line of sight vid firefrenzy och obbar är ganska tjocka. Det känns ganska störigt
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Deep strike obbar är sjukt nice om man går ner på en ikon.
Annars kan ju faktiskt en vindicator gör ordentligt med skada också.
Annars kan ju faktiskt en vindicator gör ordentligt med skada också.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Charga med en warptime daemon prince eller greater daemon borde funka om man nu kommer inom range. Annars kan du använda icons för att slippa scatter med obbarna. Håller även med föregående vindicators är grymma mot pansar.
Vindicator är lite het. Ganska kass på att pricka (typ 50:50), helt ok på att penna, men får inget kul pluss på skada (ganska motigt märkte jag under DalCon). Föreslår att antingen använda laser i volymer (någon kommer att flyta, särskilt som imobilized är "fair enough") eller skicka in gott om folk på dem ett par MM obbar och melta marines och en DP eller motsvarande som är lite bra mot innehållet. De 500p som en raider med innehåll kostar kan man få en del mys. Rekomenderar inte MM-dread 
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Har inte math hammrat på det själv, men Gonka sa att, en vindicator som skjuter på en landraider har mer än BS 4 för landisen är så stor att risken att scattra av blir mindre än att skjuta ett skott med BS 4... som sagt, inte räknat själv, men den e ganska najs. Jag spelade med 2 prinsar som main antitank när jag körde chaos en gång i tiden.. de funka iaf bra för mig.. men de blir ju en del poäng och komp.. men dom e ju å andra sidan bra på annat åxå
Mina 5 cent
Mina 5 cent
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten
-
Gonka Koff
Nästan rätt där, skjuter Vindisen på¨en raider har den nästan precis 2/3 att träffa, det förutsätter att man kan lägga blasthålet i landraiderns mitt. Det förutsätter också att det är en BS4 Vindicator, utan daemonic possession, fast skillnaden är inte speciellt stor.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham