När 5:te editionen kom prövade vi köra regelboksmission och W/L/D på vår turnering. Detta fick rätt mycket kritik efteråt för att folk känner sig utslagna tidigt i turneringen. Problemet med W/L/D på större turneringar är att så fort man har mer än 31 deltagare så blir det i princip omöjligt att vinna turneringen om du förlorar 1 match. över 36 deltagare och det är nästan 100% att du behöver 5 vinster för att vinna. Så om du i match 1 får en svår matchup och förlorar med ett hårstrå så är du ute ur racet, men en 8-12 eller 9-11 kan du klara dig på.
Att köra en tajt poängsättning a la 5-1, 4-2 och 3-3 ger inte skärskilt mycket då det förmodligen kommer handla om 1 poäng som skiljer vinnaren från tvåan vilket gör att alla "tävlingsmänniskor" måste komma med osten ändå för bästa odds.
Jättekul idé men så fort man börjar tänka efter så faller ju sådana här idéer lite isär. Jag skulle aldrig åka längre än till den lokala föreningen för en sådan grej, och mest troligt inte ens det, på grund av:Man kör en turnering där man spelar motståndarens armé hälften av matcherna
1. Jag är rädd om mina figurer och vill handha dem själv. Även om jag är säker på att det aldrig skulle vara ett problem så vill jag inte riskera att hamna i en situation att behöva stå och säga åt min motståndare hur jag tycker han ska flytta mina figurer.
2. Kunskapsnivån. Jag tycker det är nog med att kunna alla regler och utrustning till armén jag spelar, så helt plötsligt har du en främmande armé framför dig som motståndaren vet exakt hur den fungerar, och han lär väl vara måttligt intresserad av att berätta det för mig.
3. Rädslan för det okända. Jag kan i en vanlig turnering välja att spela en lista som jag tycker är kul och har inga problem med att motståndaren väljer vad han vill spela, men risken att hamna med armybuilds som jag inte alls har någon lust att spela med är avskräckande.
Samma sak här tror jag det handlar om att man vill inte hamna i lag med någon man kanske inte kan komma överens med, även om i princip alla människor är trevliga och så och jag alltid har haft en trevlig stund när jag spelat mot dem, betyder det nödvaändigtvis inte att jag skulle uppskatta att spela en match med dem.Jag tror folk tycker det låter kul men dom kommer inte. SO skulle ha en 1000 poängs "par" turnering nu i helgen, där man byter par varje match. Den som leder turneringen paras ihop med den som ligger sist o.s.v. "Skit kul". Men ingen anmälde sig.
Så frågan är: Kommer folk verkligen åka på dessa turneringar? Eller tänker dom bara "kul" och sen åker på osten iaf?
/Daniel
Del-arrangör Fantasia Fanatic