Bara att kompa skiten ur detYabob skrev: Mycket av det som vi anser vara problem med den senaste editionen skulle lösas om vi bara spelade spelet på ett mer avslappnat sätt, eftersom det förfaller vara så reglerna är skrivna för att spelas. Lär dock aldrig hända.
Avanmälan
Re: Avanmälan
Alexander Merinen
Så är det nog, även om jag inte vill skriva under på den sista meningen.Yabob skrev: Spelet är inte gjort för "blodigt" tävlingsspelande (på sin höjd "vänskapligt" tävlingsspelande), men vi försöker spela det som om det vore det.
Mycket av det som vi anser vara problem med den senaste editionen skulle lösas om vi bara spelade spelet på ett mer avslappnat sätt, eftersom det förfaller vara så reglerna är skrivna för att spelas. Lär dock aldrig hända.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Som sagt, det fanns ju en anledning varför båda jag och Thomas tackade för oss efter runda tre på Defcon. Som jag själv sagt och konstaterat tidigare. Fluffmongon (eller andra mindre tävlingsinriktade spelare) har verkligen ingenting att göra eller hämta på en turnering i Sverige idag! Nu får mina nunnor ligga nedpackade till hösten...
Det intressanta var att vi träffade på ett par gamla 40K-spelare (numera WarmaHordes) och ingen av dessa kunde tänka sig att i framtiden göra oss sällskap på någon turnering för att få fler "mjuka" spelare att bli aktiva, två av våra spelande vänner var förbi och dessa kunde, efter att ha gått omkring och betraktat spelet, stämningen och de aktuella listorna, konstatera att de aldrig kommer att åka på turneringar och jag och Thomas insåg som sagt var att detta tyvärr blev en bortkastad helg. Med ett undantag. Vi träffade "gänget i soffan" och det var kul, men det hade ju varit lika kul även om vi själva inte spelat och bara varit där och tittat på.
Det handlar inte om komp, det handlar om den grundläggande inställningen till spelet (observera att benämningsordet på det vi debatterar om är "spel") i sig och som det ser ut just, och med största sannolikhet kommer att göra framöver, är att det handlar om spela hårt, det handlar om ranking och det handlar om att vinna! Ingen komp kommer att lösa detta... Och som jag också sagt tidigare så är det ju så att det bara verkar vara en minoritet som ser detta som ett problem. De flesta verkar ju vilja fortsätta spela som klimatet är just nu. Frågan är bara hur länge det kommer att hålla för jag tror seriöst att det kommer att fortsätta att bli färre och färre som åker på turneringar, oavsett komp. Och vi fluffmongon som ändå vågar oss ut kommer i efterhand att ångra oss och åka hem...
Tobias
Det intressanta var att vi träffade på ett par gamla 40K-spelare (numera WarmaHordes) och ingen av dessa kunde tänka sig att i framtiden göra oss sällskap på någon turnering för att få fler "mjuka" spelare att bli aktiva, två av våra spelande vänner var förbi och dessa kunde, efter att ha gått omkring och betraktat spelet, stämningen och de aktuella listorna, konstatera att de aldrig kommer att åka på turneringar och jag och Thomas insåg som sagt var att detta tyvärr blev en bortkastad helg. Med ett undantag. Vi träffade "gänget i soffan" och det var kul, men det hade ju varit lika kul även om vi själva inte spelat och bara varit där och tittat på.
Det handlar inte om komp, det handlar om den grundläggande inställningen till spelet (observera att benämningsordet på det vi debatterar om är "spel") i sig och som det ser ut just, och med största sannolikhet kommer att göra framöver, är att det handlar om spela hårt, det handlar om ranking och det handlar om att vinna! Ingen komp kommer att lösa detta... Och som jag också sagt tidigare så är det ju så att det bara verkar vara en minoritet som ser detta som ett problem. De flesta verkar ju vilja fortsätta spela som klimatet är just nu. Frågan är bara hur länge det kommer att hålla för jag tror seriöst att det kommer att fortsätta att bli färre och färre som åker på turneringar, oavsett komp. Och vi fluffmongon som ändå vågar oss ut kommer i efterhand att ångra oss och åka hem...
Tobias
Fluffmongo and proud!
Preciskombat skrev:Inga andra länder använder sig av komp i de flesta av turneringar de flesta av dessa länder har inget problem med spelet var sig balansmässigt eller fluffmässigt eller verkar turneringsscenen i dessa länder avta utan snarare tvärtom folk har mer kul spelet är mer varierat och istället för att det bara finns 1 superlista som i 5th finns det nu iaf 10 olika listor som presterar bra och de blir fler och fler. Jag tror mer på att den svenska inställningen är problematiken...Röde skrev:Vi behöver fler fluffmongon och en god portion självransakan i listbyggandet. 40KSverige ligger i sjuksäng. Om inget görs är det kanske dödsbädden... Turneringsuppläggen och 6e ed. dödar spelet... iaf lusten att spela.
Daniel "bagarn" Carlson
@ Tobias. jag tycker att det ska vara ett krav för att få delta på "fluffmongo 2013" tydligt ska framgå i ens forumsprofil var man står i frågan.
Jag håller med Tobias i stort. Jag kände likadant efter att ha spelat LinCon och sedan börjat känna på 6e ed. Jag sålde då av med all min terräng för 40K (undantaget zonen) samt min IG-armé som jag var sanslöst nöjd med kompositions och målningsmässigt.
Jag håller med Tobias i stort. Jag kände likadant efter att ha spelat LinCon och sedan börjat känna på 6e ed. Jag sålde då av med all min terräng för 40K (undantaget zonen) samt min IG-armé som jag var sanslöst nöjd med kompositions och målningsmässigt.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Det kommer att ställas krav...
MEN, jag vill inte få denna tråd att spåra ur eller handla om annat så det kommer INTE att diskuteras något mer om eventuella kommande spelträffar!
Tobias
MEN, jag vill inte få denna tråd att spåra ur eller handla om annat så det kommer INTE att diskuteras något mer om eventuella kommande spelträffar!
Tobias
Fluffmongo and proud!
Tråkigt att se folk sluta spela, men det känns lite skumt också. Kan man inte liksom... välja att inte gå på turneringar? Bara spela mot kompisar? Jag kommer nog aldrig besöka en 40K turnering (något jag gör i fantasy tack vare kompmallen) men jag köper ändå nya modeller för jag gillar att spela på klubben 
Det värsta är ju att inställningen verkar spridas. Det räcker med att EN person i en grupp börjar trappa upp för att de andra antingen synar och höjer, eller lägger sig..Atnas skrev:Tråkigt att se folk sluta spela, men det känns lite skumt också. Kan man inte liksom... välja att inte gå på turneringar? Bara spela mot kompisar? Jag kommer nog aldrig besöka en 40K turnering (något jag gör i fantasy tack vare kompmallen) men jag köper ändå nya modeller för jag gillar att spela på klubben
Vadå? Om folk vill tävla får dom väll tävla? Vill man inte tävla i 40k så är det väll bara att låta bli, och göra det man tycker är skoj istället; åk på turneringar som fokuserar på soft scores/hobby, eller arra/se till att någon arrar de turneringar man vill åka på. Om det nu är turneringar man vill åka på(?), i de flesta fall låter det mer som att folk vill åka på konvent/gathers osv. och det är det väl det man ska göra.
Det är som i vanlig sprot; vissa kör korpen-fotboll andra satsar på orimligt ambitiösa grejer, typ div. 3 Östra.
Det är som i vanlig sprot; vissa kör korpen-fotboll andra satsar på orimligt ambitiösa grejer, typ div. 3 Östra.
Rouge Trader
-
Silversixx
Inte för att vara sån, men division tre är inte det allra jobbigaste. Herregud, till och med jag skulle klara av en halv match med två trasiga knän och 50 kilo övervikt.rallerex skrev:Vadå? Om folk vill tävla får dom väll tävla? Vill man inte tävla i 40k så är det väll bara att låta bli, och göra det man tycker är skoj istället; åk på turneringar som fokuserar på soft scores/hobby, eller arra/se till att någon arrar de turneringar man vill åka på. Om det nu är turneringar man vill åka på(?), i de flesta fall låter det mer som att folk vill åka på konvent/gathers osv. och det är det väl det man ska göra.