Jag fattar nada, här skriver jag en fråga om man kan ta bort lim och en vecka senare finns det grafer och analyser.
//Björn
lösa upp plastlim
Re: lösa upp plastlim
Ja, visst är det tufft =)bjorn skrev:Jag fattar nada, här skriver jag en fråga om man kan ta bort lim och en vecka senare finns det grafer och analyser.
//Björn
En bild säger mer än 1000 kaniner
Det här är en helt ny form av nördighet, Jag är mållös.
//Björn
//Björn
eldrak skrev:Det var väl någon träd nyligen där det pratades om att det var skillnad mellan gammal och ny GW-plast när det gällde limning. Hittade inte den så postar här där det nästan passar.
Som ni kan se från spektrana ovan så är både gamla och nya figurer samt baserna tillverkade av polystyren. Resinet är i båda fallen polyuretan.
Topparna vid vågtal 2300 kan ignoreras då de kommer från koldioxid i luften.
Den nya plasten har antagligen en lite annan uppsättning additiver vilka ger toppar vid ca 1550 (möjligen någon slags kvävebindning) och 1650 (kanske dubbelbundet kol).
Resinerna har lite olikheter i sina spektra i regionerna för kolbindningar och kol-syre-bindningar. De är antagligen tillverkade från olika diisocyanat/alkoholer.
edit: Figurerna innehåller IR-spektra, funktionella grupper i materialen absorberar ljus vid olika våglängder vilket ger upphov till karakteristiska mönster.
ett mycket utförligt sätt att säga: det är "typ" samma plast/resin?
har jag förstått saken rätt då?
fast dom där topparna vid vågtal 2300... kan jag inte släppa riktigt...
förresten... skicka den här grafen till gw!
då fattar dom att vi kommer att gå medeltid på deras stjärtar om dom jiddrar
med våran plast!
utmärkt analys iaf, dock lite ytlig.
min blogg http://swepaint.bloggaren.net
+1imp skrev:
Ja, visst är det tufft =)