Imperial Armour 1&2 Update

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Re: Imperial Armour 1&2 Update

Inlägg av Katarsis »

Jag har nog tänkt att de inte skall kunna köpa Pods när jag gjorde bedömningen om vilka som skulle få tillåtas eller inte, t.ex. så tycker jag att Siege Dreadnoghten antagligen är för bra om den skulle få köpa Pod. Vilket håll man går åt tycker jag inte direkt spelar någon roll, så vad säger folket, skall vi tillåta att Dreadnoughts från IA köper Drop Pods (men räkna då med att vissa kanske inte blir tillåtna alls istället)?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Valrosskorv

Inlägg av Valrosskorv »

Varför blir Siege Dreadnoughts för bra? Visst, en Flamestorm Cannon i ansiktet är hemsk, men det är Baleflamers också. Skillnaden är att Siege Dreadnoughts är närmast meningslösa utan Drop Pods. Men blir det för bra så får vi väl precis som du säger banna den också, men jag ser inte problemet.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Valrosskorv skrev:Visst, en Flamestorm Cannon i ansiktet är hemsk, men det är Baleflamers också.
Hade jag kunnat så hade jag bannat Heldrakes. ;) Nä, jag ser ingen mening med att tillåta en så as-lam och powergamead pjäs.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Valrosskorv

Inlägg av Valrosskorv »

Fast det är just det: är den så powergamead? Visst, den kommer ner och dödar något, men sen då? Hur är det annorlunda än vilken annan skytte-enhet som helst i en Drop Pod? Hur är det annorlunda än en Callidus Assassin, en enhet som knappast någon spelar med så vitt jag vet?

Ska för övrigt tillägga att jag inte har något intresse i att själv spela med en Siege Dreadnought, anledningen till att jag tog upp frågan är att det vore roligt att få spela med en melee-Contemptor utan att den är helt värdelös.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker absolut inte att man ska ge IA prylar options dom inte har i grund.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Valrosskorv

Inlägg av Valrosskorv »

DHettNeck skrev:Jag tycker absolut inte att man ska ge IA prylar options dom inte har i grund.
De har Drop Pods i grund, vi har bara tagit bort Lucius Pods för assault from deep strike-delen.

EDIT: Insåg precis att jag, som den mästare jag är på att klanta till det, givetvis har skrivit i fel tråd; mitt förslag borde ha varit i "Förslag till Imperial Armour 6e" i Sverige FAQ:ens egna del. Ska jag reposta där eller går det bra så här?

Användarvisningsbild
KOBOLDKUNGEN

Inlägg av KOBOLDKUNGEN »

Hejhej forumet!

Ursäkta en fråga från en newbie på det är med IA men hur är det tänk att man ska använda den?
Måste alla fordon som finns i IA köpas från IA eller måste fordonet köpas från codexen i första hand om de finns där eller kan man köpa vilken version man vill? Specialregler som finns för fordonet i codexen, kan man köpa dem även om man köper fordonet från IA eller måste man då även köpa fordonet med de statsen och till den kostnaden som står i codexen, om man nu får köpa från codexen om fordonet finns i IA?

Hela frågan kan kanske sammanfattas med vad som menas med "please refer to the apropriate codex" som står på många fordon i IA?

Några exempel från BT som jag lirar för det mesta.
En dreadnaought är helt olika i IA och codexen i fråga om poängkostnad, beväpning och specialregler. Vilken måste jag köpa, kan jag välja eller ska jag köpa IA-stats dreaden men får köpa till t ex furious charge enligt codex? Beroende på vilken beväpning man väljer så är ibland IA ibland codex mest prisvärd.

Landraider: Vilken gäller codex eller IA? BT landraider tar mindre folk och kan inte köpa MM men kosar samma.

Rhino: Exakt samma om jag inte minns fel men kostar mycker mer i BT, samma sak med Razorback!

Så hur är tanken att man ska göra, vad brukar gälla på turneringar, finns det något standardtillvägagångsätt? I faq:en till 5th ed har jag för mig det stod att alla fordon måste köpas ur IA, vilket var mupp då man inte kunde köpa specialregler. Förklara någon snälla, är förvirrad!

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Detta är ifrån 5th-edition. För tillfället köper alla ifrån sitt eget codex ifall inte turnerings arrangörerna säger något annorlunda.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
KOBOLDKUNGEN

Inlägg av KOBOLDKUNGEN »

Tack för svaret! Det borde jag ju förstått med tanke på datumet på IA. Men något av mina ramblings kanske kan vara något att tänka på till framtiden, t ex att det är jäkligt tråkigt för BT att vara tvungna att köpa vanilla-dreadnoughts ;)

Valrosskorv

Inlägg av Valrosskorv »

Det finns ju alltid Contemptor Dreadnoughts, som är tillåtna enligt SweFAQ.

Skriv svar