Varför behövs komp?

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Booogeyman

Re: Varför behövs komp?

Inlägg av Booogeyman »

hansson skrev:
Om GW's codexar är balanserade så testa med en Orklista innehållande följande enheter Warbike, Tankbustas och Flashgitz. Vill du testa extra utmaning tar du inte en PC till Warbikenob och ingen Painboy till Flashgitz. Kör sedan mot en topp-10 lista från Fantasia.
Åh, tveklöst finns det oerhört dåliga enheter. Enheterna i början av min post är inte att leka med. Perfekt balanserat kommer det aldrig vara, delvis pga nya codexar som dyker upp nu varannan månad som förändrar förutsättningarna, men blir det så mycket bättre med olika inslag av komp? Spelar folk med de enheter som både du och jag föreslagit i komp turneringar? Skulle du kunna ta en top 10 armé med de enheter du föreslog?
Jag skulle inte ha en chans utan kompstöd.
Tror att nästan alla orkenheter var med på senaste GothCon, dock tveksam på Looted wagon och några HQ-val.

Dåliga enheter och dåliga utrustningsval finns. Men kompen gör att alla enheter blir spelbara, men den hjälper inte dig om du väljer dumma uppdateringar.

Komp tar bort likheten på listorna, typ alla kör med mekaniserat just nu. Vilket jag tror kommer att ge mer minus ju längre tiden går.
Senast redigerad av 1 Booogeyman, redigerad totalt 28 gånger.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

svenska40k-konto skrev:Komp tar bort likheten på listorna, typ alla kör med mekaniserat just. Vilket jag tror kommer att ge mer minus ju längre tiden går.
Faktum är att det på BSK fanns väldigt många hord-listor, vissa helt utan fordon, just för att fordon ger så mycket minus.

egge

Inlägg av egge »

Självklart är inte subjektiv komp eller mallkomp något som fungerar felfritt. Det blir alltid snedvridningar och folk kommer alltid att försöka mallopta. Jag ser det som en del av spelet. Man försöker ge sig själv så många fördelar som möjligt för att vinna. Skillnaden jag ser mellan komp och icke-komp är att den värsta listan jag troligen kommer möta är rätt mycket snällare på en kompad turnering än på en okompad.

När det gäller dem som kommer ned till Danmark fantasy turneringen så tror jag att deras max-kompade listor är klart mycket snällare än om det hade varit okompat. Det betyder att skillnaden mellan en sjukt snäll armé och deras listor är klart mindre än om det hade varit okompat.

Jag tycker däremot att man såg rätt mycket enheter på Fantasia fanatic som inte är så bra. Men inte på den högre halvan.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Re: Allmänt

Inlägg av Katarsis »

hansson skrev:En annan person körde 9 obbar + 2 lashers, också en rätt ostig armé, men för honom gick det inte alls lika bra.
Antar att det är mig du menar, spelade med 2 Lashprinsar, 6 Obbar och 3 Land Raiders för att testa en möjlig ETC-armé. Jag tokkrossade nästan allt motstånd utom just ett 10+1 Counsil-Eldar, samt 14 Dark Lances-Dark Eldar. Dels på grund utav skicklighet men mest p.g.a. att listan är spelats näst hårdaste. Slutade på 8:e plats har jag för mig och kommer nog inte komma tillbaka med samma lista; inget mer behöver bevisas. Att man kan spela sådana listor är för mig bevis nog för att komp behövs.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

egge

Inlägg av egge »

Måste bara påpeka att jag tyckte de flesta listorna var rätt snälla utom de listorna som sydlänningar (stockholm och ned) tog med sig. Visst var allt lite hårdare men de var de som kom långväga som lätt hade de hårdaste listorna. Så jag vet inte hur bra det är att basera sin åsikt på att kompfritt har för stora brister när de är bara de som spelar i kompat klimat som gör de extrema listorna.

Vilket kan understryka kompens tyngd. De som föredrar komp kanske inte riktigt klarar av att spela okompat för de kommer bara göra den hårdaste listan (även om de mår dåligt av att använda den) istället för att göra den hårdaste listan med lite roliga element.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Booogeyman

Inlägg av Booogeyman »

Efter alla diskussion om komp och vad som gör en lista bra. Är det en slump att vi blev EM-mästare. Man kan inte i kompturneringar copyera från Dakka och sedan luta sig tillbaka och låta armén spela sig själv. Utan hitta nya kombinationer och alternativa sätt på "svaga" enheter. Efter som du får minus för upprepningar av bra enheter, så blir det viktigare hur och var dom står. Har jag tre så gör det inget om en dör.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Joey_Boy

Inlägg av Joey_Boy »

Jag ser komp som fenomen som följande.

GW suger på att uppdatera och fixa buggar i sina spel. Till skillnad från t.ex dataspels tillverkare som patchar sina spel med jämna mellanrum. Komp är spelarnas sätt att patcha buggar i spelet som GW inte kan, vill eller klarar av att åtgärda.

Jacke

Inlägg av Jacke »

Joey_Boy skrev:Jag ser komp som fenomen som följande.

GW suger på att uppdatera och fixa buggar i sina spel. Till skillnad från t.ex dataspels tillverkare som patchar sina spel med jämna mellanrum. Komp är spelarnas sätt att patcha buggar i spelet som GW inte kan, vill eller klarar av att åtgärda.
Är det inte swefaq som ska rätta till buggar? Att det finns obalanserade enheter är ingen bugg, för så har spelet alltid sett ut.

Komp som jag ser det, är ett sätt att se till att den där killen (som spelar för att ha skoj med temad lista) inte ska ha autoloss i alla matcher på ett konvent/ slippa möta de där warlocksen.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

egge skrev:Måste bara påpeka att jag tyckte de flesta listorna var rätt snälla utom de listorna som sydlänningar (stockholm och ned) tog med sig. Visst var allt lite hårdare men de var de som kom långväga som lätt hade de hårdaste listorna.
Riktigt intressant det här faktiskt, samma sak hände med LinCon, och okompade RydCon blev ju en succé. Tycker att det är en bra indikator på att folk faktiskt vill spela olika varianter utav 40k. Om jag åker på 5-6 kompade turneringar per år är det ganska schysst att en eller två gånger osta loss och spela på ett helt annat sätt.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Jacke skrev:Är det inte swefaq som ska rätta till buggar? Att det finns obalanserade enheter är ingen bugg, för så har spelet alltid sett ut.
SweFAQ rättar "fel" i reglerna. Komp rättar fel i poängsättningen. Det finns inga obalanserade enheter, bara enheter med fel poängkostnad.

(Jag tycker fortfarande att mallen borde ändra poängkostnaderna istället.)

Skriv svar