tvätta resin?
- bolterochkniv
tvätta resin?
hur brukar ni göra för att få bort den där oljiga beläggningen på resin? jag har rengjort rätt noga med varmt vatten och diskmedel, men färgen fäster fortfarande dåligt på sina ställen (främst skrevor och liknande).
tacksam för era tips!
tacksam för era tips!
Elias Österlund
"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."
"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."
Re: tvätta resin?
Vatten, tvål och en tandborste brukar jag använda. Fäster färgen dåligt så brukar jag grunda i fler lager än vanligt.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Som ovan, fast diskmedel istället för tvål. Löser upp oljan ännu bättre.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...
Passar på att norpa den här tråden.
Jag hivade ner ett par resinfigurer i T-röd några timmar, när jag skrubbade dem så blev några av vapnen, specieltl svärden, mjuka och gummiga. Jag har väldigt begränsade erfarenheter med resin, var det jag som gjorde en dundertabbe? Och isåfall, hur ska man strippa figurer i resin?
Jag hivade ner ett par resinfigurer i T-röd några timmar, när jag skrubbade dem så blev några av vapnen, specieltl svärden, mjuka och gummiga. Jag har väldigt begränsade erfarenheter med resin, var det jag som gjorde en dundertabbe? Och isåfall, hur ska man strippa figurer i resin?
t-röd är inte bra för resin och tyvärr går det inte och fixa mig veterligen. Grönsåpa kanske funkar, men jag har ingen erfarenhet av det heller.
Jag har gjort rent Resinmodeller med hjälp av H&M nagellacksborttagning UTAN Aceton. Skrubba med tandborsta och enbart den lösningen på. Det beror också främst på vad de är målade med, hur tjockt etc, för det kan ta ett tag om det är mycket färg.
Lade du resinmodellerna i nagellacksborttagningen och lät de ligga ett tag eller doppade du bara själva tandborsten i vätskan och sedan skrubbade?
Sänk ner modellerna du vill strippa i en burk med grönsåpa och låt det stå i minst ett dygn för optimal verkan och sen är det bara att ta en tandborste och gå lös! Beroende på färg och tjocklek så kan det bli allt emellan att färgen i princip rinner av modellen i stora klumpar till att man får gnugga lös färgen.
Har hört att bromsvätska ska vara sjukt bra men beror lite på märke då det är olika ämnen i olika sorters vätska samt att jag aldrig prövat denna metod då grönsåpa funkat fullgott.
Kan slänga in att till metall modeller så är aceton sjukt bra, Låt det stå i en glas/metall burk över natten bara!
Har hört att bromsvätska ska vara sjukt bra men beror lite på märke då det är olika ämnen i olika sorters vätska samt att jag aldrig prövat denna metod då grönsåpa funkat fullgott.
Kan slänga in att till metall modeller så är aceton sjukt bra, Låt det stå i en glas/metall burk över natten bara!
tror bromsvätska endast är för metallmodeller