Ultramarines 2nd company mm -WIP

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Manjaro

Inlägg av Manjaro »

Tänkte att jag startar en tråd om mitt Ultramarines arméprojekt. Dels för att se projketet gå frammåt men också för att få användbara tips.

Till mitt Ultramarines projekt så var det först tänkt att jag skulle bygga ”spear av Sicarius” då jag kommit över en stor mängd dark vengeance marines som jag tänkte göra om till Ultras. Nu när jag påbörjat projektet och jag inser att det är få gånger jag kommer spela apocalypse slag mot vanliga så kommer jag bygga armén med större variation. Dock innehåller armén många drop pods och tacticals.

Jag är en ganska långsam målare vilket gjorde att jag hösten 2012 bestämde mig för att skaffa mig en airbrush. Jag gillar att måla detaljer men inte grundarbetet. För att bryta upp det stora plana yterna på drop pods så använde jag mig av airbrush stenciler. Space marins verkar ha en förkärlek för döskallar vilket gjorde att jag valde sådana stenciler.

Här är en bild från det senaste jag kommit med armén.
Bild

Drop podsen har grundats och fått dekaler på sig. Dekalerna är täckta med blank lack för att skydda dem. Det blanka skas tas bort med ett matlack när de är färdigmålade.

När jag airbrushar så använder jag mig av en teknik som kallas preshading (förskuggning). Det innebär att jag först primar figuren med chaos black spray. Efter det så går jag över med airbrushen och vit färg. Jag sprutar med airbrushen ovanifrån för att simulera effekten av där ljuset skulle ha träffat figuren. Därefter så går jag över med den färgen jag önskar i det här fallet vallejo air french blue. Tekniken fungerar på nästa alla färger förutom gul då du inte kan ha så mörk primer som svart innan utan kanske får använde grå istället.

Bild på marines efter preshading
Bild

Bild på marines och droppod dörrar efter airbrushat
lager med blått
Bild

Bild

Neth_Oni

Re: Ultramarines 2nd company mm -WIP

Inlägg av Neth_Oni »

oj, grymt fint! Jag är själv en fullständig klåpare när det kommer till airbrush så kan inte ge dig några tips men jag kan iaf heja på i förhoppningen att få se armåen färdig, irl i framtiden :)

Manjaro

Inlägg av Manjaro »

Tack!

Heja på räcker gott och väl.
Vi tar några steg i taget, så länge bygget och målning går frammåt.

Ny codex till helgen bidrar också till att jag vill färdigställa armén så fort som möjligt! :)

Manjaro

Inlägg av Manjaro »

Har tänkt att bygga lite assault marines och kanske några vanguards.

Jag köpte på mig lite blood angels back packs för längesedan (någon annan gammal armé idé). Jag kommer blanda upp dem tillsammans med vanliga jumppacks

Bild

Har också tänkt på att ha några assault terminators. Då Ultramarines ikonografi hämtar mycket inspiration från romariket så tänkte jag att jag gör mina egna storm shields liknande legion sköldarna. Skölden är gjord av plasticard, jag har använt mig av brass etch symboler från forgeworld. På sidorna så har jag lagt en list med tunn plasticard och limmat fast metallkulor för att representera nitar. Pilligt så det förslår! :)

Bild
Senast redigerad av 1 Manjaro, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Ser grymt ut! Ser fram emot att se mer resultat på gast.

Manjaro

Inlägg av Manjaro »

LillePer skrev:Ser grymt ut! Ser fram emot att se mer resultat på gast.
Tack Per!

Det ska bli kul att måla och i framtiden också spela på Gast. Det ser jag fram emot!

mindtrix

Inlägg av mindtrix »

Ser riktigt bra ut. Jag är väldigt spänd på sköldarna:D

frigobben

Inlägg av frigobben »

Sköldarna ser spännande ut!

Fråga: jag vet att det här med nitar/bultar har diskuterats förut, men var kommer du över de små stålkulorna? Jag har letat förgäves på många ställen...

Manjaro

Inlägg av Manjaro »

frigobben skrev:Sköldarna ser spännande ut!

Fråga: jag vet att det här med nitar/bultar har diskuterats förut, men var kommer du över de små stålkulorna? Jag har letat förgäves på många ställen...
Jag köpte mina på ebay. kommer inte riktigt ihåg storleken på dem. Söker på affärer som tillhandahåller pärlor skrapbooking osv. 0,5mm-1mm kanske. Mina beställde jag från Usa för typ 30kr. Tips är att inte tappa ut dem på golvet ;)

Manjaro

Inlägg av Manjaro »

Har också testat att se hur smått jag kan gå med en 0.2mm airbrush. Jag testade att airbrusha detaljer på en chaplain. Pilligt och en del färgspill utanför, men en bra övning för att bli stadig på handen och se vart airbrushen träffar figuren.

Bild

Fixade också fler dekaler på mina tacticals. Såg ett "U" märke med döskalle i och satte på två tactical marines. Upptäckte i nya 6th ed codexen att det var för endast sergeanter. Får pilla bort det ;)

Bild

Har lite terminators, dels vanlig och dels några från Dark veangeance boxen. Får nog bli nästa grej att göra.

Skriv svar