Stora genusdiskussionstråden

För allmänt skitsnack
Kimich

Re: Stora genusdiskussionstråden

Inlägg av Kimich »

En liten rolig film om fantasy rustningar ;)

http://www.youtube.com/watch?v=OTGh0EMmMC8

frigobben

Inlägg av frigobben »

Kul att det blev lite debatt om det hela!

Själv kan jag väldigt lite om fluffet (har inte läst några romaner), men tittar man till modellutbudet så tycker jag ändå att GW gör ett ok jobb, visst det finns utrymme till förbättring som många nämnt. Speciellt om man tar hänsyn till att det baserats på gammalt fluff.

Ett delmål i en sådan här debatt är ju att få in mer kvinnor i hobbyn, och tyvärr tror jag inte att GWs modellutbud egentligen påverkar kvinnors medverkan, utan att det snarare har med andra kulturella saker att göra. De flesta typer av spel som jag hållt på med (dataspel/tvspel/kortspel/figurspel) har ju varit haft en stor underrepresentation av utövande kvinnor, där Bridge kanske är det med bäst ratio. (Vilket kan bero på kvinnors något högre medelålder :) )

Det går ju långsamt åt rätt håll när exv datorspelande blir allt mer mainstream, men tyvärr är jag ingen optimist när det gäller att ändra folks värderingar och vanor på kort tid. Det går alldeles utmärkt att ge unga människor nya förhoppningsvis sundare värderingar, men det krävs ju ofta generationsväxlingar för att det skall bli stora ändringar.

Vad lösningen är på att få in fler kvinnor i hobbyn vet jag inte riktigt, men jag misstänker som sagt att det krävs mycket mer än bara ett bättre modellutbud. Jag tror ju att det krävs en helt annan syn på spel och nörderi i allmänhet, kanske framförallt från kvinnors håll.

Slutligen är ju det uppenbara att man skulle vilja höra en kvinnas röst i debatten, eftersom jag fördomsfullt misstänker att de flesta i tråden är män. Tyvärr är ju kanske det intressanta också att höra från de kvinnor som inte spelar, men de lär knappast hänga på detta forum. :)

Vi kanske får kontakta några modebloggare för input. De kanske hamnar på motsatt sida av något sorts stereotyp-spektrum. :)

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Jag blir så förvirrad... är det verkligen så att det är lättklädda kvinnomodeller som avskräcker tjejer från hobbyn?

Det verkar inte vara så i Cosplay iallafall: http://www.youtube.com/watch?v=9ueljDmSwgQ

Jag är rätt säker på att det beror på något annat.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

Ajdå. Lös in era livförsäkringar! Undergången är nära, när jag och herr Gonka är överens. ;)
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Mmm kanske.. :D Fast jag vill poängtera att jag inte lagt några värderingar i mitt inlägg. Det är förbaskat svårt att diskutera såna här ämnen, då det finns så otroligt många sätt att se på saker. Dock är jag övertygad om att alla vill att det skall vara jämställt och trevligt och att alla ska vara glada, även om man kan ha olika uppfattningar om hur man ska göra för att det ska bli så.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Jag tror inte de lättklädda modellerna i sig avskräcker kvinnliga spelare, men jag tror de bidrar till att kulturen kring warhammer är grabbnördig och luktar jolt och ostbågar, vilket i sig stöter bort kvinnor.

Soil

Inlägg av Soil »

Jag tänker att det är två skillda diskussioner:

Pojkar primas med en mängd våldsam input och får leka med låtsasvapen och actionfigurer (som är våldsamma) sedan dom är 3+. Det resulterar i mer avancerade krigslekar senare i livet, tex warhammer.

Flickor (med undantag för medvetna föräldrar med ett intresse för genuspedagogik) lär sig att ta hand om andra, leka snällt och prata om saken. Det resulterar i att dom inte kan relatera till varför man ska döda och slåss.

Alla människor är olika, jag pratar självklart om hur det generellt ser ut i västvärlden.

De lättklädda modellerna representerar en dålig kvinnosyn och kvinnans roll i samhället enligt en patriarkalsk struktur. Det bidrar ju snarare till hur män behandlar kvinnor, och i sin tur då till deras förhållande till krigsspel.. ok, det är samma diskussion kom jag fram till ^^

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

Många baserar sina argument på genus"forskning" verkar det som... :lol:
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Soil

Inlägg av Soil »

Excessus skrev:Många baserar sina argument på genus"forskning" verkar det som... :lol:

Vad föreslår du att man istället ska basera sina argument på? :) Vad är, enligt dig, skillnaden på forskning och "forskning"? Jag tycker att tex barnpsykologer som jobbar heltid med bla utvecklingspsykologi är en väldigt bra informationskälla.

Det är inte så att det inte finns någon forskning. Tvärt om finns det massor. Alla säger inte precis samma sak, vilket är givet då forskningen handlar om människor vilka alla är olika. Nåt som dock är ett konstant är vad jag skrivit i inläggen ovan. För att förenkla lite tänker jag mig att det skulle se ut ungefär såhär:

Man präglas av sin omgivning.
Omgivningen präglas av sociala normer.
Alltså präglas man av sociala normer.

Mag-El

Inlägg av Mag-El »

Allt är inte så kulturellt så som vissa vill få det att framstå.

Det har funnits studier på detta som jag har läst innan men gjorde en snabb googelsökning så jag kan få fram någon form av grund att visa.

http://www.parentingscience.com/girl-to ... nting.html

Där ser man att för andra primater så finns det mer grundläggande saker än de mänskliga normerna för vilka leksaker man väljer.

Samma som när religösa försöker hävda vissa saker men när man kan se samma "moral" dyker upp i grupper i sydamerika utan någon kontakt med omvärlden.(t.ex den gyllende regeln)

Ur en biologisk synpunkt finns det fördelar med att dela upp könen till att vara inriktade på olika saker och jag ser det varken som fult eller fel. Ibland är det så det är.

Skriv svar