Imperial Guard

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Skulliz

Re: Imperial Guard

Inlägg av Skulliz »

Är det bara jag som tycker att det eskalerande fordons minuset är för lågt?

Alltså, -6 komp för 10 veteraner med bil och 3 special weapons tex. känns okej så länge man har typ en eller två enheter. Men det eskalerade fordonsminuset tycker jag inte representerar hur veteranbilars effektivitet eskalerar.

Ett annat exempel är Medusa Siege Tanks. 3 Medusor i olika enheter är minus -15komp totalt. Vilket känns okej med tanke på det klena chassit. Men om man köper en mur med veteranbilar att gömma dem bakom blir de helt plötsligt fruktansvärt mycket bättre.

Slängde ihop en lista lite snabbt som såg ut typ så här:

CCS: Plasma x3, Medic, Plasmapistol, Chimera med HF och Turret AC
Vendetta: Bolter sponsons
Vendetta: Bolter sponsons
Medusa: Enclosed Crew Compartment
Veterans: Flamers x3, Chimera med HF och Turret AC
5 Storm Troopers: Melta x2
5 Storm Troopers: Melta x2

komp: 30

Min vanliga lista som är en semi-mech med vox-network kompar typ 34 (beror lite på hur jag tweakar den) Jag vet ju själv vilken jag helst skulle vilja spela mot av dem (och det är inte listan ovan)

Edit: en annan grislista som går i genom mallen alldeles för lätt imo

CCS: Plasma x3, Medic, Plasmapistol, Chimera med HF och Turret AC
Veterans: Melta x3, Chimera med HF och Turret AC
2 Scout Sentinels: Auto Cannons, smoke Launchers
2 Scout Sentinels: Auto Cannons, smoke Launchers

komp: 40

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Jag har nog också dragit samma slutsats efter att ha sett en hel del helmechade arméer, kommer nog bli en förändring där.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Men.... listorna åvan är ju knapt så bra att de förtjänar den kompen de ger.. Det går att göra mycket mycket hårdare listor med den kompen..
jag menar 11 autokannoner och 3 plattor är inte alls särskilt mycket eldkraft för en ig arme.. inte ens på komp 40. Men köper man många dåliga enheter för mycket poäng så blir kompen bra. det tycker jag inte alls är konstigt.

Medusa minuset är för lågt satt därimot. Detta är ett av problemen med att mallen börjar på 100 och bara ger minus. Jag tycker att medusa och hydra borde vara kompade ungeför lika.. som det är nu får man dubbelt så mycket minus för hydror som man får för medusor, (per poäng)
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

Nefrums skrev:Men.... listorna åvan är ju knapt så bra att de förtjänar den kompen de ger.. Det går att göra mycket mycket hårdare listor med den kompen..
jag menar 11 autokannoner och 3 plattor är inte alls särskilt mycket eldkraft för en ig arme.. inte ens på komp 40. Men köper man många dåliga enheter för mycket poäng så blir kompen bra. det tycker jag inte alls är konstigt.

Sen stämmer det nog att fordons minust är för lågt..
Det är mycket möjligt, jag är lite av en nybörjare och vekligen ingen expert men listorna ovan tycker jag verkar alldeles för snällt kompade i gämförelse med vad en armé med mer footslogging får.

Bara av ren nyfikenhet, kan du ge exempel på argare listor som kopmar ungefär samma? Skulle hjälpa mig i mitt personliga listbyggande :)

Mutt

Inlägg av Mutt »

30 i komp är inte särskillt högt, och meningen med komp kan väl inte vara att man helt ska utesluta mekaniserade listor?

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Skulliz skrev:Bara av ren nyfikenhet, kan du ge exempel på argare listor som kopmar ungefär samma? Skulle hjälpa mig i mitt personliga listbyggande :)
Ett sätt att göra listorna åvan mycket bättre är att byta ut veteranerna mot platooner, och bygga om dina chimeror så de skjuter 9 skott istället för 2.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Nefrums skrev:Men.... listorna åvan är ju knapt så bra att de förtjänar den kompen de ger.. Det går att göra mycket mycket hårdare listor med den kompen..
Jag syftade inte specifikt på de listorna som Skulliz postade utan rent allmänt. "Host" Gonka
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Katarsis skrev:Jag syftade inte specifikt på de listorna som Skulliz postade utan rent allmänt. "Host" Gonka
Jag tycker att den eskalerande fordonskompen är helt okej som den är nu. Dock kan jag väl erkänna mig ha kompoptat en aning beträffande fordonsskvadroner ;) där är det ganska lätt att smita från litet kompminusar.
Visst finns det nackdelar med att ha fordon i skvadron, men en hel del fördelar också, faktiskt. Det handlar fortfarande om modeller med AV-värde. Ofta är det dock bättre att ha två modeller i en skvadron jämfört med 3.

Jag har ingen riktigt bra idé hur man skall lösa detta på ett bra sätt. Ett förslag är att fortfarande räknar skvadroner som ett fordon, men man får ett kompminus för varje skvadron man har i armén.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Gonka Koff skrev:...Jag har ingen riktigt bra idé hur man skall lösa detta på ett bra sätt. Ett förslag är att fortfarande räknar skvadroner som ett fordon, men man får ett kompminus för varje skvadron man har i armén.
Låter som en bra idé tycker jag
En bild säger mer än 1000 kaniner

Yautja

Inlägg av Yautja »

Jag bara slänger ut det för diskussion, jag hoppas inte folk blir upprörda.

Maxxad Psyker Battle Squad med chimera -45 i komp. Är dom så bra? Ja att dom är bra och förtjänar minus vet vi, men är en grupp T3 5+ save killar i en AV12 fordon -45 bra? Jag leker med min Deathwing lista som har 1 Land Raider Crusader och 2 Land Raiders och dessa tre kompar tillsammans -49. Alltså typ på samma nivå. -45 känns extremt högt typ.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Skriv svar