7th edition förändringar

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Ancalagon

Re: 7th edition förändringar

Inlägg av Ancalagon »

DHettNeck skrev:
Röde skrev:Ni "regelvrängare" glömmer en sak. Reglerna är skrivna för "vanligt" folk. Inte enkom för juridikstuderande m.m.

Jag läste upp stycket jag citerade innan för min sambo. Hon är ändå rätt vanlig. Därefter frågade jag henne helt enkelt hur många besvärjelser en level 3 magiker kan kasta per runda. Gissa svaret? 3.

Hennes uppfattning var dessutom att det inte ens finns något utrymme att tolka annorlunda. Dvs. raka motsatsen till Trögers ståndpunkt. Intressant.

Reglerna ska inte analyseras sönder och samman som om det vore lagtext. De ska kunna läsas och förstås av barn.

(Med regelvrängare avses i ovanstående post de som på engelska hade kallats rules lawyer.)
Så du menar att en person som inte spelar warhammer skulle vara bättre på att tolka reglerna än någon som spelat turnerings-spel i över 10 år :shock: Med sådana argument så tappar man lätt all trovärdighet. Det är som att säga i en domstol att din sambo tolkar lagtexten på ett sätt medans domaren tolkar den på det korrekta sättet men hävda att din sambo har rätt...
Problemet blir dock ofta att man som insatt övertolkar en regel som kanske egentligen inte behöver en ytterligare tolkning.

I just det här fallet kan det ju faktiskt vara så att eftersom det saknas ytterligare förklaring kan intentionen vara att regeln ska vara självförklarande, alltså så enkel som den ser ut vid första anblicket.

warman

Inlägg av warman »

Känns lite skumt att en psycher ML1 kan kasta fler krafter än en psycher ML2 bara för att han väljer lite annorlunda och har annat vapen. Svårt att se sambandet mellan ML och antalet krafter då...
Själv blir jag mest sur att inte GW kan skriva tydligt så vi slipper diskussionen :D

Användarvisningsbild
Pappersbåt

Inlägg av Pappersbåt »

DHettNeck skrev: Det är som att säga i en domstol att din sambo tolkar lagtexten på ett sätt medans domaren tolkar den på det korrekta sättet men hävda att din sambo har rätt...
Poängen, som jag tolkar det, var väl ändå att vi inte pratar om svensk lagtext när vi läser reglerna utan om regler som är skapade för andra än juridikstuderande m.m.

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk
Carl Lagerblad
Lottomannen skrev: Jo, det brukar ju vara lite som en fransk bakfylla. Antingen för mycket ost eller för mycket whine.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Pappersbåt skrev:
DHettNeck skrev: Det är som att säga i en domstol att din sambo tolkar lagtexten på ett sätt medans domaren tolkar den på det korrekta sättet men hävda att din sambo har rätt...
Poängen, som jag tolkar det, var väl ändå att vi inte pratar om svensk lagtext när vi läser reglerna utan om regler som är skapade för andra än juridikstuderande m.m.

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk
Ja, tänk om reglerna skulle vara skrivna för folk som spelar figurspel ;) Då kanske figurspelare skulle vara bäst på att tolka dom ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

DHettNeck skrev: Ja, tänk om reglerna skulle vara skrivna för folk som spelar figurspel ;) Då kanske figurspelare skulle vara bäst på att tolka dom ;)
Det är dom. Dock är många figurspelare väldigt unga, vissa rent av barn. Majoriteten av figurspelare är nog inte turneringsspelare med 10 års erfarenhet utan reglerna är skrivna enkelt för att förstås (eller i GWs fall - inte förstås alls) av alla ;)

Bulgrim

Inlägg av Bulgrim »

Vem är i domstol för 10 års turneringsspel och vems sambo har korrekt sätt?
Viken tur att reglerna är skrivna så att den som vill spela figurspel kan det.
Japp, fluffmongo! Eller, mest mongo då - men jag gillar fluff!

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

DHettNeck skrev:
Röde skrev:Ni "regelvrängare" glömmer en sak. Reglerna är skrivna för "vanligt" folk. Inte enkom för juridikstuderande m.m.

Jag läste upp stycket jag citerade innan för min sambo. Hon är ändå rätt vanlig. Därefter frågade jag henne helt enkelt hur många besvärjelser en level 3 magiker kan kasta per runda. Gissa svaret? 3.

Hennes uppfattning var dessutom att det inte ens finns något utrymme att tolka annorlunda. Dvs. raka motsatsen till Trögers ståndpunkt. Intressant.

Reglerna ska inte analyseras sönder och samman som om det vore lagtext. De ska kunna läsas och förstås av barn.

(Med regelvrängare avses i ovanstående post de som på engelska hade kallats rules lawyer.)
Så du menar att en person som inte spelar warhammer skulle vara bättre på att tolka reglerna än någon som spelat turnerings-spel i över 10 år :shock: Med sådana argument så tappar man lätt all trovärdighet. Det är som att säga i en domstol att din sambo tolkar lagtexten på ett sätt medans domaren tolkar den på det korrekta sättet men hävda att din sambo har rätt...
Tack! Du satte just pricken över i:et på min post ovan.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

DHettNeck skrev:Så du menar att en person som inte spelar warhammer skulle vara bättre på att tolka reglerna än någon som spelat turnerings-spel i över 10 år
En person som spelat turneringsspel i 10 år är bra på att använda reglerna, ja. Men skulle man magiskt bli bättre på att tolka en text bara för man rullat tärning ofta i 10 år? Mjaaaeeee...där blir jag skeptisk...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Excessus skrev:
DHettNeck skrev:Så du menar att en person som inte spelar warhammer skulle vara bättre på att tolka reglerna än någon som spelat turnerings-spel i över 10 år
En person som spelat turneringsspel i 10 år är bra på att använda reglerna, ja. Men skulle man magiskt bli bättre på att tolka en text bara för man rullat tärning ofta i 10 år? Mjaaaeeee...där blir jag skeptisk...
Hahahah, ni är roliga ibland :)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

miksaa

Inlägg av miksaa »

DHettNeck skrev:
Flogger skrev:
DHettNeck skrev:Fast det har ju inte varit en spell per lvl tidigare, eftersom det har berott på vilka spells man kastat.
Det har verkligen varit 1 spell/level tidigare. Hur har det annars varit?
Det har inte funnits någon sådan regel. Du får gärna ge en sidhänvisning i så fall. Eldrad tex kunde utan problem trolla 4 spells och aktivera sitt svärd fastän han bara vara lvl 4, det fanns ingen regel som hindrade detta. Det enda naturliga hindret var att det tog slut på WC precis som jag tycker det är nu i 7:th också.
Sid 66 6:ed MRB:

Under Mastery Level rubriken:
"The number of psychic powers a Psyker can use each turn depends on his Mastery Level."

Och om man inte tycker att det är tydligt så kommer en liten hänvisning till hur man hanterar t.ex, Eldrad som inte hade en Mastery Level i sin gamla codex:
"In older codexes, Matsery Level may be written out longhand in the form of a special rule that allows the Psyker to use more than one psychic power each turn - the number of powers that can be used per turn is their Mastery Level."

Sedan förklaras tydligt att man kan i vissa fall använda mer powers som inte är per defintion Psychic powers men använder Warp Charges:
"Where it is specifically stated, however, it is entirely possible for a model to use more psychic powers each turn than it actually knows. This is because a Psyker can sometimes activate certain items of wargear or other effects that while not powers, take a toll of his psychic energy."

Så jo antalet spells var lika med Mastery level, men andra funktioner som Force weapon kunde också aktiveras.
Fast jag håller med Tröger, det är totalt sett inte så viktigt. Man kan ju inte kasta fler spells än man vet och aktivera force weapon är en egen spell nu, så i slutänden är det ingen större skillnad.

/M

Skriv svar