DHettNeck skrev:Så du menar att en person som inte spelar warhammer skulle vara bättre på att tolka reglerna än någon som spelat turnerings-spel i över 10 år
En person som spelat turneringsspel i 10 år är bra på att använda reglerna, ja. Men skulle man magiskt bli bättre på att tolka en text bara för man rullat tärning ofta i 10 år? Mjaaaeeee...där blir jag skeptisk...
Denna magi som du talar om kallar vi andra för erfarenhet. Och ja, självklart blir man bättre på att läsa regler om man har gjort det i 10 år.
För övrigt så håller jag med Tröger om att det just nu inte tycks finnas någon som helst regelbaserad begränsning på hur många spells man får kasta sålänge det finns tillräckligt med warp charges. Jag ser inte heller riktigt problemet med detta om det nu inte skulle ändras i och med en FAQ.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
@ Katarsis. Så vad betyder meningen jag citerade ur reglerna innan?
Jag håller med om att med erfarenhet kommer rutin, kunnande mm. Men och det är ett stort men, där i ligger också en tendens att överanalysera allt. Vi har ju ett lika tydligt exempel i tolkningen av precision shot ordern som hann göras innan 7e släpptes. För några av oss "roliga" så var det också tydligt vad som avsågs... Men nä. Där skulle det också tolkas...
Jag har stor respekt för ditt kunnande beträffande regeldelen av hobbyn och för dig som person Mattias. Du är ofta ödmjuk inför andras åsikt och har ett juste sätt att skriva och bemöta även nya användare på forumet. Jag tycker att du bör ha stort inflytande i SWEFAQ-gruppen, men i det här fallet bör ni nog använda er av fler röster på forumet än er egen skara.
(Ledsen om jag drivit från ämnet en smula. Men det är viktigt då det med stor sannolikhet kommer dyka upp en ny SWEFAQ anpassad till 7e snart.)
@Röde: Menar du "The number of psychic powers a Psyker can use each turn depends on his Mastery Level"? Jag är helt med på att det känns som att GW menar något med detta, men det är väldigt otydligt vad, och utan att veta mer så kan man egentligen inte dra några fler slutsatser av detta. Det skulle t.ex. kunna vara ett lite otydligt sätt att skriva att bland annat Mastery Levels påverkar hur många spells och warp charges man genererar, dvs hur många spells man kan kasta.
Över lag så tycker jag att man får känslan när man läser magisektionen att den inte riktigt är anpassad för att ha flera psykers, t.ex. vad gäller att dela på warp charges. Kanske att GW först tänkte att alal skulle ha sina egna warp charges, men sedan ändrade sig. Detta skulle i mångt och mycket förklara den citerade meningen.
Vad gäller SVFAQn så känner i alla fall jag (och andra i FAQ-gruppen) att det är viktigare att rulea i en fråga såsom majoriteten av turneringsspelarna spelar med regeln, än att rulea frågan exakt som det står i reglerna. I vissa fall tas t.ex. RAW-frågor upp inom gruppen, slås ner för att det inte spelas så, och kommer aldrig till allmänhetens vetande.
Men det blir svårt i frågor som har diskuterats mycket t.ex. här på forumet eftersom det då alltid kommer finnas två läger och det inte riktigt är tydligt hur det spelas. Detta är speciellt tydligt när det kommer nya codexar eller regelböcker då ingen alls har spelat med dem på en turnering. Då måste det göras ett subjektivt avgörande hur den fråga skall ruleas.
Som jag skrev i en annan tråd så kommer nog SVFAQ-gruppen att ses över lite nu inför 7th och det är inte helt säkert att allt kommer skötas som det har skötts hittills (även om det är väldigt troligt). Vi kommer nog dessutom att vänta lite med att släppa en officiell FAQ tills det har spelats lite 7th, eller om något superviktigt behöver tas upp.
/Mattias
Edit: Jag har för övrigt någon form av vågmästarroll i FAQ-gruppen, och är ansvarig för drivet så om det är något som släpar efter så ta kontakt med mig.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Psyker L3, force weapon och väljer alla tre från samma disciplin, får då också Focus (primaris) = 5 powers, men får "bara" lägga tre av dessa varje runda.
Psyker L3, force weapon och väljer alla tre från samma disciplin, får då också Focus (primaris) = 5 powers, men får "bara" lägga tre av dessa varje runda.
Låter väl rimligt?
Jag är på Trögers sida... Varför skulle du inte få lägga alla fem powers? Om du nu har tärningar till det
Vad jag förstår efter att ha läst regelboken så är antalet spells styrt av antalet Warpcharges... kasta 1 jävel smäll eller många små...beror på hur många charges du har och kan generera.
Överlag väldans nöjd med 7th ed så här långt, så nöjd att jag faktiskt tänker börja spela igen!
DHettNeck skrev:Så du menar att en person som inte spelar warhammer skulle vara bättre på att tolka reglerna än någon som spelat turnerings-spel i över 10 år
En person som spelat turneringsspel i 10 år är bra på att använda reglerna, ja. Men skulle man magiskt bli bättre på att tolka en text bara för man rullat tärning ofta i 10 år? Mjaaaeeee...där blir jag skeptisk...
Denna magi som du talar om kallar vi andra för erfarenhet. Och ja, självklart blir man bättre på att läsa regler om man har gjort det i 10 år.
Mmm, vissa blir bättre med erfarenhet, andra får erfarenhet men blir inte märkbart bättre av det. Vissa har omöjligt att lära sig trots flera års erfarenhet, medan andra lär sig bättre med långt kortare erfarenhet.
Att säga att turneringsspelande är som någon slags generell upplevling á lá dataspel är att uttala sig lite väl generellt. Det beror ju i högsta grad på vilka människorna som spelar är. Vissa blir bra på att tolka regler, andra blir bra på att endast använda de framtolkade reglerna. Bara för att det fungerar bra för dig betyder det inte att det fungerar så för alla människor...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."
Mastery lvl styr väl hur många warp charges man genererar? Så båda tolkningarna kan väl utifrån det vara "rätt" ... har inte boken här:( men är rätt säker på att antalet spells styrs av warp charges, sen får du ju bara slänga en.