Jocke Rapp skrev:Ceasar skrev:-4 för pathfinders känns rätt saftigt med tanke på att de måste köpa en transport också.
Fast transporten är ju inte riktigt fair att räkna in, den är ju ganska användbar för resten av armén...
Jag tycker att fyra pathfinders är bättre än -2 i komp och jag vet inte om varje extra pathfinder verkligen bidrar lika mycket till enhetens effektivitet.
Jag håller helt med om att transporten bör ge samma minus som den gör om en annan enhet tar, och devilfishen känns som den ligger rätt bra.
Däremot vill jag propagera för att åtta pathfinders verkligen är bättre än fyra, gillar man mathhammer är det 4 markerlight hits, 3 går åt till att ta bort cover, det fjärde för 1 mer bs så det känns sällan overkill att alla åtta måste skjuta på samma, även om det såklart är bättre med 4x2.
Sen kommer det till att en åtta kan ta en smäll och fortfarande kunna ge några lights, tar moraltest när två istället för en dör. Och om man inte har markerlights från drones eller dylikt så vill man nog nästan ha över tio pathfinders, och ska man då ha små squads blir man tvungen att fylla sin fast attack och dessutom investera i tre fiskar.
Jag tycker -0,5 för varje finder är mer rimligt än -4 rakt över, men också att kompen kanske är lite väl hårt mot dem.
En åtta med bra fisk (Smart, Disr. Pod, TargetA, Multi-T) kostar 216 poäng och ger -9, vilket betyder att -1 komp kostar 24 poäng för enheten.
Både den första och andra tvåan broadsides med både ASS och två shieldrones har jämförbar "poäng per komp" eller vad man nu vill kalla det, och visst är pathfinders destruktiva i synergi med taus shooting, men de tål däremot just ingenting, de måste stå still och ha los för att använda sina 36" markerlights vilket betyder att de oftast är väldigt utsatta om man inte har runda ett, något tex inte suits och sides lider alls lika mycket av.
/rant