7th edition förändringar
-
Silvertejp
Re: 7th edition förändringar
Verkar som focus fire är borta.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Lottomannen
om man scoutar eller infiltrerar så får man inte charga första spelrundan (game turn)
Även om man kan skjuta barrage på sådant man inte ser måste man väl kunna dra LoS från hålet på blastmarkören från barrage för att kunna wounda? Alltså om man lägger blasten på en viss våning på en snubbe så drar man väl LoS från hålet i mitten av markören, om det då är ett golv (och/eller tak) mellan så kan man ju inte dra LoS och då kan man inte skada det som är bakom (/under på annan våning).imp skrev: [...]
Alltså, alla modeller rakt under är träffade, finns inget undantag om att ett visst antal våningar ska ge skydd.
Liknande om man skjuter en blast så ska man titta uppifrån och träffa enheter som är under markören. Om de inte syns för att det är ett golv ivägen så träffas man väl inte eftersom de syns ju knappast när man tittar uppifrån som man ska göra?
Jag tycker det är svårt att läsa in hur GW menar...
Allt under plattan träffas. Du mäter aldrig LoS från plattans mitt till varje enskild gubbe. Det räknas bara som att skottet kommer därifrån när det kommer till att avgöra vilka modeller som blir woundade, och vilket cover save man får.warman skrev:Även om man kan skjuta barrage på sådant man inte ser måste man väl kunna dra LoS från hålet på blastmarkören från barrage för att kunna wounda? Alltså om man lägger blasten på en viss våning på en snubbe så drar man väl LoS från hålet i mitten av markören, om det då är ett golv (och/eller tak) mellan så kan man ju inte dra LoS och då kan man inte skada det som är bakom (/under på annan våning).imp skrev: [...]
Alltså, alla modeller rakt under är träffade, finns inget undantag om att ett visst antal våningar ska ge skydd.
Liknande om man skjuter en blast så ska man titta uppifrån och träffa enheter som är under markören. Om de inte syns för att det är ett golv ivägen så träffas man väl inte eftersom de syns ju knappast när man tittar uppifrån som man ska göra?
Jag tycker det är svårt att läsa in hur GW menar...
Ok, tackar. Typiskt GW att lägga till "take a good look at it from above" vilket är mer ett praktiskt knep än en regel.Ancalagon skrev:
Allt under plattan träffas. Du mäter aldrig LoS från plattans mitt till varje enskild gubbe. Det räknas bara som att skottet kommer därifrån när det kommer till att avgöra vilka modeller som blir woundade, och vilket cover save man får.
De skriver ju till och med i reglerna för Blasts att träffarna alltid går på de som är närmst skytten oavsett om de går att se eller inte.
Fast min fråga var mest riktad mot barrage som säger att det är från hålet i mitten på markören som man ska utgå från att attacken kommer ifrån. Men tack för att du förtydligade en fråga som jag redan fått svar på.eldrak skrev:De skriver ju till och med i reglerna för Blasts att träffarna alltid går på de som är närmst skytten oavsett om de går att se eller inte.
För att förtydliga ännu mer så är det hålet på den första plattan som gäller när man skjuter multiple barrage 
Det var riktigt drygt i förra att hålla reda på var allt kom ifrån när man pangade på med sina quad guns.
Det var riktigt drygt i förra att hålla reda på var allt kom ifrån när man pangade på med sina quad guns.
https://www.youtube.com/watch?v=fc36Is_6yZw
Gammal scen men bra sammanfattning av 7:e !
Men vi kanske slipper en massa unbound !?
Gammal scen men bra sammanfattning av 7:e !
Men vi kanske slipper en massa unbound !?