Är det inte bara lättare att på fyra rader skriva:
Man måste ha: 1 CAD
Till denna kan man välja att ta en av följande:
- Allierat detachment(kan vara samma som CAD:en), LoW(codex specific) eller en formation
Utöver detta får man ta en fortification.
Nej, man måste inte ha en CAD, du kan ha ett annat primary detachment om du vill.
Du verkar inte förstå vad en CAD är, kolla min bild för att se vad du får ta i en CAD. En fortification och en LoW ingår i en CAD.
Michael Carl skrev:Fast formations är väl egentligen bara en typ av detachement där man grupperar enheter som man redan har i listan, det är ingen egen detachement där man får in fler figurer.
Nej, det är det inte. Det är på ALLA sätt ett eget detachment, med sina egna regler och modeller. Dom "tas" inte från den övriga armén på något sätt. Du kan ha en tau formation tillsammans med en CSM-CAD.
Som jag har förstått det så har man sin armélista som normalt.
Sedan kan man säga att enhet A+B ingår i denna formationen, och enhet C+D i en annan formation?
Michael Carl skrev:Fast formations är väl egentligen bara en typ av detachement där man grupperar enheter som man redan har i listan, det är ingen egen detachement där man får in fler figurer.
Nej, det är det inte. Det är på ALLA sätt ett eget detachment, med sina egna regler och modeller. Dom "tas" inte från den övriga armén på något sätt. Du kan ha en tau formation tillsammans med en CSM-CAD.
Som jag har förstått det så har man sin armélista som normalt.
Sedan kan man säga att enhet A+B ingår i denna formationen, och enhet C+D i en annan formation?
Nej, då har du förstått det helt fel tyvärr MC. Kolla på min bild bara
Utav dessa två Detachments så måste exakt en vara en CAD (eller ett codex-detachment såsom Ork Horde eller Wolves Unleashed)
Till din CAD (eller Codex-detachment) kan du lägga till en Lord of War (från codexar) och/eller en Fortification (vissa bannade) som vanligt enligt CAD-strukturen (eller Codex-detachment-strukturen).
Utöver detta så kan du som ditt andra (frivilliga) Detachment lägga till antingen en Formation (max en Knight) eller ett Allied Deatchment (får vara samma Faction som ditt CAD, max en Knight).
Dvs:
Detachment 1 (måste tas):
-CAD (inkl Lord of War och Fortification)
eller
-Codex-detachment (Ork Horde, Wolves Unleashed, osv)
Detachment 2 (frivilligt att tas)
-Formation
eller
-Allied Detachment
Edit: Korrigerade ett fel; LoW och Fortifications får visst vara med i Codex-detachments.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Katarsis skrev:Till din CAD (inte codex-detachment) kan du lägga till en Lord of War (från codexar) och/eller en Fortification (vissa bannade) som vanligt enligt CAD-strukturen.
Här har du fel. Vissa (eller kanske alla) codex-detachments tillåter LoW och fortification.
Katarsis skrev:Till din CAD (inte codex-detachment) kan du lägga till en Lord of War (från codexar) och/eller en Fortification (vissa bannade) som vanligt enligt CAD-strukturen.
Här har du fel. Vissa (eller kanske alla) codex-detachments tillåter LoW och fortification.
Jamentitta, det verkar stämma (för Orks, SW och GK i alla fall). Jag ändrar i min post ovan så att vi inte förvillar ännu mer nu.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
De va ett jäääävla meck! Jag kommer med primary necrons+allies, skiter i alla komplikationer! Hoppas detta går bra?!
Orka att man ska behöva tyda, läsa och ha 5 olika personer som beskriver om och om igen hur spelet funkar.. onödigt meck.. i fortsättningen kör vi vanligt 40k som alla kan och förstår!