Att se till att folk betlar i tid är inte samma sak som Betald = Anmäld. Listan över anmälda fylls på mycket snabbare om man bara behöver skicka ett mail, vilket lockar fler folk att anmäla sig. Sen kan man ju ha ett betaldatum i good tid innan om det behövs.Hylander skrev:3) Att betala i tid är ett problem men det är ett större problem med att dimesionera turneringen till de 60 som säger sig komma för att seda 20 hoppar av i sista sekunden. TO står då med en extra kostnad som inte budgeterats. Alltså måste vi spelare lära oss att fixa detta.
SM2014 - Information
Moderatorer: DHettNeck, GoB40k
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: SM2014 - Information
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
-
Sassafrass
Nu är ju öppna SM just öppet för alla att anmäla sej till. Från Calle 16 år till luttrade ETCveteraner. Så om nu folk vill byta sin anmälan till öppna så är det väl inget konstigt. Däremot är det väl kanske lite trist för de som har jobbat hårt på att kvala till SM och hemskt gärna vill spela mot de andra kvalade spelarna.
-
Sassafrass
Empiriskt har vi gång på gång fått se att detta tyvärr inte fungerar. 40kspelarna är helt enkelt för opålitliga. Och att då till ett större arrangemang binda upp sej med hyror på tiotusentals kronor är inte hållbart om arrangören sen själv får täcka kostnaden för alla avhopp.DHettNeck skrev:Att se till att folk betlar i tid är inte samma sak som Betald = Anmäld. Listan över anmälda fylls på mycket snabbare om man bara behöver skicka ett mail, vilket lockar fler folk att anmäla sig. Sen kan man ju ha ett betaldatum i good tid innan om det behövs.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Dock är lokalkostnaderna inte på den nivån, iaf aldrig på en turnering jag har fixat. I helgen hyrde vi en hel skola för QFA, det gick på 4000:- och det är nog det mesta vi nånsin betalat på 10år av arrangerande. Har man hyrt en lokal så är ju det viktigaste att folk kommer och betalar, inte att dom betalar in lite tidgare, så prio borde ju vara att ha systemet som gör att flest antal spelare dyker upp.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Du har rätt här att det inte är exakt samma sak. Men som TO måste man veta hur mkt som kommer in. OM man tar anmälningar först så måste man ju då kräva att folk betalar om de hoppar av vilket kan ge ett merarbete. Förra SM hade detta upplägget (Jag arrade...) och vi har fortfarande folk som anmälde sig, hoppade av och inte betalat ännu. NU rör det sig om en eller två personer, vill jag minnas, budgeten gick ihop ändå men det var lite jobb att jaga de som inte betalat men hoppat osv.DHettNeck skrev:Att se till att folk betlar i tid är inte samma sak som Betald = Anmäld. Listan över anmälda fylls på mycket snabbare om man bara behöver skicka ett mail, vilket lockar fler folk att anmäla sig. Sen kan man ju ha ett betaldatum i good tid innan om det behövs.Hylander skrev:3) Att betala i tid är ett problem men det är ett större problem med att dimesionera turneringen till de 60 som säger sig komma för att seda 20 hoppar av i sista sekunden. TO står då med en extra kostnad som inte budgeterats. Alltså måste vi spelare lära oss att fixa detta.
I slutändan gäller ju att om du anmäler dig så förpliktigar du dig att betala anmälningsavgiften. OM du pyntar nu, vid ett mellandatum eller vid dörren torde inte spelat alltför stor roll för den enskilda personen dock kan det påverka arbetsinsatsen hos TO en hel del.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
Vissa har det bra med sin kommun. Vi har lokalkostnader på över 15000 under TTT...DHettNeck skrev:Dock är lokalkostnaderna inte på den nivån, iaf aldrig på en turnering jag har fixat. I helgen hyrde vi en hel skola för QFA, det gick på 4000:- och det är nog det mesta vi nånsin betalat på 10år av arrangerande. Har man hyrt en lokal så är ju det viktigaste att folk kommer och betalar, inte att dom betalar in lite tidgare, så prio borde ju vara att ha systemet som gör att flest antal spelare dyker upp.
Men jag håller med om att det viktigaste är att folket betalar dock är det frågan om att förenkla arbetet för TO.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
-
Sassafrass
Håller också med om att prio är att få folk att faktiskt betala och dyka upp när dom anmält sig. Jag har varit med och testat alla möjliga versioner inom de hobbys jag varit aktiv, med olika resultat. Bästa sättet hittills har varit att bygga upp ett gediget rykte som bra arrangör för att pss få spelarna att veta vad dom får. Tyvärr ganska bökigt om man som ny arrangör vill komma in på marknaden.
Men det hade ju naturligtvis varit trevligt om någon sorts standard kunde arbetas fram för hur man som arrangör OCH spelare ska bete sig vid anmälan och betalning till arrangemang.
Angående hyror så bifogar jag följande länk för att slippa fortsatt diskussion (Bara att gratulera till en bra deal med skolan btw
).
http://www.kulturhusetjonkoping.se/hyra ... ens-moten/
Men det hade ju naturligtvis varit trevligt om någon sorts standard kunde arbetas fram för hur man som arrangör OCH spelare ska bete sig vid anmälan och betalning till arrangemang.
Angående hyror så bifogar jag följande länk för att slippa fortsatt diskussion (Bara att gratulera till en bra deal med skolan btw
http://www.kulturhusetjonkoping.se/hyra ... ens-moten/
Det är just sådant här man blir trött på som TO. Jag fattar att man som kommun har luppen på sig för att inte köra svågerpolitik men att skicka ut en sådan här lista målar ju in dem i ett hörn. Alla föreningar som eventuellt skulle vilja fixa evengemang men inte har ekonomin, gör ju inte det då. Följden blir ju att kommunen inte får uthyrt sin tomma loakaler och medborgarna får inte något kul.Sassafrass skrev: http://www.kulturhusetjonkoping.se/hyra ... ens-moten/
Samtidigt skall en massa skumma bidrag betalas ut för en det ena och dels det andra vilket sedan skall användas för att betalas tillbaka för en lokal. Man kan tro att Joseph Heller skrivit reglerna..
Vi har planerat för ett fett stort arrangemang som ska vara så bra som möjligt för alla närvarande, vilket vi också tänker fullborda, oavsett hur många deltagare det blir 
Jag är skitglad över att det nu är 30 deltagare till ÖSM (visar ju att det inte är formatet det är fel på), men lite besviken över så få till SM. Å andra sidan är det inte särskilt många kvalade iår och några har redan hört av sig och sagt att de inte kan komma samt köper jag att norrlänningarna har lite långt att åka. Men det kommer ändå bli sjukt roligt tror jag, vi har oftast roligt ihop alla när vi träffas och i de flesta fall får de kvalade bara möta varandra ändå (på andra turneringar), förutom typ första matchen
Jag är skitglad över att det nu är 30 deltagare till ÖSM (visar ju att det inte är formatet det är fel på), men lite besviken över så få till SM. Å andra sidan är det inte särskilt många kvalade iår och några har redan hört av sig och sagt att de inte kan komma samt köper jag att norrlänningarna har lite långt att åka. Men det kommer ändå bli sjukt roligt tror jag, vi har oftast roligt ihop alla när vi träffas och i de flesta fall får de kvalade bara möta varandra ändå (på andra turneringar), förutom typ första matchen
Senast redigerad av 1 Flogger, redigerad totalt 24 gånger.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Fler och fler listor trillar in! Riktigt roligt!