Flogger skrev:Inte för att vara sådan men det är väl alltid för låga målningskrav på turneringar. Utger man sig för att ha målningspoäng ska det ju faktiskt ges ut ordentligt och fula arméer som knappt är målade mer än med 3 färger (för att "se målade ut") utan några detaljer alls och ansikten har samma färg som rustning/vapen o.s.v. förtjänar inga poäng alls.
Dom förtjänar ju mer poäng än svartsprayade gubbar iaf
Klart att man ska dela ut poäng i hela skalan om man ska ge ut poäng.
Om man lyckas standardisera en mall så kan TO sätta poängtak/gräns beroende på hur viktigt man anser målning vara på sin turnering. Jag tänker på gamla debatten om målningspoäng i turneringsresultat. Vill man fokusera mer på "spela spel" så kan man sätta ett max på 10-15. Alternativt gå fullt blås upp till 30.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K
Om det bara ska in i best overall kan det gott utgöra kanske 1/3 eller upp till hälften av turneringspoängen. Annars tycker jag det nästan jämt blir samma overall som best general. För best general kan det gott räcka med att motsvara en maxvinst i en match, bara för att se till att ingen spelar "omålat".
Exempel: turneringen ger matchpoäng upp till max 100 på fem matcher.
Best general: målningspoäng enligt mall upp till högst 20p.
Best overall: målningspoäng enligt mall gånger två. Max 50p.
Best painted: oftast en fråga om tycke och smak. Omröstning bland de snyggaste, i de flesta fall de som fått maxpoäng eller nära max i overall-mallen.
Tröger: hur var det tänkt med basningen där? Kan man få fem poäng utan att uppfylla fyrapoängskravet? Som jag läser det nu skulle inte ens trepoängaren behövas uppnå men jag antar att det inte var så du tänkt dig, men måste alla baser ha en pöl, en buske, sand och gräs innan man gör något extra med centerpieces?
Med den mallen skulle jag lyckas knapra ihop 12 poäng med nidsen, nästan hälften för att allt är lika fult.
Halvar skrev:Tröger: hur var det tänkt med basningen där? Kan man få fem poäng utan att uppfylla fyrapoängskravet? Som jag läser det nu skulle inte ens trepoängaren behövas uppnå men jag antar att det inte var så du tänkt dig, men måste alla baser ha en pöl, en buske, sand och gräs innan man gör något extra med centerpieces?
Med den mallen skulle jag lyckas knapra ihop 12 poäng med nidsen, nästan hälften för att allt är lika fult.
Det är väl teoretiskt möjligt att uppfylla femman utan att klara fyran/trean, men jag kan inte tänka mig en enda basning som gör det. Resten av frågan förstår jag inte ens...