Nybörjar hjälp IG/AM

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Ancalagon

Re: Nybörjar hjälp IG/AM

Inlägg av Ancalagon »

Foxen skrev:Riktigt bra feedback tack :) till er alla!

Jag dumpar Enginseer och hans kompisar.

Det kanske är bättre att lämna sponson tomt på Vanquisher-tanksen och använda de poängen på annat? Pask med Punisher, Lascannon och multi-meltas + 2 vanquishers med lascannons borde räcka?
Tex Yarrick och uppgraderingar till blobben.
Ja, absolut. Jag kör alltid vanquishers utan sponsons med bara lascannons pga rangen. Pask med multimeltas och lascannons är galet bra mot typ allt, MCs, fordon etc. Enda gången jag skulle ta sponsons på andra tanks är om man kör Executioners. 10 stycken S7 Ap2 plattor med PE är ganska mycket skjuta ;)

Tänk på att yarrick och primarisar är lite risky eftersom han slår ihjäl psykern direkt om de får perils om de är i samma enhet. Man får vara försiktig, alternativt ha fler källor till prescience (2 psykers). Om de inte dör kan du ändå ge Prescience eller andra powers till andra enheter än blobben som vanligt :)

Foxen

Inlägg av Foxen »

Ancalagon skrev:
Foxen skrev:Riktigt bra feedback tack :) till er alla!

Jag dumpar Enginseer och hans kompisar.

Det kanske är bättre att lämna sponson tomt på Vanquisher-tanksen och använda de poängen på annat? Pask med Punisher, Lascannon och multi-meltas + 2 vanquishers med lascannons borde räcka?
Tex Yarrick och uppgraderingar till blobben.
Ja, absolut. Jag kör alltid vanquishers utan sponsons med bara lascannons pga rangen. Pask med multimeltas och lascannons är galet bra mot typ allt, MCs, fordon etc. Enda gången jag skulle ta sponsons på andra tanks är om man kör Executioners. 10 stycken S7 Ap2 plattor med PE är ganska mycket skjuta ;)

Tänk på att yarrick och primarisar är lite risky eftersom han slår ihjäl psykern direkt om de får perils om de är i samma enhet. Man får vara försiktig, alternativt ha fler källor till prescience (2 psykers). Om de inte dör kan du ändå ge Prescience eller andra powers till andra enheter än blobben som vanligt :)

Kan psykers kasta prescience m.m ut ur chimeras? Ett alternativ i så fall skulle kanske kunna vara att sätta de tillsammans med ngn av de enheter som åker bil.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Nej, det kan man inte.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Sikil

Inlägg av Sikil »

Jag föredrar personligen att ha Nova-kanons Russar (hull laser och sponson bolter) tillsammans med Punnisher-Pask. Billigare i poäng också...

Mest för att Nova-kanonens flammdämpare är typ coolast i 40k!
Viktor Carlson
Tyresö

leidstedt

Nybörjar hjälp IG/AM

Inlägg av leidstedt »

Sikil skrev:Jag föredrar personligen att ha Nova-kanons Russar (hull laser och sponson bolter) tillsammans med Punnisher-Pask. Billigare i poäng också...

Mest för att Nova-kanonens flammdämpare är typ coolast i 40k!
Sant att Nova är snygg men komplett värdelös.

Personligen anser jag att Pask gör sig bäst genom att fylla luften med bly i en Punnisher vagn. Har man multimelta spons på så hotar man allt från tungt Inf till Landraiders vilket är nice. Annars är heavy bolter spons bra då Pask slaskar iväg 29 styrka 5 skott. Det är typ det enda som sätter stopp för en liten enhet Eldar.

Annars så är det nog rätt gött att trycka in så mycket BS 3 Heavy Weapons som du kan i en lista om du ska på en turnering med den jobbiga kompen. Om du köper sex Heavy Weapon teams med auto cannons kompar det 39. Du får 36 styrka sju skott vilket kan skrämma de flesta. (Jag föredrar auto cannons före missile launchers då två skott är bättre än ett även om du tappar i styrka.)

Foxen

Inlägg av Foxen »

Hur vanligt är det med flygare?

Behöver man mycket anti-air?
Behöver man egna flygplan?

Foxen

Inlägg av Foxen »

Så här ser listan ut nu efter er feedback:

Ministorum Priest, Autogun
Primaris Psyker Force Axe, Mastery Level 2
Primaris Psyker Force Staff, Mastery Level 2

Commissar Yarrick
Tank Commander:
Command Punisher, Multi-meltas, Camo Netting, Knight Commander Pask, Lascannon, Warlord
Vanquisher Lascannon
Vanquisher Lascannon

Infantry Platoon:
3x10 Infantry Squad, Flamer, Krak Grenades, Lascannon Team, Sergeant with Melta Bombs
2x10 Infantry Squad Lascannon Team, Sergeant with Melta Bombs

Platoon Command Squad, 2x Plasma Gun
Chimera

10 Veterans 2x Plasma Gun
Chimera
10 Veterans 2x Plasma Gun
Chimera

Wyvern
Wyvern

CCS har bytts mot Yarrick.
Dubbla psykers för extra chans på bra powers i Divination och extra buffert mot Yarrick.
Jag utökade också blobben med en 5e enhet. 5 lascannons, 3 flamers, Krak på 3 squads, melta bombs på alla sergeants.

Pask har fått lascannon och multi-meltas.

Det jag funderar över:
Behöver man anti-air och/eller flygare själv?

Vill man ha plasma eller meltas på veteranerna och PCS? Meltas har så kort range...

Får man använda Melta bombs mot annat än pansar i närstrid?

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Prescience med blobben och Pasks enhet borde räcka ganska bra som AA. Du vill med största sannolikhet inte ha någon egen flyer iaf.

Krak grenades är slöseri, hellre melta bombs på fler sergeants. Det är oftast inte så jättesmart för 50 man att charga ett ensamt fordon (multi charges blir ganska svårt, speciellt mot duktiga spelare). Hellre då någon meltagun i enheten.

Meltabombs kan användas mot icke-fordon ja.

Meltaguns på vissa veteraner är helt klart värt det. Range är oftast inte ett större problem (du ska ju framåt och ta/hålla objektiv offensivt också, och många arméer tenderar att komma emot dig ganska snabbt :p). Dessutom kan jag inte räkna hur många stackars guardsmen som dött till Gets hot genom åren :) Om jag har 3 enheter veterans/special weapons är alltid 2/3 melta, resten plasma.

Foxen

Inlägg av Foxen »

Ancalagon skrev:Prescience med blobben och Pasks enhet borde räcka ganska bra som AA. Du vill med största sannolikhet inte ha någon egen flyer iaf.

Krak grenades är slöseri, hellre melta bombs på fler sergeants. Det är oftast inte så jättesmart för 50 man att charga ett ensamt fordon (multi charges blir ganska svårt, speciellt mot duktiga spelare). Hellre då någon meltagun i enheten.

Meltabombs kan användas mot icke-fordon ja.

Meltaguns på vissa veteraner är helt klart värt det. Range är oftast inte ett större problem (du ska ju framåt och ta/hålla objektiv offensivt också, och många arméer tenderar att komma emot dig ganska snabbt :p). Dessutom kan jag inte räkna hur många stackars guardsmen som dött till Gets hot genom åren :) Om jag har 3 enheter veterans/special weapons är alltid 2/3 melta, resten plasma.

Ah ok, trodde att man ville ha Krak om man blir chargead av typ dreads och liknande men det kanske räcker med melta bombs på alla sergeants. Tar jag bort Kraks och byter plasma mot melta så har jag en hel del poäng över till typ power axes, fler flamers eller ngt annat kul

ekekrantz

Inlägg av ekekrantz »

HEAVY ARTILLERY CARRIAGE WITH EARTHSHAKER CANNON och ASTRA MILITARUM SABRE DEFENCE PLATFORM WITH LASCANNON från fw är ett must go i princip om du ska lira competetive utanför swecomp. Tillsammans med lite servo skulle och coteaz har du sick alphastrike, och denied droppod stars med coteaz 12 inch bubble samt sabres är gryma anti air och anti skimmer med ignorecover rules.
Jacob Ekekrantz- Games of Westeros

Mer ITC åt folket!

Skriv svar