TTT TOK Team Tournament 2015 - preliminär info

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

Michael Carl

Re: TTT TOK Team Tournament 2015 - preliminär info

Inlägg av Michael Carl »

L3go skrev:Ni som kan det här spelet kan säkert besvara det här åt mig, men om vi tänker oss följande scenario:

Spelare 1 kommer med någon av Olofs "optade" komp 25 listor.
Spelare 2 kommer med en lista som han räknat om och om igen på, för att preciiiis få in den på komp 17.

Om jag förstår er rätt kommer spelare 2 se sig tvungen att jaga en wipe för att få ihop poäng till sitt lag?
Det är visserligen tre andra spelare i respektive lag, så även om kompskillnaden på två listor som möts är stor, så kanske det ser annorlunda ut i andra matcher. Det är lagens komp som helhet som avgör det slutresultatet.

Men om vi bortser från detta så kommer slutresultatet att ge spelares 1 lag 8 extra poäng och lag 2 tappar 8 poäng, så för att lag 2 skall få några faktiska poäng måste spelare 2 ta minst 9 poäng i matchen.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Hade nyss skrivit en a4 text till. Raderade den.

Jag kommer och hälsar på i varberg i eftermiddag -> warcon. Skall träna etc-lista och gosa med Pär.
Känns som att det är bättre att snacka på Warcon i helgen än att älta en massa här.

@MC
Ge mig lite tid så hittar jag säkert 3 andra listor på komp 24-25 :D

Som någon sa, denna tråden behöver inte de klassiska(oblligatoriska) 20 sidorna med komptjaffs. Där kommer vi ändå aldrig bli överens.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

frigobben

Inlägg av frigobben »

DHettNeck skrev:
Hylander skrev: 1. Mallen är byggd för 1500-2000 och att fungera i spannet 0-25. Dessutom skall den kunna fungera för aktivt komp. I alla fall om man läser vad som står i den.

2. Om TOK nu ha en turnering med snällare arméer( och möjligheten till riktigt snälla sådana ) så lägger de sig i det övre spannet.

3. Allt Olof beskriver i sin post är ju då ett mallfel. Detta är väl något som mallgruppen bör se över inte TOK som arrangörer.
1. Ja, mallen är byggd för det. Men det betyder inte att alla codexar kan bygga listor på komp 25 om det bara finns bra enheter i codexet. Mallen fungerar också för aktiv komp, det folk säger här är väl snarare att den aktiva kompen slår för hårt (vilket inte styrs av mallen). Om varje kompskillnad i matchen gav ±1 VP istället för en BP hade det nog varit mycket mer ok, mallen förespråkar ju också att det är VP som justeras med aktiv komp, inte BP.

2. Absolut och det är det inget fel med, det folk säger är bara att det längst upp i spannet blir väldigt konstiga och tråkiga listor för alla inblandade.

3. Nej, det är det inte. Det är snarare en produkt av valt kompspann tillsammans med väldigt hård aktiv komp.

Mallen är väldigt tydlig med att spannet 0-25 skall tas med en nya salt och mer är en intro för folk som aldrig använt mallen. Om du vill kan ju vi mallgruppen ändra så att spannet bara sträcker sig till 22 istället (då allt över 22 nästan bara är avarter av listor). Folk (dom flesta iaf) har inte problem med att spela komp 17+ då det är kul med snällare listor som variation, det folk har problem med är att erat system promotar komp 25 för mycket och att komp 25 bara går att bygga med en handfull codexar med väldigt knasiga listor.
Bra svar av Tröger.

Spelar man med aktiv komp blir vad jag kallar "kompfaktorn" ganska avgörande och detta är ju något som arrangören väljer. Den ni valt skulle man kunna kalla en faktor 1 på en 0-20 match, där varje steg i kompen ger en poäng i matchen. Väljer man kompfaktorn för högt kommer ju det bli fördelaktigt att bygga lista mot så nära höga gränsen som möjligt, väljer man den för lågt kommer det bli fördelaktigt att bygga lista mot den låga gränsen. Som exempel är ju kompfaktor 0 detsamma som tröskelkomp och då blir det ju fördelaktigt att bygga nära tröskeln. Kompfaktor 0.5 är ju det Tröger verkar vara mer det tänkta med mallen och kanske då är närmare en "neutral" kompfaktor (finns egentligen ingen teoretisk sådan heller eftersom arméstyrkan sällan är linjär).

Som jag ser det är faran med att sätta kompfaktorn för hög mycket större än att sätta den för låg, eftersom om man sätter den för hög får man precis det scenario Olof beskriver, där det i kombination med ett stort spann maximeras uppåt, vilket leder till avarter i armébyggandet. Har man det "för lågt" närmar man sig tröskelkomp, vilket i mina ögon inte är så farligt alls. Då går listbyggandet ändå mot att göra en så bra armé som möjligt, enligt vissa ramar.

(Som en bisak om mina mer personliga åsikter: Jag har inget emot snälla arméer. Tycker att ni gör rätt på det sättet. Tyckte däremot att det var tråkigt att inte ens kunna bygga en AdMech-alliering alls. Trögers förslag på variant av tröskelkomp var mycket smart där man slipper lite av potentiella avarter med aktiv komp, men samtidigt tillåter lite variation inom laget)

Olof ninjade mig med sin raderade A4. Borde kanske gjort detsamma men han är en större man än jag. Jag skall inte till WarCon å andra sidan.

Turneringen kommer bli grym hur som helst!! :wub:

Användarvisningsbild
Olof

Inlägg av Olof »

Jag tror felet ligger lite i mallen. Flamer kompar -1. Ska man opta till dessa höga nivåer är varje komppoäng viktigt enligt teorin få in en hård enhet och resten bös som tar objektiv. Då blir blir det ofta så att man springer omkring med 7 tactical marines utan bil och specialvapen som en pajas. Blir tråkiga listor enligt min mening.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Vi har diskuterat i arrangörsgruppen det som framställts och vi har lyssnas och kommer att ändra oss.

Vi vill ha snälla listor och en aktiv komp.

Vi är däremot mer för en subjektiv komp generellt men inser också att det innebär mycket merarbete där mallen kan göra jobbet åt oss.
En annan av anledningarna till att mallen valdes är att vissa vill veta kompen i förväg och att mallen behöver användas för att utvecklas.

Då ni visat på flera brister med att enbart använda mallen så väljer vi att ta merarbetet och därmed göra det till en så bra turnering som möjligt.

Alltså kommer vi att subjektivkompa allt.

Dock kommer vi att sätta en tröskel på komp 17 för listor så att ni ha ett riktmärke. Om er komp skiljer sig MER ÄN -3 från mallen så kontaktar vi er för att kunna ändra.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Konfa

Inlägg av Konfa »

Vill passa på att lägga in ett menlöst peppmeddelande jag med.

Vi hade grymt kul förra året, ni är grymma som arrangörer och vi ser kraftigt fram emot att spela i år igen

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Konfa skrev:Vill passa på att lägga in ett menlöst peppmeddelande jag med.

Vi hade grymt kul förra året, ni är grymma som arrangörer och vi ser kraftigt fram emot att spela i år igen
Sånt värmer alltid och är långt från meningslöst. Tack! :wub:
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Sjukt mycket kudos för att ni axlar det arbetet för att försöka tillfredställa massan. Det är inget litet jobb, ni är grymma!

Användarvisningsbild
The Gretchin

Inlägg av The Gretchin »

Ni bevisar återigen varför ni är Sveriges främsta arrangörsgrupp. Hoppas på en rolig helg med trevliga motståndare och spännande matcher. :wub:
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

Robert
Hyffsat låg lägstanivå

Inlägg av Robert »

jag förstår vad menas med tröskel? är spannet 17(-3) till 25 eller ?

vad är tröskeln till för?
/Kickern

Skriv svar