Vad har du målat osv idag?
Re: Vad har du målat osv idag?
Riktigt snygga! Coolt färgschema. Vad är det för vapen?
Tack, det är Volkite Calivers, döds-stråle vapen som användes av legionerna före de blev utbytta mot bolters. 
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."
32mm-baserna på plats! De är riktigt feta, men räcker ändå nästan inte till för Necron-krigarnas fötter. Nu saknas bara lite torrt gräs, sedan är de klara. Jag kommer nog inte att måla 20 i taget igen, det funkade bara eftersom det varit semester, att måla dem under vanliga jobb/dagis-kvällar hade aldrig gått...

En vanlig Ork på 25mm-bas som jämförelse. Det är stor skillnad.

Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
MYCKET bättre huvuden!!
-
Elevatorlake
När jag går i min gyllene rustning? 
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets
Snyggt guld! Vad är hemligheten?Grudge skrev:32mm-baserna på plats! De är riktigt feta, men räcker ändå nästan inte till för Necron-krigarnas fötter. Nu saknas bara lite torrt gräs, sedan är de klara. Jag kommer nog inte att måla 20 i taget igen, det funkade bara eftersom det varit semester, att måla dem under vanliga jobb/dagis-kvällar hade aldrig gått...
Tja, hemligheten är kanske att inte använda GWs metallicfärger.
Jag måste säga att jag är ganska besviken på GWs "nya" färger. Jag gillade dem bättre förr... (det var bättre förr, etc, etc).
Men jag blev tipsad om Vallejos metallics, och dessutom testade jag att använda en metallic-primer spray. Det funkade superbra - att måla grundfärger ovanpå svart eller vit primer är nog det allra tråkigaste momentet i hela processen, men med en metallic-primer slipper man hela det momentent! Här är receptet för guldet:
1. Army Painter Platemail Metal Color Primer spray
2. GW Nuln Oil wash
3. GW Nuln Oil wash igen
4. Vallejo Model Color Old Gold drybrush
5. GW Agrax Earthshade wash
6. Vallejo Model Color Old Gold drybrush (lite lätt bara)
7. GW Runefang Steel edge highlights
Det svarta på vapnen blir också superenkelt, då det bara är att skippa guld-drybrushen och lägga en extra Nuln Oil på de ytorna.
Det ser ut att vara många steg, men varje steg är väldigt kvickt, så det gick överraskande snabbt att måla allihop. De är väldigt blanka och metalliga dock, men mycket mer "realistiska" än hur GW brukar måla (jag såg lite Sigmarines målade med de nya guldfärgerna i GW-butiken och de såg väldigt fejkiga ut - inte alls som riktig metall). Jag gillar att det ser ut som riktig metall, men eftersom de är så blanka så påverkas färgen mycket av ljuset också. På bilderna ovan står de under min målarlampa som har en varm-vit lågenergilampa (plus lite ströljus från kökslampan som har halogen). På den här bilden är det indirekt dagsljus, i vilket de ser mycket blekare ut:

Jag måste säga att jag är ganska besviken på GWs "nya" färger. Jag gillade dem bättre förr... (det var bättre förr, etc, etc).
Men jag blev tipsad om Vallejos metallics, och dessutom testade jag att använda en metallic-primer spray. Det funkade superbra - att måla grundfärger ovanpå svart eller vit primer är nog det allra tråkigaste momentet i hela processen, men med en metallic-primer slipper man hela det momentent! Här är receptet för guldet:
2. GW Nuln Oil wash
3. GW Nuln Oil wash igen
Det svarta på vapnen blir också superenkelt, då det bara är att skippa guld-drybrushen och lägga en extra Nuln Oil på de ytorna.
Det ser ut att vara många steg, men varje steg är väldigt kvickt, så det gick överraskande snabbt att måla allihop. De är väldigt blanka och metalliga dock, men mycket mer "realistiska" än hur GW brukar måla (jag såg lite Sigmarines målade med de nya guldfärgerna i GW-butiken och de såg väldigt fejkiga ut - inte alls som riktig metall). Jag gillar att det ser ut som riktig metall, men eftersom de är så blanka så påverkas färgen mycket av ljuset också. På bilderna ovan står de under min målarlampa som har en varm-vit lågenergilampa (plus lite ströljus från kökslampan som har halogen). På den här bilden är det indirekt dagsljus, i vilket de ser mycket blekare ut:

Fan va gött. Får kanske ta och kolla på lite Vallejo metallics nästa gång. Men old gold är inte det en av deras oljebaserade färger?Grudge skrev:Tja, hemligheten är kanske att inte använda GWs metallicfärger.![]()
2. GW Nuln Oil wash
3. GW Nuln Oil wash igen
Nope, det är akrylat. Det finns en Model Color Gold också som är ännu "guldigare" om man vill ha det - Old Gold är ganska blek, lite mittemellan guld och mässing. Sedan finns det några alkoholbaserade metallfärger också (minns inte namnet dock), som verkligen ser ut som riktig metall, men de7 var lite överkurs för mig.
Edit: Liquid Gold är "supermetallic"-färgerna, men de är alkoholbaserade... http://www.acrylicosvallejo.com/en_US/l ... /family/11
Edit: Liquid Gold är "supermetallic"-färgerna, men de är alkoholbaserade... http://www.acrylicosvallejo.com/en_US/l ... /family/11