Hej! Har under en tid varit sugen på Skitarii/Cult Mechanicus. Nu är dom ju inte helt nya
längre så jag tänkte höra vad folket har för syn på dom och ifall dom syns något ute på
turneringar och liknande. Och hur ligger dom till i rankningen?
Skitarii & Cult Mechanicus
-
Elevatorlake
Re: Skitarii & Cult Mechanicus
Om du kollar i bloggdelen av forumet håller på Röde och Flogger på med varsin mechanicum/us-armé, de kanske har lite tips och tricks?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets
Jag har spelat en del med dem. De funkar men är faktiskt ganska mediokra. Det finns en del builds som kan funka bra kompetetativt men det mer eller mindre kräver allierade transports typ drop pods. Mobilitet är grundstommen som saknas hos Adeptus Mechanicus. Det finns en formation med Skitarii + Cult + 1 Knight som ger en massa gratis upgrades till alla enheter etc, men påverkar inte alls arméns långsamhet. Det spelar liksom inte så stor roll om du har "extra allt" men ändå tvingas jaga allt till fots :p
En hel del grejer har multipla wounds, rimligt save och FNP, men samtidigt för låg T för att de typ någonsin ska få använda sin FNP. S6 räcker oftast att ta bort det helt, och vi vet ju alla hur mycket S6 skytte det finns
Rena skitarii/cult mechanicus arméer har uppförsbacke i många matchups, men kan såklart göra bra ifrån sig som de flesta arméer. De är dock jäkligt svåra att få att fungera eftersom de är ganska ömtåliga.
Peppade inte du igång rejält på Dark Eldar förresten?
En hel del grejer har multipla wounds, rimligt save och FNP, men samtidigt för låg T för att de typ någonsin ska få använda sin FNP. S6 räcker oftast att ta bort det helt, och vi vet ju alla hur mycket S6 skytte det finns
Rena skitarii/cult mechanicus arméer har uppförsbacke i många matchups, men kan såklart göra bra ifrån sig som de flesta arméer. De är dock jäkligt svåra att få att fungera eftersom de är ganska ömtåliga.
Peppade inte du igång rejält på Dark Eldar förresten?
Jag gillar dem. Tycker inte att de är jätte-långsamma, däremot är deployment mycket viktigt för dem. Det är också väldigt viktigt med val av mål och i vilken ordning du spelar ut deras respektive kort.
Jag har inte spelat dem så mycket än men jag gillar dem skarpt.
Jag har inte spelat dem så mycket än men jag gillar dem skarpt.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Jo Dark eldar är igång för fullt
Men tyvärr kommer dom nog bara spelas i friendly games. Jag söker en armé som jag vill kunna spela
närsomhelt och vartsomhelst. Har kikat på Necrons, Tau, Space wolves och just Skitarii,Cult Mechanicus. Men sistnämnda är den enda
armé som jag inte kan någonting om alls så jag ville höra mig för lite.
närsomhelt och vartsomhelst. Har kikat på Necrons, Tau, Space wolves och just Skitarii,Cult Mechanicus. Men sistnämnda är den enda
armé som jag inte kan någonting om alls så jag ville höra mig för lite.
CM har en ganska märklig och liten uppsättning enheter som är långsamma och oflexibla - verkar mest vara till för at ha som allies. Formationen "cohort cybernetica" har allt som är roligt i en enhet.
Skitarii är mycket bättre överlag. Snygga modeller och originella regler.
Skitarii är mycket bättre överlag. Snygga modeller och originella regler.
-
Elevatorlake
Har du ens funderat på tau kan det ju vara värt att vänta några veckor till när deras nya codex kommer ut.
Annars beror det ju mest på vad du föredrar för modeller (viktigare än man tror) och att armén passar din spelstil. Av de du nämner tycker jag att necrons har den absolut mest kompletta codexen där alla enheter är helt klart spelbara och det går att bygga listor med väldigt olika karaktär. Det betyder ju å andra sidan inte att de är rätt val för just dig
Annars beror det ju mest på vad du föredrar för modeller (viktigare än man tror) och att armén passar din spelstil. Av de du nämner tycker jag att necrons har den absolut mest kompletta codexen där alla enheter är helt klart spelbara och det går att bygga listor med väldigt olika karaktär. Det betyder ju å andra sidan inte att de är rätt val för just dig
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets
Skulle jag gå på figurer så Tau, tveklöst. Hade tänkt plocka upp deras Codex oavsett men idag är
jag extremt nyfiken på deras nya saker.
jag extremt nyfiken på deras nya saker.