En oändlig rivstart - resan mot en målad arme

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Knaperstekt

Re: En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad ar

Inlägg av Knaperstekt »

RUNE skrev:Shit! Det är precis det scenariot jag drömmer mardrömmar om! :D
Det värsta jag har råkat göra är att tappa en öppnad burk färg i golvet. Visst blev det lite sanering men allt gick att återställa.
Jag har gjort samma sak som Nurgle, fast med 5-56. I köket. På stengolv. Det var halt som fan i veckor och luktade såklart Jenka. :\
Sprayburkar bor numera i källaren.
Hobby resolution 2018: +++Måla två knights och ställa upp på Armies on Parade+++

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Jorå, det var på håret där :)
Knaperstekt skrev: Jag har gjort samma sak som Nurgle, fast med 5-56. I köket. På stengolv. Det var halt som fan i veckor och luktade såklart Jenka. :\
Sprayburkar bor numera i källaren.
Äj men vafan vilken mardröm. Bad stämning det måste varit hemmavid :o

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Operation speed fortgår...

För att öka hastigheten sprayar jag alla delar i närmsta grundfärg.

Bild

Lite kyla har aldrig stoppat en hobbyist. Skaka så njurarna lossnar och måla fort som fan verkar funka så långt. Har dissat Army Painters metallspray för GWs. Tycker AP ger en för tjock och blank yta så testar nytt.

Ett par timmar för att preppa, välja färger för delarna, sortera & spraya.
Ytterligare par timmars målning & wash ovanpå de sprayade modellerna tar oss till detta stadiet;

Bild

Bild

Det jag gillar med denna processen är att det går snabbare och blir oerhört mycket enklare att måla detaljer på separata delar.

Nackdelen är att det lätt försvinner små delar när man delar rum med grabbarna. Och man får vänta så förbålt länge med att se modellen sammansatt. Vill ju bara se dem i hela sin storhet.

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad arme

Inlägg av Nurgle »

Tre timmar till med Custodes...

Bild

Måste bara säga att jag verkligen älskar de här modellerna. Så oerhört välgjorda & coola. De är nog bland mina topp tre häftigaste enheter jag jobbat på.

Tänkte börja räkna klocka för egen del. Kan vara kul att se hur långt tid det faktiskt tar. Eller kul och kul. Intressant i varje fall. Eller, egentligen är det inte intressant alls, det vill jag nog helst glömma.

Nåväl, så här långt ligger jag på 14 timmar total arbetstid från öppnad låda.

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Grabben min ville jag skulle ta en bild på hans ”gröna rymdmariner” och lägga upp.

https://i.imgur.com/aNSKMJI.jpg

Lictor

Inlägg av Lictor »

Nurgle skrev:Det jag gillar med denna processen är att det går snabbare och blir oerhört mycket enklare att måla detaljer på separata delar.

Nackdelen är att det lätt försvinner små delar när man delar rum med grabbarna. Och man får vänta så förbålt länge med att se modellen sammansatt. Vill ju bara se dem i hela sin storhet.
Har väldigt nyligen börjat måla lite i delar. Inte alls i den utsträckning du gör, men åtminstone lösa bolterarmar så det inte blir fullkomligt omöjligt att måla den där jävla örnen på bröstplåten.

Men vad har du för tips för att måla pyttebitarna utan att bara kladda runt all färg med händerna när du håller i dem?
Sebastian Magnusson

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Lictor skrev:Har väldigt nyligen börjat måla lite i delar. Inte alls i den utsträckning du gör, men åtminstone lösa bolterarmar så det inte blir fullkomligt omöjligt att måla den där jävla örnen på bröstplåten.

Men vad har du för tips för att måla pyttebitarna utan att bara kladda runt all färg med händerna när du håller i dem?
Uj, det var en bra fråga. Jag tänker att du målar ju fantastiskt bra och väldigt noga så vet inte vilka tips jag kan bidra med där.

Nån som förmodligen är mer rutinerad än mig skulle nog rekommendera att pinna grejerna. Personligen tycker jag det är både omständigt och svårt att göra. Så jag skippar det.
På sin höjd sätter jag fast vissa enstaka delar på en bas med häftmassa.

Sen ska man nog inte kladda i onödan på delarna med fingrarna. Men det funkar inte för mig :) Jag måste ha dem i händerna för att komma nära med penseln.

Jag brukar dock måla en halva i taget. Så på exempelvis en arm kanske jag målar ena änden först, låter den torka för att sedan ta andra änden. Det - och att ha mycket papper att torka händerna med brukar nog funka för mig.

Lictor

Inlägg av Lictor »

Nurgle skrev:Sen ska man nog inte kladda i onödan på delarna med fingrarna. Men det funkar inte för mig :) Jag måste ha dem i händerna för att komma nära med penseln.
Ja, det är samma här. Köpte till och med GWs nya gubbhållare (en av de få GW-grejer som har ett riktigt schysst pris) för att testa men att inte hålla dfirekt i gubben är helt enkelt inte något som fungerar för mig.
Nurgle skrev:Jag brukar dock måla en halva i taget. Så på exempelvis en arm kanske jag målar ena änden först, låter den torka för att sedan ta andra änden. Det - och att ha mycket papper att torka händerna med brukar nog funka för mig.
Ah, tålamod! Det är en spännande förmåga som jag ska göra mitt bästa för att odla ;)
Sebastian Magnusson

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

En oändlig rivstart - en nybörjares resa mot en målad arme

Inlägg av Nurgle »

@Lictor - my brother from another Primarch mother :)

Edit: för att förtydliga. Jag har också en sån där mojäng. Dock från Hobbyzone men samma princip :) Står där oanvänd och trånar.

Tålamod är svårt! Har flera gånger ångrat mig att jag inte bara körde guld rakt av på bikesen.

Bild

Men när färgerna börjar sätta sig och washerna är på känns det direkt värt allt slit. Sen blir det bara nedförsbacke.

Edit igen: 2 timmar till så nu är vi uppe i 16 timmar.

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Ytterligare tre timmar in...

Bild

Bikesen går framåt. Har satt fast locket med kludd för att kunna byta vapnen.

Bild

Ska försöka hitta på nåt kul med baserna också. Lite rost, ärg eller liknande.

...totalt 19 timmar.

Skriv svar