TOK 26 - 4:e december 2010

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

Johannesson

Re: TOK 26 - 4:e december 2010

Inlägg av Johannesson »

Bra, det låter vettigt.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Angående idén att köra enbart vinst/oavgjort/förlust utan komp (lite som hur det mesta inom idrott fungerar), så behövs 5 rundor när man är 17-32 spelare för att få fram en ensam vinnare, så det blir svårt på bara en dag.

Tyvärr innebär det att man med de givna poängmöjligheterna måste justera resultaten på något sätt. Är du/ni helt emot att skapa en mer differensierad resultatmängd i matcherna?
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Michael Carl

Inlägg av Michael Carl »

Johannesson skrev:Angående idén att köra enbart vinst/oavgjort/förlust utan komp (lite som hur det mesta inom idrott fungerar), så behövs 5 rundor när man är 17-32 spelare för att få fram en ensam vinnare, så det blir svårt på bara en dag.

Parantes eftersom det ändå inte kommer att bli så :)
Jo, för att ett Swiss-system skall fungera på våra fyra matcher, så kan man egentligen vara max 16 spelare.

En variant som vi diskuterade var att köra med tiebreakers som baseras på hur bra motståndare du mött. Två spelare kanske har spelat ihop maxpoäng, men en har mött folk som sedan bara förlorat medan den andre har mött motståndare som har spelat bättre, vilket kan avgöra sådana situationer.

Möjligt att vi använder en liknande variant även som vi har det nu.

Michael Carl

Inlägg av Michael Carl »

Johannesson skrev:Tyvärr innebär det att man med de givna poängmöjligheterna måste justera resultaten på något sätt. Är du/ni helt emot att skapa en mer differensierad resultatmängd i matcherna?
Normalt sett så brukar våra turneringar se ut så här:

Primärt uppdrag: 8/4/0 poäng
Sekundärt uppdrag: 4/2/0 poäng
Victory Points: 8 till 0 poäng

men nu ville jag pröva lite nya saker.

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Kanske ändra lite i uppdragen så man kan vinna mycket, vinna, spela lika, förlora, förlora mycket. EDIT: inget bra kom jag på, genererar massor av resultatmöjligheter och jag gillar er idé om att ha simpla resultat. Föreslår dock fortfarande nedanstående idé.

Eller att båda spelarna försöker klara båda uppdragen som valts. Då kan man klara båda (20-0), klara ena men ingen klarar andra (15-5), klara varsitt eller ingen klarar något (10-10). Räcker för att skapa spridning över fyra matcher (tror jag), även om alla har lika komp, och framför allt blir det bättre att vinna klart än att vinna marginellt. Och sen lägga kompdiffen på detta resultatet istället, och kanske ge kompen lite mindre effekt. Även en lite mjukare lista bör ju ha möjlighet att hindra motståndaren från att klara båda, tänker jag.

Jag har förresten inte förstått om en skillnad på 5 komp mellan två listor genererar +2,5 respektive -2,5, vilket blir en total justering med 5, eller om den totala justeringen ska vara halva komp skillnaden, dvs +1,25 respektive -1,25.

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Kan förresten vara bra om ni lägger till om ni enbart bedömer hårdheten i listorna, eller även tar hänsyn till hur repetetiva de är (oavsett om det gör dem hårdare eller inte).

Michael Carl

Inlägg av Michael Carl »

Jag funderade ett tag på att låta bägge spelarna spela om bägge uppdragen, men det gick lite för långt ifrån min ursprungliga tanke.

En kompskillnad på 5 poäng, anta att spelare A har 12 och spelare B har 7, ger +2,5 poäng till A och -2,5 till B.

Listor som upprepar samma val blir oftast hårdare, så det går lite hand i hand.

Användarvisningsbild
evr

Inlägg av evr »

Michael Carl skrev:En variant som vi diskuterade var att köra med tiebreakers som baseras på hur bra motståndare du mött. Två spelare kanske har spelat ihop maxpoäng, men en har mött folk som sedan bara förlorat medan den andre har mött motståndare som har spelat bättre, vilket kan avgöra sådana situationer.

Möjligt att vi använder en liknande variant även som vi har det nu.
Ta och kika lite på McMahon-systemet. Det är baserat kring vinst/förlust/oavgjort, försöker matcha så jämnt motstånd som möjligt för varje runda och man for poäng efter hur bra ens motståndare har klarat sig. :)

Användarvisningsbild
Jimmy Johansson

Inlägg av Jimmy Johansson »

Lottning:
Den första matchen lottas så mycket som möjligt efter komp. Efter detta gäller inspelade poäng.
*Ev kommer en variant på McMahon-lottning att användas om jag kommer på ett bra system*
;)
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte :wub:

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Eftersom resultaten är såpass stela, så kanske det är lika bra att lägga komp poängen fast som en slutpoäng istället för att påverka i varje match. Då slipper man bli sur över att möta en högkompspelare och det blir ändå svårt att vinna turneringen som en lågkompspelare även om man vinner alla fyra matcher.

Men jag gillar upplägget, variation FTW!
Alexander Merinen

Skriv svar