Fredag:
Har planerat allt skitbra, packat i förväg och inte stressmålat nåt. Självklart glömmer jag av tiden på praktiken och får rusa hem, kasta mig på en buss som fastnar i eftermiddagstrafiken och hinner inte köpa någon öl och hittar inte koden för biljetterna (tack för internet i mobilen). Jocke visar godare förmåga och har ett mindre hem med sig på ryggen. Pär strosar fram till tåget med lagoma en minuts marginal.
Vägen upp spenderas med att snylta öl av dom andra, spela småspel och byta mackor med varandra. Hade Jocke plockat fram en grill ur väskan hade jag INTE blivit förvånad. Istället flockar och målar han gubbar.
Lördag:
Efter några års studier i Ume kände jag mig rätt säker på att hitta lokalen. 12 år gör visst saker med ens minne dock. Jocke håller humöret och verkar barnsligt sugen på att spela med Abaddon. Pär är Pär-gnällig och jag har sämsta morgonhumöret i år. Väl inne i lokalen ser vi ingen som uppnått puberteten ännu och börjar undra vad det är för turnering egentligen. Vi fortsätter spela fjantspel.
Tillslut börjar lite arrangörer dyka upp, lokalen fylls upp och jag får mig en kaffe som slår hårdare än Hulken. Inser att helgen kommer bli jättekonstig för jag är tydligen lättpåverkad som tusan. Efter att jag studsat som en boll och pratat osammanhängande börjar vi fråga oss för hur fasen reglerna för matchpoäng egentligen fungerar. Sjukt flummigt system hade dom. Man kunde få minuspoäng, en draw gav inga poäng alls och en vinst gav offantliga mängder. Dom ändrar sig kvickt och gör det något mer förståeligt.
Dags att sätta mål: Pär har bestämt sig för att vinna en Valkyria, jag ska bli tvåa (för det blev jag på Snökon i Ume för 100 år sen, med en fjärdedel så många deltagare) och Jocke skulle döda en arme med bara Abaddon eller dylikt macho
Letar kända ansikten. Vi ser Rapp, Fredrik L, Jons arme (hittar dock in Jon), Tobemeister samt Axel, Håkan och Mattias E (fast dom tre sista var faktiskt där på riktigt).
Match 1:
Lätt nojjig över att jag kör min GC lista + 5 Termisar med cyclone på en okompad turnering förväntar jag mig nåt jag aldrig mött innan. På ett dåligt sätt. De körde även med att man inte behövde visa sina listor samt killpoints (inser att jag har 19-21 KP i min lista. Inte så bra för att vara Marine).
Hade nästan rätt... Mötte nåt jag aldrig mött, och aldrig kommer möta igen. En Witchhunter / Deamonhunter arme. Jahapp, det fick man tydligen spela här uppe. Lätt förbryllad undrar jag om Tjubs kaosdvärgar kommer springa ur hans Landraider som en sista surprise.
Nåväl, utöver det underliga med listan var det drömmotstånd och min förbannelse med att förlora alla första matcher bröt jag i Varberg sist. Får börja och listan rullar på precis som den är byggd för att göra. Inte mycket att säga här.
27 - 0 (tog ett bra tag innan vi fattade vad poängen blev)
Lång lunch så in i bängen. Men det var sjukt trevlig omväxling. Vi hann gå bort till Max, käka i lugn och ro, sola en stund samt titta på allas uppställda armeer (man ställde upp dem efter match ett för beskådning, skitbra).
Match 2:
Nu jävlar. Möter en kille som fick mig att tänka på Grenander en smula. Intimiderande iaf. Givetvis spelar han Khorne. Demonprins med vingar, 4 Zerksquads, 2 Raiders, 2 Rhinos, Defiler och Kharn. Jag ska hålla mitt objektiv och sno hans. Dock inga KP, så nu kan jag offra enheter, vilket jag gillar
Han verkar taggad som fasen innan matchen, men ser lite neg ut när jag turn ett dödar Defiler, spränger en Rhino, immobiliserar den andra och en Raider blir immobiliserad av Dundereldsskott. Det var najs. Lite för najs. Nu står plötsligt hela hans arme kvar i hans deploy, och dit ska jag få in nåt scoring. Skyddar dessutom min deploy med större delen av armen. Blir defensivt spel resten av matchen. Försöker podda en Tactical utanför range för alla Zerkar, gick såklart inte. Jävla 12" ögonmått. Får iaf ned Prinsen innan dom dör. Kharn når fram till mig och dör på en ensamt överlevande Termis *pust*. Ungefär där hör vi att vi har fem minuter att rapportera slaget på, eller få noll poäng båda två. Jag fegdroppar min Storm med scouter vid hans objektiv (på en död Defiler
18 - ?
Match 3:
Vi hade oss GBGare + Mattias i ett lag, så vi inte skulle möta varann match 1-2, och sen ev. turn tre och framåt, beroende på hur bra vi spelat. Givetvis möter jag Jocke, i ett uppdrag som bara var KP, i princip. Han har NÅGOT hårdare lista än mig. Abaddon, Lash, 2+3 Obbar, G-Demon, Zerkar, Plague, Marines och en Närstrids Dread. Justja, och en Raider.
Ser GC match 4 framför mig igen (han tokmosade mig). Jocke verkar inte heller nöjd med chanserna för att sabba min turnering är rätt stora. Men vafan, vi mosade på som fasen och jag hatar lash... Fy i fan så jävla brutet. Kul match dock.
7 - ?
Kvällen:
Nu ställde man upp armeerna igen för målningsbedömning. Vi lämnar grejerna i sovsalen (en föreningslokal storlek Gast ungefär). Arrangören, som äger Fantasia-butiken har rabatt för oss deltagare och jag är sjukt sugen på att köpa allt som är ostigt för de lojala. Slår tillslut till på bara lite bra bits. Vi velar som tusan över var vi vill gå ut på kvällen. Tillslut guidar Mattias GPS oss till Ume's motsvarighet till King's Head och vi känner oss hemma. Jag har under tiden hunnit bli full på en halv öl på vägen till butiken och börjar nu vara förbaskat dragen. Träffar gamla bekanta och tycker norrland känns sjukt litet.
Ett race i, vem kan bjuda på godast öl börjar och min suparkurva(tm) går magiskt snabbt. När en 40-taggare börjar ragga antar jag klockan är runt tre och går hem. Den var elva.
Pär och Jocke kör episk fylla tydligen och Pär mördar Axel på natten. Jag hör dock inget där jag ligger en meter ifrån.
Söndag:
Har än sämre morgonhumör idag och börjar tro jag fått i mig dåliga hormoner. Två koppar kaffe senare och jag börjar se auror runt folk. Jösses. Är det droger i allt där uppe?
Har inte tagits ut till Best painted, det var för många andra marinearmeer med tydligen. Bl.a. en Iron Warrior arme med stört snyggt målad metall. Fortfarande neg över mina mens-besvär gör att jag blir onödigt putt över att jag återigen är armen som skulle tagits ut om en till arme varit med. Sjukt fånigt av mig verkligen.
Match 4:
Min tredje Kaosmotståndare, sjukt fluffigt. Arrangörerna vet verkligen var Iron Hands vill döda! Efter förlust mot Jocke och systemet som gav känslan av att man måste vinna varenda match för att komma bra kände jag att feglir inte skulle funka nu.
2+2 Obbar, 2 nakna prinsar, G-Demon, 4*10 Marines med dubbla melta och fist, 4 Rhinos, Havocs med Missile, 2 lesser deamon enheter och en bikesquad med *tada* melta och fist.
Uppdraget var fyra objektiv och lite KP. Men ball...
Borde fegat och försöka hålla mina två objektiv, men som sagt. Trodde mig inte ha råd med det. Eller så är jag bara dum helt enkelt. Oddsen för det sista ger inte många kulor. Khornespelaren borde sett detta. Hade han nog njutit av. Jag dödar ingenting turn ett. Han dödar båda Dreadsen och båda Vindisarna... Okeeeey.... Jag har iaf haft vett till att bara gå på en flank, och 5 scouter är såna jädra hjältar som håller andra flanken så gott som själva fram till turn 4, dundereldaren var ganska behjälplig också. Antog efter turn ett jag skulle ta max ett objektiv och bara skjuta med det lilla som var kvar på hans troops. Tyckte jag spelade rätt bra, efter första mongokorkade turnen, med det jag hade. Men hela matchen rullade han som en gud och fick in sina lesser deamons alldeles för sent för att jag skulle kunna göra mycket mot dem. Han har tre scoring kvar, jag inga. Han tar objektiv med alla. Blev inte jätteschockad, men lite mer statistiska slag hade nog lett till 2 objektiv till honom och 1 till mig. Sop-Johan.
0 - ?
Återigen en toklång lunch, toknajs. Äter god, men sjukt enkel pizza.
Match 5:
Jahapp, då föll man ned en nivå och fick inte spela på elit-brädena längre. Men vad skådar mitt öga? Eldarer? Council, nej, avatar, nej, prismor, nej... Öh... Tror det här är bland det snällaste jag sett i listväg för Eldarer. Han hade stört många grejer så orkar inte skriva. Men hårt var det inte. Uppdraget, quarters och hålla två objektiv. Vafan... Skämtar ni, bara för att jag är på dåligt humör behöver ni inte ge mig sånt här drömläge. Jag ler som en idiot inombords. Han börjar och har i princip fyllt hela sitt quarter med junk, fast lämnar två fina oscatterbara hål för poddar precis bredvid sitt objektiv. Ok, en ny taktik jag måste missat.
Hans scouter dödar 3 termisar, han wreckar en Razor framför min kannon och fuckar upp min deploy, guards plus autarch når mina scoutbikes med 6" fleet + 6" charge... ok, inte hela världen. Jag skjuter med 2 Multimelta, 2 Missiler och 2 Vindisar på naken Falk. Inget händer. Jahapp. Med en dödat Viper i min runda känner jag mig inte bäst direkt. Han fortsätter dock spela med ganska nydanande strategier som förlåter mina tärningsslag ganska bra. Turn tre har han skuttat fram och tillbaka mellan min och hans deploy några vändor där mina Dreads roar sig hejvilt med att springa efter Guards medan jag försöker hitta skottvinklar bakom den jävla razorbacken, när ska man få börja döda terräng/vrak?
Turn fyra börjar jag chansa. Ingen ide att spela statistiskt om inte tärningarna är det. Skuttar mot han med allt smått, går ur skydd med Tanksen och håller tummarna. Givetvis funkar alla chansningar, men inte dom givna lägena jag säkrat i min deploy. WTF. Tvärtappar mitt objektiv och har plötsligt hans. Nu skulle vara bara hinna spela turn fem och han börjar (out)claima sitt objektiv. Min sista tur... Jag är helt förstörd, smashen vid deploy blev en jädra match på avbytarbänk. Kommer på att vi glömde en närstrid i hans runda. Han spränger en av dreadarna... Yey. MEN, explosionen dödar hans squad som outclaimar min på hans objektiv, fast tyvärr även min. Jahapp, den var lite oväntad. Jaja, börjar min runda. Oj, en Storm med scouter kommer in på min flank. Najs. Landar mitt på objektivet, som han ställt sig runt. Lite för runt
Kan väl tillägga att vi båda två tyckte det blev helt sjukt skum match. Som jag slog hela matchen var det helt stört att jag fick ett enda poäng och att det inte blev en draw kändes bara orättvist.
20 - ?
I slutändan landande jag på 13:e plats, Pär på 7:e och Jocke blev 4:a. Pär vann även Best Painted, och fick sin Valkyria.
Nu är jag less på att skriva. Men tågresan ned blev inte lika najs som upp, då fjortisar festade i kupen bredvid och vi var för grötiga för att spela mer spel. Men på det stora hela har jag haft en helt grymt trevlig helg, väldigt skum periodvis och min dialekt blev X steg grövre. Men stämningen, lokalen och hur bra turneringen flöt på var helt grymt. Haka på nästa gång, möt skumma listor och trevliga spelare!