Gonka Koff skrev:Jag tycker inte alls som du. Säg att man vill starta en ny arme och funderar på tema. Säg att man kanske har en massa coola och tuffa nightlordraptors, och får iden att det vore tufft att basera en arme på dom modellerna. Tyvärr går det ju inte att använda CSM kodexet till det, armen skulle bli så tråkig och kass att ingen skulle vilja spela med dig. Men, eftersom det funkar med BA kodexen så borde väl det vara ett vettigt alternativ?
Man skulle ju komma undan med den äran om man bara döpte om armen till "Blood Knights" eller vad det där successorchaptret nu heter som är farligt nära chaos.
Menar du att det skulle spela någon roll vilket namn en annan person sätter på sin arme?
Vidare tror jag inte att den främsta anledningen till att folk hoppar mellan kodexar är för att få bättre arméer, det är väl snarare för att få lite variation. Jag har spelat mina Ultramarines med Sicarius, Calgar, Lysander, Master of the Forge och Shrike. Jag hade fan varit urless på armen om jag kännt mig tvingad att alltid ha med ultramarineskaraktärer.
Jag håller med om att det är ok att spela med count as så länge man är konsekvent och har gjort det för att det skall vara coolt. Men jag tror bara inte att folk väljer tema först utan de väljer i så fall ett codex först och sedan försöker passa på att göra modeller som kan spela med det egentligen codex de vill spela med för att det blir bättre för just den typ av armé man vill spela, regelmässigt. Att spela med Chaos figurer hade gått som BA. Men då skall det ändå vara BA tema. Att köra ett chaostema med raptors och sedan kalla det BA (för att sedan byta tillbaka till Chaos första sekunden man kan) är jag tveksam till och tycker faktiskt det är rätt fult.
Särskilt i turneringar där det nu finns en miljon specialregel för varje specifik enhetstyp. Jag har flera gånger blivit trött och glömt specialregler och känner att det kommer inte bli lättare när Khorne berzerkers kommer kunna antingen ha personal teleporters och power weapon samt storm bolter eller så har de counter-charge med +2 attacker och ett standard som ger +1A eller så har de väldigt snabba rhinos eller så får alla slå om sina missar. Samtidigt tycker jag det är ok lite åt andra hållet. Spela BA som vanliga marines om du vill - det är nära nog. Men som Space wolfs? Nej, det skär i mina ögon och det är ingen som skall säga till mig att någon tycker att BA fluffet passar bättre till SW utan det är bara för att de vill ha de bästa reglerna på den typ utav armé de vill spela just då.
Sedan vill jag vara god nog att erkänna brister i min logik men det är ju högst personligt tycke så:
1. Jag gillar inte att jag inte får göra samma sak som Marines och att jag skall bli straffad för att jag spela nids. Jag ser för mycket folk som gör en marine-armé, kommer underfund med att ett visst codex är bättre för den armén och spelar med den armén istället. Bara för att de kan. Det handlar inte om variera sitt codex. Det finns så mycket olika enheter i de nyare codexen att du kan variera sjukt mycket ändå. Det handlar om att du vill ha bättre regler.
2. Jag tycker det är ok att spela specifika marines som vanliga codex space marines. Inte Blood angels som plötstligt är grey knights (och om GN-codexet är tillräckligt bra kommer vi antagligen få se det).
3. En turnering är fem matcher. Vill man ha variation kan man spela andra codex hemma. På turneringar tycker jag man alltid skall vara tydlig med vad det är för codex alternativt alltid spela dem som samma armé. De flesta anser dock att de vill ha variation på turneringar men oftast handlar det om att de vill få fram fördelar till sin armé.
Märk dock att jag har egentligen inget problem med detta. Utom på de turneringar jag arrangerar - då sätter jag de regler jag vill. Jag godkänner gärna arrangörers idé om att ett space marine codex= DA, BA, SW, Marines, BT och Chaos men på mina turneringar får man straff för det för hittills är det ingen jag märkt som spelat med ett annat codex för att de vill ha variation (då hade de lika gärna kunnat välja DA) utan helt enkelt för att de vill ha bättre arméer.