Death Guard 1500 inför Sydcon

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Användarvisningsbild
bladerunner_35

Death Guard 1500 inför Sydcon

Inlägg av bladerunner_35 »

Hej.

Jag håller som bäst på och förbereder mig inför Sydcon och har efter en hel del spelande och armébyggande fram och tillbaka börjat närma mig en lista som jag är väldigt nöjd med, både vad gäller komp, fluff och "hårdhet". Det skulle vara kul att höra vad ni gamla turneringsrävar har att säga om den. Om jag räknat rätt ligger kompen någonstans strax under 40-strecket (jag har gått efter Ylvas v4.5 mall).

1499 points
Model count: 30 infantry (2 of which are monsterous creatures) and 4 vehicles

Daemon Prince w. wings, Mark of Nurgle and Nurgle's Rot @ 165

Daemon Prince w. Mark of Nurgle and Nurgle's Rot @ 145

Plague Marine unit of seven models w. Aspiring Champion (w. fist and combi-flamer), 2 Melta guns and Rhino @ 266
Plague Marine unit of seven models w. Aspiring Champion (w. fist and combi-flamer), 2 Melta guns and Rhino @ 266

Plague Marine unit of seven models w. 2 Plasma guns @ 191
Plague Marine unit of seven models w. 2 Plasma guns @ 191

Vindicator @ 125

Defiler w. 2 Dreadnought close combat weapons @ 150

bjorn

Re: Death Guard 1500 inför Sydcon

Inlägg av bjorn »

Jag har visseligen inte spelat en 40k tunering på ett par år men om 2 prinsar 4 enheter plague marines varav 2 i rhino och 2 pajplattor ligger strax under medel i komp så har det blivit väääldigt mycket hådare på senare tid.

Jag tycker din lista ser ganska tråkig och hård ut och det känns som den kommer väldigt bra på att ta objektiv vilket kommer vara viktigt på sydcon.

//Björn

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Listan är helt klart hård. Skulle nog ge den 3 av 10.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Kompmallen 4.5 har lite brister, därav att en 5.0 är under utveckling, så jag skulle inte gå så mycket på den (t.ex. bestraffas inte dina plattor alls).

En lista som ignorerar i stort sätt allt smatter (S4 och nedåt, men även upp till S7 utan bra AP) är jättehård och framför allt inte hanterbar av en balanserad armé, därför förtjänat den låg kom typ 2-3 av 10.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
bladerunner_35

Tack för era kommentarer. Det var kul att höra att ni tycker listan är hård.

@ kelaino - om jag inte borde gå så mycket på kompmallen 4.5, vad ska jag då gå på? Finns det någon bättre mall att använda sig av, i väntan på 5.0?

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

5.0 beräknas komma ut i dagarna. Din lista kompar BTW 31 med nya mallen.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
bladerunner_35

Perfekt, tack för den infon Katarsis!

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

bladerunner_35 skrev:@ kelaino - om jag inte borde gå så mycket på kompmallen 4.5, vad ska jag då gå på? Finns det någon bättre mall att använda sig av, i väntan på 5.0?
Min mening var att den kan ge en fingervisning, men att man inte ska bli förvånad om kompen ändras en del där mallen inte används. Problemet löst då ny mallen är på gång, ville mest förtydliga mig.

Lycka till på sydcon!
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
bladerunner_35

Jag har tweakat listan lite mer efter v5 kom ut och har kommit fram till vad jag tror är något slags slutresultat, dock i två olika varianter. Jag skulle gärna höra lite kommentarer om de bådas vara eller inte vara. Främst är jag osäker på exakt hur mycket bättre variant 1 är att spela med på turneringen med tanke på dess betydligt högre komp. Den faktiska nyttan av Possessed på spelplanen är ju som bekant diskutabel.

Tack på förhand.

Variant 1, med kompsmink.
1500 points: 42/100 composition points
(29 infantry models and 4 vehicles)

1st Daemon Prince w. wings, Mark of Nurgle and Warptime @ 175
2nd Daemon Prince w. wings, Mark of Nurlge and Nurgle's Rot @ 165

Possessed w. Icon of Nurgle and Rhino @ 267

1st Plague Marine unit of seven models w. Aspiring Champion (w. fist and combi-flamer), 2 Melta guns and Rhino @ 266
2nd Plague Marine unit of seven models w. Aspiring Champion (w. fist and combi-plasma), 2 Plasma guns @ 231
3rd Plague Marine unit of seven models w. Aspiring Champion (w. fist and combi-plasma), 2 Plasma guns @ 231

Vindicator w Daemonic Possession @ 145

Variant 2
1499 points: 26/100 composition points
29 infantry models and 4 vehicles

1st Daemon Prince w. wings, Mark of Nurgle and Warptime @ 175
2nd Daemon Prince w. wings, Mark of Nurlge and Nurgle's Rot @ 165

1st Plague Marine unit of seven models w. Aspiring Champion (w. fist and combi-flamer), 2 Melta guns and Rhino @ 266
2nd Plague Marine unit of seven models w. Aspiring Champion (w. fist and combi-flamer), 2 Melta guns and Rhino @ 266
3rd Plague Marine unit of seven models w. Aspiring Champion (w. fist and combi-plasma), 2 Plasma guns @ 231
4th Plague Marine unit of seven models w. Aspiring Champion (w. fist and combi-plasma), 2 Plasma guns @ 231

Vindicator w Daemonic Possession @ 145

Eskil

Inlägg av Eskil »

Eftersom att man säkert klarar sig med tre squads med plague marines så skulle jag bytt en plasma squad mot en defiler och några extra kroppar i de övriga squadsen i lista två (mindre fluffigt, men man får ju inga plusspoäng för fluff) - samt kört alla squads i rhinos och minst två med melta. En tanke vore väll även att byta ut squaden med plasma som skall sitta på hemma objektivet mot csm med icon of nurgle och las/plas?

Skriv svar