Chaos Daemons

Moderator: Kompmallsansvariga

Jacke

Re: Chaos Daemons

Inlägg av Jacke »

Först och främst så vill jag säga att jag uppskattar kompmallsgruppens hårda arbete och att detta inlägg är menat som konstruktiv kritik snarare än ett klagomål på dem. Jag är också fullt medveten om att det är svårt att bedömma en armé som så få spelar, men är inte det i sig ett tecken på något? Det här handlar heller inte om någon enskilld enhet utan snarare att listan som helhet kompar alldeles för dåligt.

Varför Daemons förtjänar högre komp:

Daemons kanske största svaghet är mot mechat motstånd. De har förmodligen sämst tillgång till anti-tank vapen av alla arméer i spelet och transportfordon kör i cirklar runt dem. Visst kan man slå bilarna i närstrid men då ska man ju både hinna ifatt dem och dessutom träffa på 6+ och till detta kan sägas att armén varken har tillgång till fistar eller kraks. Med tanke på att 100% mechat i dagens spelklimat är en regel snarare än ett undantag så känns det rejält motigt som demonspelare.

Sen så har demonerna ett antal builds som de i princip auto-förlorar emot. Några av dessa är:

IG med elakingen som ger -1 på reserves. Den enda modellen avgör matchen genom att bara finnas på plan. Att ge minus på reserve rolls till en armé där alla deepar innebär ett enormt överläge. Demonerna kommer tack vare den elake officeren att komma ned med en enhet i taget. Vilket gör att IG spelaren med lite vettig target priority kommer att kunna förpassa demonerna till warpen i samma takt som de kommer in.

SM med Librarian. Null-zone är domedagen för alla demonspelare, den innebär att alla demoner som inte har "Ironhide" dör som flugor. Visst kan man krama cover, men det är inte heller så smart med en armé som inte har tillgång till frags. I närstrid innebär den att exempelvis Assault termosar enkelt kan vinna över Crushers eller Greater daemons. Dessutom så neutraliserar den Fateweaver(och mer därtill eftersom 24">6") vilken är demonernas starkaste build.

Grey knights, i de flesta former. GK är redan i grund riktigt bra mot daemons, tack vare WarpQuake så måste man deepa ganska långt bort, och även då finns risk för misshaps. Detta i kombination med att GK till skillnad mot andra arméer kan backa och skjuta samtidigt gör att de får gott om tid att skjuta ned alla demoner som inte är Cav/Jump. Prefered enemy, Daemonbane och Anti-Daemon grenades är bara en extra spark på någon som redan ligger. Sen så är Dreadknighten ett enkelt vinstrecept. Tack vare Dark Excommuication så kan den låsa upp och relativt enkelt döda exempelvis Crushers/Letters/Fiends utan att dessa kan göra särskillt mycket.

Genestealer/kroot/scout spam. Den här är nästan den värsta. En armé med 20-30 infiltrerande modeller kan genom att sprida ut sig maximalt vinna matchen utan att ens tappa modeller, då merparten av alla Daemons nästan garanterat kommer att få misshap då det finns så lite utrymme på brädan.

Demonerna är verkligen ingen bra turneringsarmé. Det jag känner är att kompen bedömmer enheterna var för sig utan att se att helheten är väldigt svag. Jag tror att de flesta demonspelare kan hålla med mig om att det inte finns några enkla segrar med den här listan. Inte ens demonernas allra hårdaste builds är övedrivet bra, men ändå kompar de som om de vore det. Jag tycker att man kan jämföra Daemons med exempelvis CSM som fått ett enormt uppsving i kompen. Jag har spelat bägge arméerna och jag tycker att CSM som armé är starkare och betydligt enklare att spela. Därför känns det konstigt att se en kompetativ CSM lista kompa betydligt bättre än en halvtaskig demonarmé.

Jag vill mer än gärna bli motargumenterad av er som tycker att demonerna har den komp de förtjänar.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Väl skrivet. Kan bara hålla med om att daemons borde få samma uppryckning som CSM fick.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
lurräven

Inlägg av lurräven »

Håller med till fullo.

Efter att ha köpt en demonarmé och spelat med den en handfull gånger så försökte jag bygga lite vettiga listor men det var svårt med komp, varvid min uppmärksamhet förflyttades till andra projekt. Bättre demonkomp till folket så kanske jag till slut får använda mina 12 tunga fiends.

Per Pirat

Inlägg av Per Pirat »

Finns fler bra argumnet om detta i denna tråd, t.ex. vågproblemet på 3+.
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Det går iofs att hantera genom att ha hyfsat likvärdiga vågor. Det stora problemet är ju just att det är två vågor, man har bara halva armén på bordet i runda ett, och får bara in hälften av resten i runda två. För det mesta dröjer dessutom någon/några enheter ända till runda fyra-fem innan de kommer in i spel, och om det då råkar vara någon av de större och bättre enheterna så har man haft ett rejält handikapp hela slaget.

Per Pirat

Inlägg av Per Pirat »

Få in 6 finds, 8 crushers eller liknande turn 4-5 och du har betalat väldigt mycket för lite gain som du fått betala dyrt för kompmässigt. Ingen annan armé har den nackdelen.

Jacke

Inlägg av Jacke »

HeadWar skrev:Det går iofs att hantera genom att ha hyfsat likvärdiga vågor. Det stora problemet är ju just att det är två vågor, man har bara halva armén på bordet i runda ett, och får bara in hälften av resten i runda två. För det mesta dröjer dessutom någon/några enheter ända till runda fyra-fem innan de kommer in i spel, och om det då råkar vara någon av de större och bättre enheterna så har man haft ett rejält handikapp hela slaget.
Efter att ha spelat med identiska vågor i ett par matcher så har jag snabbt insett att det för med sig en stor nackdel. Har du exempelvis flera monstrous creatures i en armé och sätter en i varje våg så kommer den i våg 1 garanterat att dö eftersom den är ensam MC på planen och suger åt sig enorma mängder eld. Samma sak gäller i princip allt, jämnfördelade listor är dåliga på att ge motståndaren flera "farligheter" att välja mellan eftersom hälften av de farliga enheterna inte kommer förrän senare. Och sätter du alla "bra" grejer i en våg så förlorar du matchen om du missar en 3+. Samma sak gäller Icons sätter du alla i ena halvan så kan det sluta väldigt illa. Och om du sätter några i varje halva så har du slösat poäng på något som du inte kommer att använda, icons är ju dessutom dyra både i poäng och komp.

Det är lite pest eller kolera över det där. Hur man än gör så är det alltid en enorm nackdel för armén som helhet.

Per Pirat

Inlägg av Per Pirat »

Spelar du jämnt fördelat brukar jag vara glad om jag kommer därifrån med 10-10.

egge

Inlägg av egge »

Jag kan nog också tycka att demonerna är hårda kompade. Jag tycker allmänt att de saker som är hårda skall kompas hårda (Fateweaver och bloodkruschers är exempel) och allt annat skall släppas lättare i kompen. Jag gillar inte inflationen som sker i kompmallen med jämna mellanrum så jag tror det är istället bättre att ge de hårda sakerna mer minus och de snällare sakerna mindre.

Generellt borde demonerna få kompsläpp men inte genom att ha högre kompstart. Ge istället mindre minus till de snällare sakerna och lite mer till de hårda.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Efter att ha missat fem av sju 3+ under GothCon är jag ganska nöjd med att jag (utom i sista) spelade med jämna vågor. Gillar inte att satsa hela slaget på en 3+, då får man acceptera att saker dör i början, och se till att de saker som motståndaren måste skjuta bort tål väldigt mycket, så att resten av armén klarar sig.

Skriv svar