Nej det gör det verkligen inte. Det går kanske att följa andeminingen i båda reglerna samtidigt, men inte mer.Mutt skrev:Eller så försöker man följa båda reglerna! Det går om man vill.
Angående egge charges (läs första posten innan röstning)
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Gonka Koff skrev:@Guildmaster: Tack! Skönt att det faktiskt står så. Följer pile-in förflyttningen reglerna för "defenders react"? (Min regelbok är på vift så jag kan inte kolla själv).
Katarsis skrev:Hmm... Jag inser nu när jag lusläser regeln att den kanske inte är så klar som jag alltid spelat. Det jag har baserat mitt antagande på var följande mening: "If for some reason (mass carnage, usually), his model's pile-in moves are insufficient to move into base contact with any enemy that was involved in the fight, the player must still move them as close as possible to such enemies." Taget endast denna mening är det ganska klart. Men när de i nästa mening börjar förklara vad som händer om första spelaren inte alls kommer in i bas med några utav sina modeller och inte heller efter andra spelarens pile-in-moves kan komma in i bas, då skulle man kunna se det som en regel som bara gäller när en combat håller på att brytas pga brist på baskontakt. Jag tycker nog fortfarande att hela regeln bör tolkas som att det under plie-in-moves är krav på att flytta så nära fienden som möjligt.egge skrev:(Egge försvarar Pile-in-moves)
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Det går inte att följa båda i den typen av charges där det faktiskt finns valmöjligheter. Om man har några få modeller nära fienden så kan man följa båda, men där finns väldigt få möjligheter att välja hur man flyttar ändå. Den typen av charges som diskuteras och där det faktiskt finns val är de som involverar stora enheter, enheter spridda över stor yta och/eller enheter på långt avstånd från fienden. Om man måste maximera antalet modeller i de situationerna så får man absolut inte flytta i vilken ordning man vill.Mutt skrev:Eller så försöker man följa båda reglerna! Det går om man vill.
Tycker att det är svårt för någon sida att ge med sig. Alla är väldigt säkra på att det har rätt så jag tror väldigt få kommer ändra uppfattning utav de som redan bestämt sig.
Men man kan tänka såhär: ETC är en internationell turnering. På denna turnering har man förtydligat assaultregeln. Då alla länder tycks tycka att tolkningen är ok måste det betyda att det ligger väldigt nära hur man spelar i majoriteten av länderna eller att det är en bra kompromiss som alla kan vara nöjda med.
Skulle vi inte bara kunna ta mellan vägen och göra som resten av Europa? Tror aldrig diskussionen kommer ta slut och i mina ögon är etc tolkningen en bra kompromiss. Det är inte 100% no-holding-bak och inte 100% egge men något mitt emellan.
Men man kan tänka såhär: ETC är en internationell turnering. På denna turnering har man förtydligat assaultregeln. Då alla länder tycks tycka att tolkningen är ok måste det betyda att det ligger väldigt nära hur man spelar i majoriteten av länderna eller att det är en bra kompromiss som alla kan vara nöjda med.
Skulle vi inte bara kunna ta mellan vägen och göra som resten av Europa? Tror aldrig diskussionen kommer ta slut och i mina ögon är etc tolkningen en bra kompromiss. Det är inte 100% no-holding-bak och inte 100% egge men något mitt emellan.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan?Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
och som har nämnts tidigare, om en modell som ändå inte kan komma inom slagdistans skulle stå bakom ett hörn på lite terräng och man tolkar "no holding back" som "spring rakt mot fienden oavsett om du lyckas placera dig i lägret av någon av de två första punkterna i punktlistan eller inte" så kommer man få lov att slå diffslag, ett diffslag som verkligen kan reducera antalet modeller i närstrid. hur är det "no holding back" för majoriteten av enheten?
och nej, det är verkligen ingenting man lätt kan fixa till i sin förflyttningsfas med en trettimannaenhet. de är lite annorlunda än femmannacombatsquads och tiomannaenheter.
och nej, det är verkligen ingenting man lätt kan fixa till i sin förflyttningsfas med en trettimannaenhet. de är lite annorlunda än femmannacombatsquads och tiomannaenheter.
Ja' än't bittä'!
Hade inte ens tittat på ETC-regeln, men det är ju en fantastisk kompromiss. Istället för att välja en av "reglerna" att bryta mot så bryter man mot båda.
Man kommer inte att uppnå "no holding back", eftersom den bara påverkar modeller som ändå inte får slåss, och den inför en extra regel som det inte finns något regelstöd för alls någonstans.
En fråga bara. På vilket sätt hoppar man över punktlistan? Är inte exakt no-holding-back men så nära man kan komma utan att behöva riskera tjafs om hur man kan få in flest gubbar. Men det är väl bättre att diskussionen fortsätter tills domedagenHeadWar skrev:Hade inte ens tittat på ETC-regeln, men det är ju en fantastisk kompromiss. Istället för att välja en av "reglerna" att bryta mot så bryter man mot båda.Man kommer inte att uppnå "no holding back", eftersom den bara påverkar modeller som ändå inte får slåss, och den inför en extra regel som det inte finns något regelstöd för alls någonstans.
Serpent skrev:För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan?Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
Ok, man hoppar inte över punktlistan, man lägger bara till en punkt i den, en punkt som, som sagt, inte har något regelstöd alls, och som inte på något sätt uppfyller det som står under "no holding back", eftersom det bara påverkar modeller som ändå inte kommer vara med och slåss. (Utom i något enstaka specialfall.)
Ska man köra no holding back som det är skrivet/tolkat så ska man ju inte bara maximera sina egna modeller som är med, utan även motståndarens, vilket skulle göra att man måste vara väldigt noggrann med i vilken ordning man flyttar modellerna för att maximera hur långt bak i motståndarens enhet man kan fylla på, men det finns ju ingenting om i ETC-regeln. Det enda ETC-regeln gör är att kuka upp arméer som av olika anledningar vill ha en svans bakåt, och dessutom gör man det lättare att dra bort fiender från objektiv, vilket kanske kan vara lite festligt. Och så blir det såklart enormt mycket svårare att göra kreativa combi-charges.
Ska man köra no holding back som det är skrivet/tolkat så ska man ju inte bara maximera sina egna modeller som är med, utan även motståndarens, vilket skulle göra att man måste vara väldigt noggrann med i vilken ordning man flyttar modellerna för att maximera hur långt bak i motståndarens enhet man kan fylla på, men det finns ju ingenting om i ETC-regeln. Det enda ETC-regeln gör är att kuka upp arméer som av olika anledningar vill ha en svans bakåt, och dessutom gör man det lättare att dra bort fiender från objektiv, vilket kanske kan vara lite festligt. Och så blir det såklart enormt mycket svårare att göra kreativa combi-charges.
Följdfråga igen då. På vilket sätt blir combi-charges svårare? Punkt tre är den punkten som man uppfyller sist så det borde inte påverka combi-assaulter. Sen på vilket sätt gör det att man springer längre ifrån ett objektiv?HeadWar skrev:Ok, man hoppar inte över punktlistan, man lägger bara till en punkt i den, en punkt som, som sagt, inte har något regelstöd alls, och som inte på något sätt uppfyller det som står under "no holding back", eftersom det bara påverkar modeller som ändå inte kommer vara med och slåss. (Utom i något enstaka specialfall.)
Jag förstår fortfarande inte hur man kan få en regel att bli två olika som motsäger varandra??
Det är som att säga att man kör med TLOS men skiter i cover reglerna.
Det borde ju vara som så att man läser igneom HELA assault regeln och följer HELA intentionen med den.
Visst kan man se det som riktlinje som man kan ändra men då ska man vara jävligt klar och tydlig att det är det man vill göra, ÄNDRA och inte sitta o ful tolka till sin egen fördel. Att gnälla på att man tvingas flytta från ett objektiv, eller utanför synaps och enbart för att man INTE vill förlora poäng eller så känns barnsligt. Regeln är där för att gälla och det gäller ju ALLA som kör Warhammer 40K med grundregelbokens regler.
Vad gällande modeller som måste gå genom diff så är reglerna ganska klara där oxå, har du möjlighet att få in mer modeller genom att flytta dessa genom diff, ja då måste du slå diff. Det står under assaulting through cover. Att enheten man anfaller får I10 får man leva med men jag tror inte att ett sånt diff slag avbryter assaulten mitt i då första modell nåttt in i bas utan problem.
@GLinus:
Nailed it!
Det är enbart första modellen som MÅSTE flyttas "shortest possible rout" de andra modellerna kan ta en längre väg förutsatt att de lyder under de 4 punkterna och hamnar inom 2" av en modell som redan flyttat. Bara den punkten påvisar att man inte kan stå still med modeller eller flytta från den modell som inledda assaulten. Modell 1 har flyttat in i bas och inlett, modell 2 som man nu vill flytta måste lyda under de 4 punkterna och måsste söka bas kontakt med fienden men om inte det går så måste han avsluta sin förflyttning inom 2" av modell 1 som är den modell som än så länge har flytats. Modell 3 måste även där avsluta sitt move inom punkternas restriktioner och inom 2" av modellen 1 eller 2. På så vis MÅSTE hela enheten flyttas framåt mot fienden iom att man måste följa den punkten i listan.
Hur kan i få det till att vara annat???
Det är som att säga att man kör med TLOS men skiter i cover reglerna.
Det borde ju vara som så att man läser igneom HELA assault regeln och följer HELA intentionen med den.
Visst kan man se det som riktlinje som man kan ändra men då ska man vara jävligt klar och tydlig att det är det man vill göra, ÄNDRA och inte sitta o ful tolka till sin egen fördel. Att gnälla på att man tvingas flytta från ett objektiv, eller utanför synaps och enbart för att man INTE vill förlora poäng eller så känns barnsligt. Regeln är där för att gälla och det gäller ju ALLA som kör Warhammer 40K med grundregelbokens regler.
Vad gällande modeller som måste gå genom diff så är reglerna ganska klara där oxå, har du möjlighet att få in mer modeller genom att flytta dessa genom diff, ja då måste du slå diff. Det står under assaulting through cover. Att enheten man anfaller får I10 får man leva med men jag tror inte att ett sånt diff slag avbryter assaulten mitt i då första modell nåttt in i bas utan problem.
@GLinus:
Det är enbart första modellen som MÅSTE flyttas "shortest possible rout" de andra modellerna kan ta en längre väg förutsatt att de lyder under de 4 punkterna och hamnar inom 2" av en modell som redan flyttat. Bara den punkten påvisar att man inte kan stå still med modeller eller flytta från den modell som inledda assaulten. Modell 1 har flyttat in i bas och inlett, modell 2 som man nu vill flytta måste lyda under de 4 punkterna och måsste söka bas kontakt med fienden men om inte det går så måste han avsluta sin förflyttning inom 2" av modell 1 som är den modell som än så länge har flytats. Modell 3 måste även där avsluta sitt move inom punkternas restriktioner och inom 2" av modellen 1 eller 2. På så vis MÅSTE hela enheten flyttas framåt mot fienden iom att man måste följa den punkten i listan.
Hur kan i få det till att vara annat???