Sydcon 09

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
Hylander

Sydcon 09

Inlägg av Hylander »

DÅ var helgen och dess arrangemang över. Summeringen blir en bra turnering med ALLA
trevliga motspelare samt smolket i bägaren över att knappt spelat undersommaren vilket,
tyvärr, märktes alltför väl. Turligen spelade jag orker som är väldigt förlåtande
men misstagen i rond 3 och 4 var alltför många och grova.

JAg var rejält skeptisk till mall och uppdragen men mallen funkade OK fastän jag anser
min lista vara överkompad. Uppdragen var en glad överraskning att de funkade så bra som
de gjorde. Dock kräver de minst en snabb enhet för att outclaima vilket inte alla codexar
har tillgång till, CSM t.ex.

Min lista:

# Unit poäng komp
139 1498 -37
HQ
1 Warboss 60
Big choppa 5
Bosspole 5 -1

ELITE
8 Burna Boyz 120 -3
3 Mekboyz 45
3 Rokkits 15

15 Kommandos 150
Bosspole 5 -1
Big Choppa 5
2 Burnas 30
Nob 10

20 Stormboyz 240 -4
Powerklaw 25 -3
Nob 10
Bosspole 5 -1

30 Boyz 180 -6
Power Klaw 25 -3
Nob 10

30 Boyz 180 -6
Power Klaw 25 -3
Nob 10

14 Shoota Boyz 84 -2
1 Rokkits 10

14 Shoota Boyz 84 -2
1 Rokkits 10

1 Looted Wagon 35
Red Paint Job 5
Big Shoota 5

3 Defkoptas 105 -2

30 Mobsen är riktigt svåra att hantera för de flesta så de blir nog bästa enheterna
men deffkoptas med sitt ypperliga skytte samt burnas är inte långt efter. Bossen med
5st ST8 attacker på charge plockade en del walkers under matcherna.

Rond 1

Joakim Engström
Eldars.

Jocke har god koll på spelet och en hygglig alvlista. Men jag har tokigt många wounds.
Jocke startar starkt men gör ett misstag så att mina stormboyz kan charga hans
warpspiders. I och med detta så måste Jocke vända sitt intresse till pojkarna med
raketer på ryggarna. Detta innebär att de lite långsammare pojkarna kommer fram och
tar hand om resten. 20-0

Kompmallens betyg: Jockes lista har nog för hög komp precis likt min.

Rond 2

Didi Westerblad
Demoner

Pitched Battle är det som gäller och Didi frångår sin regel att välja att börja mot
hordarméer, detta visade sig vara ett stort misstag. Mina två 30 mobs ställer sig
så långt fram det bara går i centrum och snabba enheter hamnar på flankerna tillsammans
med shoota boys. Mina kommandos infiltrerar på Didis ena sida och sprider sig så gott
det går medans Deffkoptas scoutmovar ner på andra. Hela min arme avancerar och täcker
så mycket yta det bara går och det är en hel del med 139 figurer ;). Didis grejer får
svårt och mina burna boys får jobba duktigt och bränner mer eller mindre ihjäl 3 enheter
själva. Det blir inte mycket till match men Didi håller föredömligt uppe humöret. 20-0

Kompmallens betyg: Didis demoner har fått stryk av mallen fast Bloodthirstern är inte
att leka med.

Rond 3

Andreas Cadelin
SPace Marines

Dawn of War är uppdraget och vi skall hålla quarters. Andreas armé har rätt mycket troops
som packar meltor tillsammans med Vulcan. Verkar som ett idealmotstånd sånär på 3 rhinos.
Men denna insikt ger mig nog lite, och tyvärr inte så lite, hybris. Tredje matchen för dagen
och lite trötthet. Andreas spelar på att hålla sin armé i mitten och countercharga samt vara
mobil med hjälp av rhinos. Denna plan utför Andreas perfekt medans jag ... ja.

Jag väljer att röra båda mina stora enheter upp i mitten men jag väljer att röra den på
var sin sida om en ruin istället för att klumpa dem på en sida. Detta utnyttjar andreas och
mina enheter decimeras en åt gången och sedan är det över när jag gör tre misstag av gigantiska
mått. Missar att Waagha i rätt tillfälle, glömmer outflankande kommandos så de aldrig dyker
upp samt chargar tre enhter när det lätt hade räckt med en eller max två. Det märks nu att
jag bara spelat 4 matcher med orker i mitt liv innan turneringen och testat listan bara en
gång. Jaja det var bara att skämas och konstatera att någon turneringsseger blir det inte.
0-20

Kompmallens betyg: Vulcan -6 i komp är satt efter hur en SM karaktär kittad med sköld och
relic blade ser ut. Vulcan har dock lite andra tricks som heavyflamer, digitalweapons och
Mastercrafted. Hans närstridsegenskaper är tokiga. -6 är för lågt.

Rond 4

Matthias Hägglund
Orks

Quarters. Jag vill egentligen få sista turen men jag bara måste få välja sida så jag börjar.
Matthias orker skjuter mer, är snabbare, samt har 6 kans och 2 dreddar => komp 6. Jag hoppas
på att kunna gömma hela armen och ta fem poäng på objektiven.
Jag satsar en del eld på hans kans med grootzokas eftersom de är helt tokiga annars håller
jag bara hemma armén. Matthias avancerar med sina walkers på bred front mot mig och flankar
med bikes och en bikeboss som boostar.
Jag väljer att skjuta med deffkoptas på hans boss eftersom med lite tur får jag in 2 wounds
som han skall missa ett på. Jag glömde att boostande bikes får 3+ så det var ju inte så bra.
Vad som är bättre är att jag faktiskt gör två wounds och Matthias slår 1 och 2 på saves.
Nu har jag hållt på en big shoota på min looted wagon, man kan ju alltid chansa och se ett
wound och ytterligare ett missat save! Där åkte den bossen. Matchen böljar fram och tillbaka
och fastän den är hård och båda är vinnarskallar så är det inga sura miner och kul som fasiken.
Jag gör även här två misstag. Det uppenbara är att jag näst sista rundan chargar hans stora
mob så att Matthias kan i sin sista runda waagha och charga min sista mob och ta båda
objektiven. En jättemiss. Men jag tror nog att jag gjorde en större och mer avgörande miss
tidigare i matchen. Jag chargar hans sista levande bikeenhet med mina stormboys och väljer
att ta Noben med PK att gå in i kans eftersom en 30 mob också chargar den enheten. Dock hade
jag lätt slagit biksen med hjälp av PK och kunnat utmana hans objektiv vilket had ställt till
stora problem för Matthias. Eftersom vi dödar lika så hade jag där KANSKE kunnat nå en seger
med 15-5. Men med mina två misstag så blir det istället 5-15 men mot en såpass erfaren
orkspelare och med kompdifferensen så är det OK ändå. 5-15

Kompmallens betyg: Grotzookas är heltokiga. Jag vet inte riktigt vilket kompminus de har men
må det vara stort. komp 6

Rond 5

Martin "Raggy" Johansson
Crimson Fist

Dawn of war och jag vinner tärningslaget och därmed troligen också slaget. Martin har lite
tunt med troops och två dreddar som jag inte bryr mig om. Hans figurer traskar in och mina
stormboys når att charga dem runda 2. Det blir inte mycket till match men en tokigt
scoutsergeant visar sina adepter hur man tar hand om grönskinn. Trots att det inte är mycket
till match så har vi kul och Martin är en riktigt glad prick. 20-0

Kompmallens betyg: Eftersom matchen blev så ojämn pga uppdrag så är det svårt att sia om.

En sjätteplats är inte fy skam men om jag hade fixat segern mot Cadelin så hade jag troligen
mött SM igen och det "skall" gå bra. Men men om inte om varit ;) kul turnering men orker är
lite väl tråkiga även om de är helt snuskigt bra.

Stort tack till alla spelare samt Jocke och Pär som arrade.

/Pär Hylander
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
NilssonHarHund

Re: Sydcon 09

Inlägg av NilssonHarHund »

Postar min rapport här också. Skadar inte.

Efter att ha tvekat några dagar bestämmer jag mig på onsdagen för att åka. Konstaterar snart att jag kan plocka ihop max 1200p med modellerna från den gamla 1750-listan Saim-Hann. Bygger därför en lista med så lite som möjligt extra målningsjobb. Det innebär bland att shining spears uppgraderas till två autarcher och gamla wild rider kinsmen får bli jetbike warlocks. Fyra shuriken cannon-beväpnade jetbikes lämnas hemma. Rensar, basar och sprayar tio swooping hawks och sex scorpions som skall målas på plats under fredagen. Således blev listan:

2 autarcher med laser lance på jetbikes
3x4 jetbikes med warlock, destructor, singing spear och cannon
6 infiltrerande scorpions med biting blade
2 vypers med starcannons (inte poängvärt någonstans)
2x5 swooping hawks med skyleap, den ena med hawk's talon
1 mongofalk med bright lance
6 drakar med fire pike och crack shot (kom aldrig till användning)

Vaknar 04:20 torsdag morgon efter sisådär tre timmars sömn, äter frukost och cyklar till busshållplatsen för att ta 05:30-bussen från Umeå till Sörmjöle (det är lika avsides som det låter) där Mattias med far väntar på vidare transport söderut. Efter att ha irrat runt lite i ett dåligt skyltat Uppsala södra är vi 18h senare i Lund. Checkar in på vandrarhemmet och anstränger mig för att inte väcka min kupégranne.

På fredag morgon inleder jag projekt: måla 16 figurer i ett färgschema jag inte målat sedan april 2004. Det visar sig gå ganska bra, eftersom det numera finns foundationfärger och washar som ganska lätt kan imitera min fyra lager orange över blood red-teknik, eller för all del boltgun metal + 2-3 lager gryphone sepia som ger nästan samma bronsresultat som blood red > boltgun metal > burnished gold > red ink > brown ink. Jon ansluter när jag är ungefär halvvägs genom projektet och vi håller upp motivationen åt varandra under kvällen. Jag anser mig färdig kring halv ett på natten, efter de sista mörkblå detaljerna på scorpions. Inser ungefär här att jag börjar göra allt fler misstag och tappar precision i detaljarbetet. Bäst att sluta innan man råkar förstöra något alltså.

Match 1: Björn Nilsson (sportsmanship-vinnare) och hans vaniljmarines

Björn är trevlig och drar fallosskämt om exarkernas överdimensionerade vapen. Sånt gillar vi! Ställer allt i reserv och allt dyker planenligt upp runda två, när nästan alla marines redan står på bordet. Scorpions hamnar på fel flank, vilket jag jättedumt försöker reparera genom att skicka in mer trupp där. Inser mitt misstag rundan efter och turboboostar bort mot andra sidan planen för en bättre anfallsvinkel. Det tar för lång tid och jag lyckas inte göra något vettigt under matchen. När matchen tar slut runda fem har jag skjutit bort två combat squads från ett objektiv och plockar ett annat med en ensam jetbike som klarade mängder av saves rundan innan. Minnet sviker mig på det exakta antalet, men någonstans kring 7-9 3+ i rad (+ en dubbeletta på moralslaget...cool kille). Lika i objektiv, då det står massiva mängder marines på den andra sidan (den som jag lämnade i början). Björn har dock dödat lite-lite mer än mig och tar hem en 15-5 med 36p marginal. På skoj spelar vi vidare och det skulle bara gått sämre och sämre för mig i matchen. Borde ha skippat flankbytet eller gjort rätt från början.

Match 2: Ooans orks

Orkerna är jättemånga fler, men saknar all form av långdistansskytte. Ställer därför upp vypers, scorpions, falken och drakarna för att plocka bort lite fordon i början. Scorpions ställer upp för att göra en eventuell tidig counter charge om orkbilarna får jobbiga ramshackle-resultat eller sätta sig i falken när drakarna gjort sitt självmordsuppdrag att plocka bort Ooans truck. Drakarna gör sitt, men scorpions är för långt ifrån falken för att kunna hoppa in (dålig deployment från min sida). De får därför i uppdrag att döda så många orker de kan innan de dör, medan alla jetbikes får ta objektiven på den något mindre tätbefolkade högerflanken. Även det går dåligt, då det väller ut boyz ur en lootad rhino. Autarcherna kommer till undsättning och matchens hjälte träder fram. Den ena autarchen smakar power klaw medan den andra egenhändigt hugger ner flyende slugga boyz, stormboyz och shoota boyz, innan han till sist uppehåller 20 'ard boyz medan hans jetbikekompisar plockar deras objektiv. Jag har marginalerna på min sida när matchen slutar i det bästa läget och jetbikes har en halv centimeter till godo för att hålla objektivet. I övrigt se Ooans inlägg här ovan.

Upptäcker förresten att man inte bör ramma fordon i skvadron, eftersom de kan plocka bort en annan modell än den först träffade och därmed undvika flera hits. Eller?

Match 3: Didis demoner

Möter demoner för första gången och är rejält mosig i huvudet efter de senaste dagarnas ansträngningar. Matchen går mindre bra, trots att jag kan tvinga Didi att börja och kan ställa allt i reserv. Gör ett klassiskt girighetsmisstag i den tredje skyttefasen och försöker sänka alldeles för många saker, däribland både en törstare och en slaaneshprins. Rundan efter gör jag en dum charge med några jetbikes för att döda några få kvarvarande demonetter. Gav bort en scoring unit helt i onödan där. Scorpions röjer runt bland nurgletrupper, men borde nog ha tagit sig an demonetterna istället för att skydda jetbikes. Två autarcher misslyckas med att döda den skadade törstaren (2w kvar) trots 8 st6 power weapon-attacker. Femte rundan bränner jag iväg med fordonen för att contesta två quarters. Falken missar sin quarter med fem tum, vilket gör att didi tar hem objektivpoängen eftersom även denna match såklart tar slut i runda fem. VP-mässigt är det dock relativt jämnt.

Match 4: Jakobs demoner

Sover gott i 9h på vandrarhemmet och inleder morgonen med ännu ett demonmotstånd. Med lite mer erfarenhet försöker jag undvika gårdagens misstag. Jakobs lista är dock lite hårdare än Didis med två soulgrinders (istället för en). Mitt enda effektiva vapen mot dem är fire dragons och de kommer knappast få möjlighet att döda båda när de väl hoppar ur falken. Slår lite dåliga reservslag inledningsvis och turboboostar fram längs ena kanten för att tvinga förflyttningar ditåt. Koncentrerar skyttet mot en stor enhet fläskhundar och lite objektivhållande horrors. Några starcannonpotshots tar två wounds av törstaren. Börjar sedan avancera mot andra flanken och lockar fram törstaren och en soul grinder med falken. Tyvärr blir den nedklöst, men drakarna hoppar ur och eldar upp soul grindern. Dessvärre misslyckas jag katastrofalt med skyttet mot törstaren, som rundan efter tar hand om den enda scoringenhet som har möjlighet att ta sig till ett objektiv ohotat (åtminstone om matchen skulle ta slut runda fem). Jakob skjuter också bort en till scoringenhet som stannat kvar vid kanten med en välriktad phelgm. Swooping hawks dimper ner runda fem för att tillsammans ta sig an en ensam horrorenhet som nu bara är tre man (?) stark. Tyvärr blir jag återigen girig och placerar plattorna på en annan horrorenhet som inte vaktar något objektiv (men som skulle göra det runda 6). Får ner någon enstaka horror totalt, men det räcker inte. Givetvis tar matchen slut här och jag tappar objektivpoängen. Jämnt i VP även denna gång.

Match 5: Jespers csm

Helmekaniserade chaos med några obbar och en defiler. Får inte välja att gå tvåa denna gång. Reservar allt utom falken och vypers ändå och väljer dumt nog att outflanka scorpions. Hade varit bättre att komma in som vanligt. Matchen börjar med att falken skjuter bort defilerns battle cannon och allt känns frid och fröjd. När alverna trillar in står det ett gäng plague marines vid objektivet i min deployment zone, som rundan innan misslyckats med sitt meltaskott mot falken. Det rasslar till och death guard försvinner i ett hav av eld och mikrovågor. En autarch passar på att imobilisera deras rhino som overkill. Nästa runda väller det ut bärsärkar och en nurglelord ur en land raider, vars charge range jag missbedömt. Två jetbikeenheter dör, men eftersom lorden och bärsärkarna chargeade varsin squad är särkarna nu lösa och dör lika snabbt som sina nurglepolare rundan innan. Autarchen stod kvar och höll fast lorden helt i onödan. Med bara en scoringenhet kvar och obbar på ingång väljer jag att turboboosta bort till säkerhet inför senare rundor. Dessvärre missbedömer jag ännu en charge range och de blir knipsade av defilern. Obbarna dör visserligen i deep strike mishap, men utan scoringenheter kvar har jag inget annat än en draw att satsa på. Fire dragons tar hand om land raidern. Lyckligtvis gör Jesper en onödig utflykt mot mina strandade scorpions istället för att krama ett objektiv. När de väl är ute ur sin transport får de två swooping hawkplattor över sig. Ingen scatter och 18 hits. Efter ytterligare skytte är det bara två marines kvar. Totalt på plan alltså. Jag dumpar falk och vyper på deras närmaste objektiv i tron om att de inte hinner till nästa. Det visar sig att de visst gör det genom att hoppa in i bilen igen. Jesper ger mig också en gratischans att plocka VP genom att chargea fire dragons med defilern. En meltabomb träffar men tar bara bort en klo. Matchen tar slut här (runda fem, igen!) och jag tappar återigen objektivpoängen. Någorlunda lika i VP. Borde såklart ställt vypern på det andra objektivet istället. Drakarna var matchens lirare med 6 plague marines, 4 berzerkers och en land raider på dödslistan.

Såhär i efterhand borde jag nog skippat scorpions och tagit en squad pathfinders, trots fel färgschema, för att få fler scoring units. Alla mina matcher slutade i runda fem. Mycket dåligt i kombination med att börja runda två. Det här med att reserva allt har sina nackdelar och visade sig också vara rätt trist att spela med.

Riktigt trevlig turnering, värd att åka 120 mil för. 1500p känns lite lite när man i Umeå vant sig vid 2000p på denna bordstorlek. Terrängen var väldigt opassande för min armé, med för lite LOS-blockande tillgängligt.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Åkte ner på fredagen tillsammans med Fantasygossarna, och satt sedan och målade tillsammans med Nilssonharhund. Det var inte jättebra för självförtroendet, men väldigt trevligt. :)

Min lista:

Librarian, 140p, -4
Terminator Armour, Storm Shield, Null Zone, The Avenger

10 Tactical Marines, 195p, -5
Missile Launcher, Flamer, Power Fist

Razorback, 45p, -5
TL Multi-melta, Dozer Blade

10 Tactical Marines, 190p, -5
Plasma Cannon, Melta Gun, Combi-Melta

Razorback, 45p, -4
Dozer Blade

5 Scouts, 90p, -1
4x CCW, Power Weapon

5 Assault Terminators, 200p, -10
2x TH&SS

2 Land Speeders, 180p, -8
2x Typhoon Missile Launcher

Land Raider, 250p, -10

Vindicator, 120p, -5
Dozer Blade

3 Sentry Guns, 45p

Komp 48 = 10/20

Extremt nöjd med listan, väldigt mycket slagkraft i förhållande till komp känns det som, och i efterhand är det egentligen ingenting jag önskar att jag ändrat på mer än att jag skulle ha haft en laserkanon istället för plasmakanonen, kanske genom att offra ett dozer blade eller bytt ut fisten på Tac-sergeanten mot ett power weapon.

Slag 1, Maaaaaax PERSSON! Från Ylva! Med komp 5! (Jocke hade glömt att lotta på förening, och det var ingen kompsortering.)

Max spelar sina fyrtio ystra systrar med Celestine i spetsen och två Exorcister, Callidus, Canoness och nio(!) Faith Points. Quarter deployment och fyra objektiv.

Max fångar initiativet, men lyckas inte göra något speciellt intressant med det. Jag skjuter ut en Exorcist runda ett, mina scouter slår ihjäl den andra runda två. Canonessen får smaka laserkanon, Callidusen har sönder kanonen på Vindicatorn och inser sedan att hon står inom rapid fire range från två combat squads och negativ reroll på sitt 4+ save. Celestine gör en liknande insikt rundan efter och utbrister "I'll be back!" Scouterna slår ihjäl henne och sedan håller hon sig borta. Termosarna klöser ner tio systrar lite snabbt och lätt, men kommer inte åt de tio nästa eftersom de gömt sig bakom en mur av Rhinos och Land Raiders. En combat squad gör processen kort med dem. Max ger upp i runda fem efter att en Rhino kört fast när den försöker contesta ett objektiv. 20-0

Slag 2, Håkan Karlsson, komp 12.

Space Marines 1B. (Jag har 1A.) Pedro, Terminators, Land Raider, Melta-Speeder, Dread, två HB-cyklar, Scouts, två Tacticals. Standarddeployment, men när vi är klara ser det ut som att det är quarters, Håkan har ganska mycket i reserv. Tre objektiv, ett i mitten, ett i vardera hörnet.

Han vaktar sitt objektiv med sin Land Raider, våra scouter slår ihjäl varsin combat squad och dör sedan. Pedro är vid ett tillfälle en halv tum från att fly av brädet. Jag rullar in på mitten men hans dread börjar komma lite väl nära att contesta mittobjektivet så jag chargear den med mina termosar. Det händer ingenting och sedan får jag en countercharge på mig av Terminators med Pedro-bonus, och alla mina Lightning Claws sitter fast mot dreaden. Librarian och Terminators blir utplånade, men det fördröjer honom ändå tillräckligt för att jag ska kunna hålla mitten. 15-5

Slag 3, Jimmie Berntsson, komp 14.

Grey Knights med två LR Crusaders, en Terminator-enhet med chef och två "vanliga" Grey Knights, en med Incinerators och en med Psycannons. När jag läst första sidan på hans armélista vänder jag på pappret, men det var helt blankt på baksidan. Dawn of War och hålla Quarters. Han har totalt fem enheter, varav två är scoring. Det känns som att det ska gå att få ut en 20-0 ur det här.

Hans Psycannons ställer sig på en kulle, och står där hela slaget och har duell med mina Speeders, till slut har de halverat varandra. Båda bilarna kommer in längst ut på högerkanten, jag kör in allt mitt i mitten, ställer en Vindicator och MM-bilen bakom en klippa och väntar på att något ska komma inom skotthåll, min Raider kör fram lite och blir immobiliserad av en Assault Cannon. Hans Terminators stormar fram och försöker stänga in mina Terminators och slå på min Raider, men utan framgång, Terminators kliver ur på ena sidan och Librarian på andra sidan. Jag inser att han faktiskt står så att alla 18 av mina kvarvarande Tactical Marines kan skjuta rapid fire, samt fyra TL Heavy Bolters och två Lascannons. Alla hans Terminators dör och Grand Mastern tar ett wound, dessutom spränger jag Land Raidern. Grand Mastern försöker instagibba min Librarian men han räddar sig mha Psychic Hood, och sedan blir det lite fisting. Hans Incinerator-squad lyckas inte skjuta ihjäl speciellt många av mina Terminators, och han ger upp efter en misslyckad närstrid. 20-0 (På mindre än två timmar!)

Slag 4, Andreas Cadelin, komp 12. (Vilket jag nog tycker var för högt, allting blir skevt med Vulkan.)

Vulkan som sagt, tre Rhinos och en pod, tre Tacticals, Stern Guards, Storm med MM och scouter med combi-melta, åtta hoppisar med fist. Det enda han har som skjuter mer än 24" är två Missile Launchers. Quarter deployment och två objektiv, ett i varje deployment zone. Jag placerar mitt objektiv längst bak i hans deployment, med förhoppningen att han ska storma framåt med allting och mina scouter ska kunna komma in och hugga ner den combat squad som nästan garanterat kommer stå där.

Han deployar med det mesta långt fram, ungefär som förväntat, men podden är tom vilket är en tydlig bonus, jag var helt övertygad om att den skulle dimpa ner och melta någon av mina bilar. Stormen är fortfarande ett enormt hot mot min Land Raider, så hela min deployment går ut på att hålla den borta, med Raidern längst ner i hörnet och två combat squads och Sentry Guns i en vid cirkel runt om, Vindicatorn får stanna i reserv. Det lyckas och han scoutar Stormen i skydd istället, och den gör sedan ingenting viktigt under resten av slaget, men att påverka motståndaren deployment på det sättet är ju värt väldigt mycket i sig. Jag lyckas med en Seize the Initiative och spränger en Rhino. Detta får Cadde att avvika från sin vanliga "allting-full-ös-framåt-plan" och han backar istället in sina två kvarvarande Rhinos i skydd. Detta passar tyvärr inte mina Scouter alls, de kommer in och dödar förvisso en missile launcher men blir sedan counterchargeade och dör. Min Vindicator kommer in, och jag gör en helt meningslös chansning och kör in den i sidan på Caddes linjer, den spränger en Rhino och dör sedan. Alldeles för sent börjar jag racea min Land Raider framåt för att försöka stoppa horden som är på väg fram mot "mitt" objektiv. I runda sex ska den köra genom några kratrar för att lasta av min Librarian intill en dubbel handfull Marines som står i en Avenger-formad hög. Etta. Mina Terminators lommar iväg och dödar två combat squads som står i en ruin, Cadde chargear ihjäl två av mina, till slut skiljer det bara runt 100 VP. 5-15

Slag 5, Mattias Englund, komp 12.

Mechanicusierade Deathwing, Belial med hammare, tre enheter med Cyclone och hammare, en "command squad" med Flamer och hammare, Dread med Plasma Cannon, och en Land Raider med MM. Dawn of War och fyra objektiv.

Belial står längst ut till vänster, sedan kommer dreaden, två squads i en lång linje, och ute på högerkanten kommer Raidern med command squad. Jag kör in med min Raider längst ut till vänster, där det i praktiken inte finns någonting som kan skada den, och både Razorbacks och Vindicator går in för att möta Raidern. Vindicatorn lyckas immobilisera den tryckt mot bakre kanten och jag tror att den flanken nu är så gott som säker, men känner mig väldigt osäker på hur jag ska hantera vänstern. När jag väl kommer fram och hoppar på Belial och hans kompisar dör de allihop och jag förlorar en hammare. På högersidan går det istället tvärtom, hans mittensquad viker av åt det hållet och command squaden lastar ur och rusar framåt. Jag klantar mig och får en krak missile i sidan på Vindicatorn så att den blir stunnad och sedan nerbankad. En combat squad som höll ett objektiv missar ett moralslag och springer av bordet, men en ensam sergeant blir matchhjälte när han tappert flyr undan arga Terminators, rallyar med mindre än en halv tums marginal till squaden som just sprängt Vindicatorn, och tar objektivet. Jag satsar allt på att det inte blir en sjätte runda och rusar fram min andra Razorback-squad mot ett av objektiven på vänsterflanken. Run! Två tum... Vi väntar med att flytta enheten till efter allt annat i rundan, för det är precis på gränsen. En åskådare är vänlig nog att slå en tvåa på inte-spela-oavgjort-tärningen, och nu ska det mätas och räknas och, visar det sig, regeldiskuteras. Mattias har nämligen i sin iver att slå ihjäl Vindicatorn sprungit förbi ett objektiv som nu är 2,8 tum bort om man mäter till kanten på det, och 3,2 tum om man mäter till mitten. Jag spelar alltid med att man mäter till mitten, Mattias alltid att man mäter till kanten. Vi konsulterar arrangörerna som konstaterar att de har glömt att specificera det, och efter en snabb bläddring i regelboken kan vi konstatera att "it is important to agree at the beginning of the game exactly where this distance will be measured from." Jag missar den 4+ som får avgöra det hela. Min springande squad är så klart 3,2 tum från kanten på sitt objektiv. 15-5

Femteplats totalt, vilket jag är mycket nöjd med, även om det såklart känns lite bittert att andraplatsen bara var en 4+ bort. Den enda jag faktiskt förlorade mot var dessutom vinnaren av hela turneringen, även det känns fint. Framförallt hade jag riktigt trevligt och jag spelade klart samtliga slag. :)

Vid en extra läsning av regelboken när man är lite mindre mosig i huvudet så står det för övrigt "chooses a point on the table to be an objective", men det bästa är nog om arrangörerna tydligt specificerar vad som gäller.

Lite blandade bilder från turneringen.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

Sydcon.
Måndagen den 27 augusti.
Vaknar upp kl 10 bakis somett slan och inser att jag inte bestämt mig för vilken lista jag ska spela. Knåpar snabbt ihop en liten lista. Listan som blev är rätt gimp som Headwar påpekade, i retrospekt kunde det ha varit gött med nåt mer än två missilkastare som sköt över 24 tum. Ajja det blev Vulcan, 3 tacticals, en sternguard och scouter med flygmojj. Enkelt och bra. Komp 12 kanske två steg för högt i retrospekt så skulle man siktat på 10.

Match 1
Per Ström med Necrons(nigthbringer) komp 13

Ajdå tänkte jag, här kommer man dragandes med en CC arme och så har han den dåliga smaken att ha en av spelets värsta CC monster med. Vi får väl spela runt det tänkte jag. Satte Assultmarines, scouter och en tactical i rhino i reserv för att kunna hota hans 2 objektiv lite senare i matchen.
Per avancerar med scaraber tombspyders och lite annat bjäfs i mitten, nigthbringer står och vaktar hans 2 objektiv tillsammans med 2 warriorsquader. När hans trupper börjar ta slut i mitten så beger sig NB dit för att styra up varvid jag lyfter på kjolen och springer som en liten flicka. Mina reserver kommer in och smiskar upp warriorsarna som står på hans objektiv och han ger upp.
Mycket trevlig match, trevlig spelare som förövrigt alla jag mötte var. 20-0

Match 2
Gustav Dahlström, Orcs komp 6

Jag kör fram min scoutspeeder, hoppar ut och pwnar hans battlewagon och ena trukk med scouterna. En missil tar hand om den andra trukken. Hans bigmek måste glömt skruva på sitt CFF. Ganska turligt. Min pod dimper ner med vulcan och en tactical som tillsammans halverar en shootamob och dödar 6 lootas. Sternguard och en tactical i rhino åker ut på flanken och rappar ner hans deffkotas. All in all en shysst förstarunda. Resten av slagaet var mest mudder men hans warboss med FNP styr upp verksamheten och dödar hela centern men det räcker inte. Tillslut så står det endast en killakan kvar på brädet och slaget är vunnet. 20-0

Match 3
Per Hylander , Orks komp 14

Massa orcs. MASSA! Med en combiflamer, en hvy flamer och inget longrange skytte i armen så känndes detta jävligt svettigt. Planen var enkel, hedgehog i mitten med countercharge och när han hade kommit nära dra ut hela min arme på hans ena flank och jobba sig mot mitten. Per var en mycket trevlig spelare och detta var nog den roligaste matchen av alla. Min plan funkade, menjag var lite skakig i runda 2 då jag hade dödat en ork. EN! Men sen ordnade det upp sig, att kunna gömma sig i rhinos är guld värt och jag satte alla charges i matchen utom en tror jag så det var många attacker från orcherna men det var nästan bara styrka 3 så det ordnande sig. Han glömde tyvärr sina kommandos men jag vet inte om dom hade gjort nån större skillnad vi var och slogs i mitten och han ahade dom på outflank så minst 2 runders movement innan de kommit in i strid. Detta framförallt för att borden var 80" och inte 72".
Tillslut 20-0 till mig

Dom lömska skåningarna var uppenbart rädda för mig och försökte under lördagsnatten lura ut mig att dricka öl. Men icke! Jag håll ståndaktigt emot och vaknade pigg och kry på söndagen. Vilket fan var tur.

Match 4 Jon Hallin space marines komp 10
oj oj nu jävlar blev det svettigt. Marines standard 1a med landrädare och termintorer samt gott skytte med en vindicator som extra krydda. Han tvingar mig att börja med setupen, min plan var att ställa upp tokoffensivt och sedan spela för lika genom att deffa och sen störta fram och parkera hela min arme på hans objektiv i slutrundorna så han inte skulel hunnit slå bort allt. Han drar en sieze och jag andas ut. Eftersom han har deployat tokit defensivt för att skydda sina bilar från min storm har jag inga som helst problem med att så och fega på mitt objektiv för att förneka hans reservade scouter sin chans att ställa till ofog. Mina enda funderingar var att jag var tvungen att döda hans tyfoner så han inte kunde boosta bort på mitt objektiv. Efter att han i 3 runder har skjutit på mig och jag savat lite över medel så ser det ut som att det är dags att sätta planen i verket, båe hans scouter och vindicator har kommit in på plan och averkats i snabb takt. I runda 5 så har jag en 20-0 men såklart vägrar jag slå en etta eller tvåa. I runda sex så sätter han sin landrädare och matchen känns plötsligt jävligt säker. Jag pilar in på objektivet och halverar hans terminatorsquad så att i runda 7 är det mest upstäd från båda sidor som gäller. Båda hade runt 600 pnts kvar på banan efter slaget och jag fick en 15-5.

Match 5 Håkan Karlsson spacemarines komp 12

Håkan och jag står och tittar på varandra, kan detta ha varit lincon 98 kanske .. nej det är Sydcon 09... känndes skumt. Nåväl jag blir tvingad att börja, det är bögdawnofwarhelvetstråkigsetup. Jag har räknat ut att om jag förlorar med 5-15 så vinner jag fortfarande turneringen. GASEN I BOTTEN! Poddar in vulcan bredvid kantor i ena hörnet för att tvinga ut majoriteten av hans trupper långt ut på flanken. Deployar lite combatsquads för att vakta mitt ena objektiv och skickar en rhino mot mitt andra. Gasar in med scouterna till vulcans undsättning och kör in assaultmarines en tactical och sternguards på samma flank. Flamar in 9 wounds på kantors squad och han savar allt. Håkan ställer in en tactical combatsquad i landrädare, attackbikes och en dread hos vulcan. Hans terminators och en combatsquad i rhino kom lite mer i mitten. Sen chargear kantor med dom två combatsquadsen vulcan och hans squad. Jag har savat grymt bra i shootingfasen och 8 man plus vulcan är mer än en match för 10 man med kantor. Jag står kvar och runda 2 börjar. Mina scouter bränner fram hoppar ur och imobiliserar hans dread! SJUUKT skönt. Min storm drar ett slumpskott i landrädaren och immobiliserar den med. Eftersom dom båda stod bakom en kulle så var dom nu effektivt neutraliserade. Mina scouter binder upp hans attackbikes i close combat så dom inte ska få smaka dakka och vulcan choppar ner ännu fler av håkans tacticals. Jag får in en Pfist mot kantor man han savar. Nu har vi båda varsin tactical seargent kvar. Mina trupper som var insatta som förstärkningar till vulcan har chillat lite för han hotar centern med sina termosar. I hans runda två comittar han sina termosar för att rånbögmörda Vulcan men jag hinner först slå bort håkans sista tactical där. Han tar även en combatsquad med powerweapon och chargar mina något decimerade assaultmarines. Jag slår riktigt bra och det säger poof. Assaultisarna avancerar mot hans sista tactical combatsquad för att städa upp. Nu har han bara scouter i storm kvar som kan scora och inga snabba bilar förutom stormen och jag står med 10 marines på mina två objectives så matchen är vunnen. Vi spelar klart och det blev en 15-5.

Tack för en bra turnering det enda som jag tyckte var tråkit var att det var kanske 4 bord med tillräckligt mycke terräng resten såg ut som en parkeringsplats med fläckvis behåring.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

cadelin skrev:Match 4 Jon Hallin space marines komp 10
I runda 5 så har jag en 20-0 men såklart vägrar jag slå en etta eller tvåa.
Om det är någon tröst så tror jag att du hade 297,5 VP i slutet på runda 5. ;) Jag undrar om det inte stog 15-5 i slutet på samtliga rundor hela slaget igenom.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

det kan nog stämma men jag gillar att spekulera :P

ZimmeZitron

Inlägg av ZimmeZitron »

Jag skrev något som liknar lite battle reports på vårt föreningsforum. Testar att lägga upp de här också, de kanske kan roa någon...

Blir väckt tidigt på fredagsmorgonen i en sommarstuga på östkusten av en Arvid som är galet sugen på att åka vattenskidor. Visar sig att han gått upp mitt i natten bara för att ställa in rätt storlek på skidorna och få ut det mesta av dagen. Försöker komma in i konventssvettningen inför Sydcon med Volleyboll och skidor innan vi tar genvägen från Oskarshamn över Vetlanda för att samåka med den andra 40k-spelande ESS:aren, Johan. Väl nere i Lund somnar jag i Krullets soffa som är 3,5 cm för kort.
Efter en kaffe på lördagsmorgonen är jag på G.

Min lista:
Farseer med Guide
6+1 Skorpioner med infiltrate och klo
5+1 Drakar med firepike i Serpent
2*5 Avengers
6+1 Avengers med Diresword
10+1 Guardians med scatter laser och warlock med spjut och embolden
6+1 Spindlar
Mongofalk med EML
Mongofalk med EML
Wraithlord med svärd och lans

Komp: 8/20

Match 1: Fredrik Eriksson, Eldars
Första matchen mötar jag en eldararmé med massor guardians, 2*prismor, wraithlord, jetbikes och ett supersquad med harlequins, fortunefarseer, shadowseer och Yriel.
Han får välja sida och deploya. Han sätter bikes och en del guardians i reserv. Jag reservar allt. Jag börjar bra med att skjuta sönder prisman utan sköld när jag kommer in med grejor. Han kontrar sedan med att döda en falk så att jag tappar mobilitet. Ganska avvaktande spel på grund av alla ömtåliga grejor och bristen på terräng. Matchen står och väger när han försöker döda mina scorpions med tre guardiansquads men jag savear som en gud och tre överlever, dock missar jag moral på Ld9. Synd annars hade jag nog kunnat vinna matchen och dödat en del av hans scoring om de stått kvar. Jag får inte in reserver som jag vill, alls och han har klart övertaget. När matchen slutar är det lika på objektiv och han vinner dödandet med precis 300 VP, tajming!
10-10

Match 2: Anders Ovesen, Mechade IG
Han har massor med BS4 laserkanoner och plasmor i chimeror i kombo med Hydror och Vanquisher med Pask, executioner och ”hemska” quadlaunchers (?).
Han får välja sida och ställer ut allt på linje med Hydror på ena kanten och quads och en chimera på andra. Jag reservar allt för att reducera hans skytte med två rundor och försöka flanka med allt snabbt. Min plan går tyvärr åt skogen och jag bjuds på en demonstration av sjyst skytte. Hans quads tillför dock lite humor när de endast dödar en guardian på hela matchen. Grädden på moset är när mina drakar når fram på ena flanken och skjuter guidade och på short range och inte lyckas döda någon av hydrorna. När matchen slutar är rätt mycket av min armé dött. Dessutom har jag nästan för mig att Anders var så fräck att han dödade mer av sin egen armé när han diffade fast executionern än vad jag gjorde på hela matchen. När vi skall avgöra vem som håller vilka objektiv blir det lite dumt då ett objektiv har representerats av en tärning som legat under fronten på en russ hela matchen. Anders tar upp tärningen lite fort och ställer ner objektivet, jag hade nog föredraget att mäta direkt till mitten på tärningen. Vid mätningen sedan så når han på millimetern. Jag tycker att det känns väldigt osäkert och han agerar otroligt sportsligt och släpper det objektivet, cred! Vilket gör att jag i varje fall får 5 poäng.
5-15

Match 3: Jakob Strasser, Demoner
Möter demoner för första gången någonsin. Han har demonprins med minilash, Blodtörstare, två soulgrinders med farlig plattkastare, 2*3 flamers, 4*5 Horrors och hundar.
Han får in rätt våg och jag bestämmer att han får börja Soulgrinders, prins och törstare kommer ner tillsammans med flamers. Törstaren deepar in i en grinder och jag får ställa den var jag vill vilket blir ett hörn lång bort. När törstaren inte flåsar mig i nacken och kan samarbeta med minilashen kan jag lätt skjuta ut den med mina falkar (och guide) på två rundor, jag offrar fire dragons för att ta en soulgrinder och lite av mina långsamma grejor dör på ena flanken i närstrid. Roligast i matchen är en Warlock som slåss i kanske 6-7 närstridsfaser mot en hund. Lika i köttande men jag tar mer objektiv.
15-5

Avslutar dagen med att grilla och dricka någon öl hos Krullet samtidigt som vi diskuterar 40k med en av Arvids flickväns tjejkompisar. Denna natt tillbringar jag inte i en 3,5 cm för kort soffa utan på luftmadrass under ett matbord.

Match 4: Linus Widner, Häxjägare
Jag tror att jag ska möta en annan eldararmé men istället säger Linus, lite lagom road av mina två falkar att vi ska mötas. Jag är väl ungefär lika rädd för exorcisterna. Förutom dessa har han flybrudar flygcanoness, två grupper i rhinos, retributors och en näve guardswomen. Detta var nog den roligaste matchen och Linus är riktigt trevlig trots att han inte gillar Real Madrid.
Linus börjar med att rycka fram med en bil, flygbrudar och canonessa. Jag reservar lite prylar med har falkar, guardians och wraithlord inne från början. Jag försöker skjuta bort lite av det som rycker fram men det går inget vidare. Han dödar snabbt en falk med en exorcist och det ser svårt ut. Det går dock bättre när jag kan dödar ett systersquad och en rhino som flameat mina guardians. Sedan missar Linus passion på Canonessen. Jag slår in två träffar med wraithlord med svärd och sedan en etta och en tvåa för att wounda, najs! Sen får jag även tag på flygbrudarna. Han skjuter bort mina scorpions som missar Ld och faller ut. Näst sista rundan tar jag ett objektiv med falk med Avengers i och Serpenten blir tvungen att kontesta ett objektiv som andra rhinogruppen håller. I sista rundan spränger han falken och avengers som står på hans objektiv dock dör även hans scoring av dubbelsexexplosionen! Ingen håller det objektivet. Linus fortsätter även med att döda min serpent och sno det andra objektivet. I min sista runda ska jag försöka fixa lika. Jag hoppar fram med en spindel som med sitt extramove i assaultfasen har möjlighet att kontesta. Jag skjuter med alla avengers och grejor som jag har kvar, Linus savear sämre än innan. Till slut står en nunna kvar. Jag säger att jag ska försöka hoppa fram och kontesta men slår för lågt för att nå. Jag tror att jag har förlorat. Linus ska dock ta Ld-slag på 8 och missar det. Vilket ger en lika. Skönt att kunna rädda matchen till en 10-10, speciellt efter att Linus slog mig i sten-sax-påse…
10-10

Match 5: Oskar Rosenqvist, Nurgle CSM
Oskar har en flygande prins, Greater deamon, 2*Defilers, 2*7 Plague marines, 7*marines, CC-dread och 3*obbar. Det är Dawn of War och Oskar ställer ut två enheter PM vid varsitt objektiv och en flygprins. Jag sätter endast ut guardians i en skog i mitten. I min runda två börjar dödandet. Jag plockar ut en enhet PM med guidade drakar och spindlar. Sedan spränger en falk den ena defilern. Han kontrar med att immobilisera de bägge falkarna rätt snabbt. Jag plockar sista woundet på stordemonen i närstrid med sining spear. Hans demonprins dödar mina avengers innan wraithlorden dör. Mina scorpions skämmer ut sig i närstrid mot marines i skog. Dödandet är rätt jämnt men objektiven väger fram och tillbaka. Jag har chans att vinna i runda fem tror jag. Dock blir det en runda sex som det ser rätt jämnt ut. Det blir även en runda 7 och det hänger på en skör tråd för mig. Jag har chans att ta kål på en dread med singing spear i CC men lyckas inte och får inte det objektivet. Det sista gäller det istället att inte förlora en närstrid där jag fulchargeat PM med drakar och farseer så att de var tvungna att pilea bort från deras objektiv. Jag klarar Ld och det blir 1-1 i objektiv.
10-10

Jag slutar på en 21:a plats eller något i den stilen till slut. Det är väl OK men inte jättebra. Sydcon fortsätter vara en favorit med bra turnering och trevliga motståndare.
Måste säga att kompmallen verkade ha funkat rätt bra också, alla mina motståndare hade komppoäng ungefär som mig och alla matcher var jämna.

/Simon
"When a player is the best in his position in the world and doesn’t play for Real Madrid, you have to consider it a waste."

- Sergio Ramos

Skriv svar