trevliga motspelare samt smolket i bägaren över att knappt spelat undersommaren vilket,
tyvärr, märktes alltför väl. Turligen spelade jag orker som är väldigt förlåtande
men misstagen i rond 3 och 4 var alltför många och grova.
JAg var rejält skeptisk till mall och uppdragen men mallen funkade OK fastän jag anser
min lista vara överkompad. Uppdragen var en glad överraskning att de funkade så bra som
de gjorde. Dock kräver de minst en snabb enhet för att outclaima vilket inte alla codexar
har tillgång till, CSM t.ex.
Min lista:
# Unit poäng komp
139 1498 -37
HQ
1 Warboss 60
Big choppa 5
Bosspole 5 -1
ELITE
8 Burna Boyz 120 -3
3 Mekboyz 45
3 Rokkits 15
15 Kommandos 150
Bosspole 5 -1
Big Choppa 5
2 Burnas 30
Nob 10
20 Stormboyz 240 -4
Powerklaw 25 -3
Nob 10
Bosspole 5 -1
30 Boyz 180 -6
Power Klaw 25 -3
Nob 10
30 Boyz 180 -6
Power Klaw 25 -3
Nob 10
14 Shoota Boyz 84 -2
1 Rokkits 10
14 Shoota Boyz 84 -2
1 Rokkits 10
1 Looted Wagon 35
Red Paint Job 5
Big Shoota 5
3 Defkoptas 105 -2
30 Mobsen är riktigt svåra att hantera för de flesta så de blir nog bästa enheterna
men deffkoptas med sitt ypperliga skytte samt burnas är inte långt efter. Bossen med
5st ST8 attacker på charge plockade en del walkers under matcherna.
Rond 1
Joakim Engström
Eldars.
Jocke har god koll på spelet och en hygglig alvlista. Men jag har tokigt många wounds.
Jocke startar starkt men gör ett misstag så att mina stormboyz kan charga hans
warpspiders. I och med detta så måste Jocke vända sitt intresse till pojkarna med
raketer på ryggarna. Detta innebär att de lite långsammare pojkarna kommer fram och
tar hand om resten. 20-0
Kompmallens betyg: Jockes lista har nog för hög komp precis likt min.
Rond 2
Didi Westerblad
Demoner
Pitched Battle är det som gäller och Didi frångår sin regel att välja att börja mot
hordarméer, detta visade sig vara ett stort misstag. Mina två 30 mobs ställer sig
så långt fram det bara går i centrum och snabba enheter hamnar på flankerna tillsammans
med shoota boys. Mina kommandos infiltrerar på Didis ena sida och sprider sig så gott
det går medans Deffkoptas scoutmovar ner på andra. Hela min arme avancerar och täcker
så mycket yta det bara går och det är en hel del med 139 figurer
svårt och mina burna boys får jobba duktigt och bränner mer eller mindre ihjäl 3 enheter
själva. Det blir inte mycket till match men Didi håller föredömligt uppe humöret. 20-0
Kompmallens betyg: Didis demoner har fått stryk av mallen fast Bloodthirstern är inte
att leka med.
Rond 3
Andreas Cadelin
SPace Marines
Dawn of War är uppdraget och vi skall hålla quarters. Andreas armé har rätt mycket troops
som packar meltor tillsammans med Vulcan. Verkar som ett idealmotstånd sånär på 3 rhinos.
Men denna insikt ger mig nog lite, och tyvärr inte så lite, hybris. Tredje matchen för dagen
och lite trötthet. Andreas spelar på att hålla sin armé i mitten och countercharga samt vara
mobil med hjälp av rhinos. Denna plan utför Andreas perfekt medans jag ... ja.
Jag väljer att röra båda mina stora enheter upp i mitten men jag väljer att röra den på
var sin sida om en ruin istället för att klumpa dem på en sida. Detta utnyttjar andreas och
mina enheter decimeras en åt gången och sedan är det över när jag gör tre misstag av gigantiska
mått. Missar att Waagha i rätt tillfälle, glömmer outflankande kommandos så de aldrig dyker
upp samt chargar tre enhter när det lätt hade räckt med en eller max två. Det märks nu att
jag bara spelat 4 matcher med orker i mitt liv innan turneringen och testat listan bara en
gång. Jaja det var bara att skämas och konstatera att någon turneringsseger blir det inte.
0-20
Kompmallens betyg: Vulcan -6 i komp är satt efter hur en SM karaktär kittad med sköld och
relic blade ser ut. Vulcan har dock lite andra tricks som heavyflamer, digitalweapons och
Mastercrafted. Hans närstridsegenskaper är tokiga. -6 är för lågt.
Rond 4
Matthias Hägglund
Orks
Quarters. Jag vill egentligen få sista turen men jag bara måste få välja sida så jag börjar.
Matthias orker skjuter mer, är snabbare, samt har 6 kans och 2 dreddar => komp 6. Jag hoppas
på att kunna gömma hela armen och ta fem poäng på objektiven.
Jag satsar en del eld på hans kans med grootzokas eftersom de är helt tokiga annars håller
jag bara hemma armén. Matthias avancerar med sina walkers på bred front mot mig och flankar
med bikes och en bikeboss som boostar.
Jag väljer att skjuta med deffkoptas på hans boss eftersom med lite tur får jag in 2 wounds
som han skall missa ett på. Jag glömde att boostande bikes får 3+ så det var ju inte så bra.
Vad som är bättre är att jag faktiskt gör två wounds och Matthias slår 1 och 2 på saves.
Nu har jag hållt på en big shoota på min looted wagon, man kan ju alltid chansa och se ett
wound och ytterligare ett missat save! Där åkte den bossen. Matchen böljar fram och tillbaka
och fastän den är hård och båda är vinnarskallar så är det inga sura miner och kul som fasiken.
Jag gör även här två misstag. Det uppenbara är att jag näst sista rundan chargar hans stora
mob så att Matthias kan i sin sista runda waagha och charga min sista mob och ta båda
objektiven. En jättemiss. Men jag tror nog att jag gjorde en större och mer avgörande miss
tidigare i matchen. Jag chargar hans sista levande bikeenhet med mina stormboys och väljer
att ta Noben med PK att gå in i kans eftersom en 30 mob också chargar den enheten. Dock hade
jag lätt slagit biksen med hjälp av PK och kunnat utmana hans objektiv vilket had ställt till
stora problem för Matthias. Eftersom vi dödar lika så hade jag där KANSKE kunnat nå en seger
med 15-5. Men med mina två misstag så blir det istället 5-15 men mot en såpass erfaren
orkspelare och med kompdifferensen så är det OK ändå. 5-15
Kompmallens betyg: Grotzookas är heltokiga. Jag vet inte riktigt vilket kompminus de har men
må det vara stort. komp 6
Rond 5
Martin "Raggy" Johansson
Crimson Fist
Dawn of war och jag vinner tärningslaget och därmed troligen också slaget. Martin har lite
tunt med troops och två dreddar som jag inte bryr mig om. Hans figurer traskar in och mina
stormboys når att charga dem runda 2. Det blir inte mycket till match men en tokigt
scoutsergeant visar sina adepter hur man tar hand om grönskinn. Trots att det inte är mycket
till match så har vi kul och Martin är en riktigt glad prick. 20-0
Kompmallens betyg: Eftersom matchen blev så ojämn pga uppdrag så är det svårt att sia om.
En sjätteplats är inte fy skam men om jag hade fixat segern mot Cadelin så hade jag troligen
mött SM igen och det "skall" gå bra. Men men om inte om varit
lite väl tråkiga även om de är helt snuskigt bra.
Stort tack till alla spelare samt Jocke och Pär som arrade.
/Pär Hylander