Orks

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Re: Orks

Inlägg av Katarsis »

Gascogne skrev:Det är en felstavning under flashgitz Flash Gitz.
+5 fist of unit of Flash Gitz
Borde nog vara first. ;)

*Edit*
Fråga om Meganobz.

Står i mallen:
-1 first of each Kombiweapon
Menas det att det är bara minus för 1 kombiweapon om man tex. enbart tar kombi-scorcha i enheten?

En till fråga om Meganobz.
-3 if an Independent Character with bosspole is present in the army.
Så det räcker med en karaktär som har bosspole i arméen och inte en som är med i Meganobz truppen för att få -3 i komp? :shock:
1. Okej då.

2. Det första utav varje kombivapen ger -1, så en kombiscorcha ger minus 1, 2 kombiscorcha ger minus 1, en kombiscorcha och en kombirokkit ger minus 2.

3. Ja.
Mortarion skrev:Jag läste igenom den färdiga mallen.

-2 för Cybork body på bossen??
Fick kommentarer om att det var för lite med -1 så jag höjde det.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

LordTengil

Inlägg av LordTengil »

Bra initiativ med kompmallen. Ok, mina kommentarer. Ser bra ut, det mesta är småkommentarer.

Warboss: Känns riktigt bra. Behåll -2 på cybork. Med så många wounds
, hög toughness och så billig är det rimligt. En warboss på power klaw, attack squig, cybork body ger -7, med ~14p/komp. Känns vettigt. ok

Big Mek: Kustom forcefield: -4 i grund, -2,5 till -3 för varje vehicle med tak på -15 låter vettigare. Att shielda vehicles är just så bra, men han lär knappast ge mer taktiska val efter det femte till sjätte vehiclet. -4 utan vehicles ger ~21p/komp som känns vettigt då han lär shileda en till två stora units.

Nobz: Inget grundminus alls för ett Elite choice? Ett litet minus i alla fall? 10 st med nästintill grundutrustning som elites är fortfarande vettiga för ~200p. Att ge knappt något kompavdrag är lite väl snällt.

Deffkoptas: En enhet på 3 st utan buzzaw ger -2. Det ger en komp på ~70p/komp. Låter Lite väl snällt? Föreslår "-2 per unit, -0,5 after the first", eller som för Warbuggies, "-2 per unit, -1 per rokkit launcer". De är bättre än buggies, som verkar vettigt kompade.

Deff Dread: Låter lite lite för poängen den kostar. MEd ex. 3 CCW, en skorcha och grot riggers landar han på -4 för 100p vilket ger ~25p/komp, dvs ganska nära medel. Hans roll i en orkarmé är mer värt än så. -2 i grund föreslår jag, och -1 för grot riggers.

Trukks: Känns bra just nu.

Edit: RÄknade fel på Deffdreaden

Booogeyman

Inlägg av Booogeyman »

Nyfiken på hur många enheter som valde att inte ha Bosspole på SydCon?

Personligen anser jag att -1 för bosspole är för lite, för att man skall välja att inte använda den.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

Jag körde utan bosspoles på Sydcon för att inte sänka mitt komp ännu mer (29). Med bara en ork-spelare bland de 10 första gissar jag att de inte är för snällt kompade. Nu är det min första kompade turnering så jag har inte mycket att jämföra med.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Booogeyman

Inlägg av Booogeyman »

guildmaster skrev:Jag körde utan bosspoles på Sydcon för att inte sänka mitt komp ännu mer (29). Med bara en ork-spelare bland de 10 första gissar jag att de inte är för snällt kompade. Nu är det min första kompade turnering så jag har inte mycket att jämföra med.
Var det värt uppoffringen?
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

svenska40k-konto skrev:
guildmaster skrev:Jag körde utan bosspoles på Sydcon för att inte sänka mitt komp ännu mer (29). Med bara en ork-spelare bland de 10 första gissar jag att de inte är för snällt kompade. Nu är det min första kompade turnering så jag har inte mycket att jämföra med.
Var det värt uppoffringen?
Nja. Jag måste nog fördela om kompen så jag får med en bosspole i vissa units. I stort sett varje match var det någon unit som sprang hem. Framför allt i de matcher det inte gick så bra hade jag behövt dem för att hålla kvar mina troops.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Jag blev sexa med orker och spelade utan pålen på två 30 mobs. Jag anser dock de var för snällt kompade. Enda anledningen till att jag spelade dem var för att de var för snällt kompade. Hade inte jag spelat armen utan en van orkspelare så hade det troligen gått bättre dessutom.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Finns nu lite ändringar i Ork-kompen.

Booogeyman

Inlägg av Booogeyman »

Mallen skrev:Gretchins
-2 each unit of Gretchin
+1 each Slaver after the first
Nu blir 10 grots och 3 slavers => 0 komp

Det borde vara
10-19 = -2
20-29 = -1
30 = 0
Have you really won?"

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

svenska40k-konto skrev:
Mallen skrev:Gretchins
-2 each unit of Gretchin
+1 each Slaver after the first
Nu blir 10 grots och 3 slavers => 0 komp

Det borde vara
10-19 = -2
20-29 = -1
30 = 0
Antalet slavers är inte valfritt. Du kan bara köpa en slaver för varje fulla tio grots, så det är redan exakt som du föreslår.

Låst