Black Templars roliga regelfrågor!
-
spankedsurfer
Re: Black Templars roliga regelfrågor!
Känns som detta är något som borde komma upp rätt ofta på turneringar, då tankshocks ofta placerar ett fordon "mitt i smeten" av fiende infanteri..
Håller med om att det är knepigt att säga att man får pivota om inom 1", men inte utom 1"..
Håller med om att det är knepigt att säga att man får pivota om inom 1", men inte utom 1"..
Inte direkt. Den enda gången man får komma inom 1" är när man assaultar, och regeln på sidan 63 är hur man förhåller sig i turerna efter att någon har assaultat ett fordon. I alla andra fall måste man bibehålla 1" avstånd.
-
spankedsurfer
Seregon skrev:Inte direkt. Den enda gången man får komma inom 1" är när man assaultar, och regeln på sidan 63 är hur man förhåller sig i turerna efter att någon har assaultat ett fordon. I alla andra fall måste man bibehålla 1" avstånd.
Jag menar, att varje gång man tankshockar så hamnar man bland enemy infantry (typ).. Turnen efter är man då helt låst och kan inte snurra för fiendens trupper förvandlats till betongklumpar.
Jag förstår regeln, och behovet av den, men kan inte tycka att det är en speciellt "realistisk" lösning.. Om man nu får använda ordet realistisk i tennfigurs-sammanhang
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Du kan alltid tankshocka dej ut ur smeten igen.spankedsurfer skrev:Seregon skrev:Inte direkt. Den enda gången man får komma inom 1" är när man assaultar, och regeln på sidan 63 är hur man förhåller sig i turerna efter att någon har assaultat ett fordon. I alla andra fall måste man bibehålla 1" avstånd.
Jag menar, att varje gång man tankshockar så hamnar man bland enemy infantry (typ).. Turnen efter är man då helt låst och kan inte snurra för fiendens trupper förvandlats till betongklumpar.
Jag förstår regeln, och behovet av den, men kan inte tycka att det är en speciellt "realistisk" lösning.. Om man nu får använda ordet realistisk i tennfigurs-sammanhang
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
- bolterochkniv
vill inte kapa tråden eller så, men eftersom den rör Black Templars har jag en snabb fråga:
Gäller Kill Them All? dvs att Templars måste klara ett -1 Ld test för att få skjuta på ngt annat än den närmsta?
har varit under uppfattningen att den gäller, medan en polare som är mer erfaren i gamet är mer osäker. hur är det egentligen?
Gäller Kill Them All? dvs att Templars måste klara ett -1 Ld test för att få skjuta på ngt annat än den närmsta?
har varit under uppfattningen att den gäller, medan en polare som är mer erfaren i gamet är mer osäker. hur är det egentligen?
Elias Österlund
"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."
"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."
Den gäller inte. Om någon säger åt dig att ta ett Target Priority Test så langa över en regelbok och be dem visa vart det står hur du skall utföra detta.bolterochkniv skrev:vill inte kapa tråden eller så, men eftersom den rör Black Templars har jag en snabb fråga:
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Senaste FAQenKatarsis skrev:Den gäller inte. Om någon säger åt dig att ta ett Target Priority Test så langa över en regelbok och be dem visa vart det står hur du skall utföra detta.bolterochkniv skrev:vill inte kapa tråden eller så, men eftersom den rör Black Templars har jag en snabb fråga:
Q. Does the Kill them All! rule mean that I have to test not
to fire at the closest enemy? (p23)
A. Yes, that rule still works perfectly as written, meaning
that Black Templar infantry, jump infantry and bikes must
test (with a -1 Ld modifier!) in order not to shoot at the
closest target.
I övrigt tar FAQen bort referenser till Target Priority i regelboken men eftersom det är skrivet i själva codexet hur du skall utföra detta så gäller regeln där.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.
Tror dock Swen har koll...
Så jag skall ta något from utav test (med -1Ld) för att få skjuta på annat än närmaste fiende? Vad händer om jag t.ex. inte ser närmaste fiende? Regeln är som bäst ofullständig och en ganska lamt försök utav GW att smeta över det faktum att deras codexar inte klarar av editionsövergångar. Jag har aldrig mött en BT-spelare som tagit Target Priority (edit: i 5th alltså) och jag kommer aldrig att kräva det heller.Yautja skrev:Senaste FAQen
Q. Does the Kill them All! rule mean that I have to test not
to fire at the closest enemy? (p23)
A. Yes, that rule still works perfectly as written, meaning
that Black Templar infantry, jump infantry and bikes must
test (with a -1 Ld modifier!) in order not to shoot at the
closest target.
I övrigt tar FAQen bort referenser till Target Priority i regelboken men eftersom det är skrivet i själva codexet hur du skall utföra detta så gäller regeln där.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Vill man inte kunna tolka en regel så är det svårt att tolka regeln ovan, men om man vill tolka den är det lätt. Svaret talar dessutom om närmaste "target" och inte närmaste enhet. En enhet man inte ser är inget target.
Självklart handlar detta väldigt lite om de faktiskt skrivna orden. Vill man så kan man få vilken regel som helst att fungera. Här tycker jag dock att det mer handlar om vilket synsätt man har på reglerna i helhet. Jag anser att BT inte skall kunna påverkas utav regler från tidigare editioner, även om det på vissa sätt står förklarat i en FAQ hur man skall lösa denna konstiga situation; en FAQ skall ge förtydliganden på regler i codexen inte ha hela regeln i sig.