Kompmallen 6.7

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Re: Kompmallen 6.7

Inlägg av Tadaotoko »

så länge motståndaren bara har två landraiders är det ju bara att dacka ner dem innan de får göra något ;) funkar för mig i alla fall :wub:
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Halvar

Inlägg av Halvar »

men sen har du massa fuskigt skitbra psycannons också...
två land raiders/monoloither är bara att på något sätt försöka ignorera för mig, hoppas att man har kul ändå. fast det är inte lika tråkigt att möta som lash eller jaws.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Har några funderingar om kompmallen som jag tänkte dra upp till allmänt betänkande:

Dedicated transports:
- [Samma som nu] or [Same as the unit which bought the transport] whichever is the larger. Jag tycker att allt blir (minst) dubbelt så bra av att sitta i transport

Icke-dedikerade transporter
- [Samma som nu] or [Same as the most expensive unit (komp-wise] which fits in the transport and haven't bough a dedicated transport, ignore independent characters] Samma som ovan

Kumulativt minus för S6-spam alver och psycannons/psyfelmen-spam. De blir eskalerande bättre och bör således ha eskalerande minus.

Mina tankar, har jag rätt eller fel? Varför?
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

kelaino skrev:Har några funderingar om kompmallen som jag tänkte dra upp till allmänt betänkande:

Dedicated transports:
- [Samma som nu] or [Same as the unit which bought the transport] whichever is the larger. Jag tycker att allt blir (minst) dubbelt så bra av att sitta i transport

Icke-dedikerade transporter
- [Samma som nu] or [Same as the most expensive unit (komp-wise] which fits in the transport and haven't bough a dedicated transport, ignore independent characters] Samma som ovan

Kumulativt minus för S6-spam alver och psycannons/psyfelmen-spam. De blir eskalerande bättre och bör således ha eskalerande minus.

Mina tankar, har jag rätt eller fel? Varför?
just om str 6 spammet kan jag ge lite insikt, vi kan ta vypers som exempel.

har vypern shuriken cannon, så blir dom bättre om dom får en extra shuriken cannon, om dom är minst 6 st. Har dom dock scatter lasers, så är shuriken cannons antagligen inte värt det, om du inte också har walkers med shuriken cannons. Lycka till att skriva en vettig mall för det?

Eftersom alvers str 6 spam endast kan komma från vypers i dagsläget (walkers är redan kompade för det) så lade jag fram att vypers borde kompa -1 för 2nd squad, och -2 för 3rd squad, men mer ändring än så är inte direkt värt det. Jämfört med venoms som skjuter mer, på mer range, och har 5+ invul samt kan hålla scoring units, så är det svårt att rättfärdiga likvärdiga minusar på dessa units.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
fjugin

Inlägg av fjugin »

kelaino skrev: Dedicated transports:
Beror ju jätte mycket vilken transport det är. En razorback köper man ju till exempel mest för vapnet uppepå, och bryr sig inte jätte mycket om vad som sitter i sålänge det är scoring. Men visst blir vissa saker bättre med transport än andra, fast tycker inte man behöver ta hänsyn till det, utan man kan låta folk själva få välja vilka enheter dom tycker är värda att köpa transport till. Annars kommer det bara bli att man köper transporter till skitunits och sedan låter andra units sitta i dom.

Bygger man listor efter det tycker jag det finns stor potential att spela utan transporter, eller i alla fall med endast 1-2. En ändring som denna skulle ge en enorm fördel till alla arméer som klarar sig bra utan transporter känns det som (nids, orks, terminator-listor (som överlag redan kompar lite för bra imo) och allmänt defensiva arméer).
Snot skrev:Eftersom alvers str 6 spam endast kan komma från vypers i dagsläget (walkers är redan kompade för det) så lade jag fram att vypers borde kompa -1 för 2nd squad, och -2 för 3rd squad, men mer ändring än så är inte direkt värt det. Jämfört med venoms som skjuter mer, på mer range, och har 5+ invul samt kan hålla scoring units, så är det svårt att rättfärdiga likvärdiga minusar på dessa units.
9 venoms med dubbla splinter cannons: 108 poison skott
-52 i komp

9 vypers med dubbla shuriken cannons: 54 s6 skott
-9 i komp

Venoms är ju sjukt mega-mycket bättre, men det kommer att synas i kompen även efter att man lagt in ett eskalerande minus på s6 spam. Jag kan tycka att det vore befogat, tyckte din BSK lista som dängde ut 100+ (?) s6 skott och kompade runt 50 kändes rätt felkompad (och tycker inte 47 är rätt heller), fast BSK är ju lite speciellt också. Men Blom skulle väl låna den till touren, så där får man nog se hur den står sig när den inte får välja motstånd. Om den klarar sig bra där mot listor på komp 10 så borde det nog ge en fingervisning om att något är fel.

Jag tror något i stil med orkernas horde minus vore bra att lägga in på vapen med spampotential:
Eldar: shuriken cannons/scatter lasers
Space wolf: missile launchers/cyclone missile launcher (fast få lär man nog ta bort eller lätta longs fangs egna eskalernade missilminus)
Grey knight: psycannons/assault cannons/heavy bolter med psybolt ammunition

Halvar

Inlägg av Halvar »

håller med fjugin om transportdelen. de som kan kommer fixa transporter från annat håll osv, och dessutom finns det redan extraminus på vissa enheter om det finns transporter/speciella transporter de kan sitta i, vare sig det är dedicated eller inte, vilket jag tycker är helt rätt. nej, koncentrera minuset till fordonet i sig och spammandet av fordonen och fortsätt täppa till brutna kombon så blir det bra till slut.

angående s6 spam så kan det finnas grund för det, men jag tror nog man först bör kolla över psycannons och missile launchers då. kan inte minnas att jag sett en armélista till grey knights som inte maxat psycannons i alla sina enheter som kan ta dem (utom möjligtvis på HQna).

9 vypers är dessutom 45 poäng billigare... och har bs3 istället för bs4, är inte transporter och har inte flickerfields eller nightshields eller vad det nu är venoms har i grund. men de kan skaffa holo-fields till samtliga, för den nätta summan av 315 poäng. borde inte jämförelsen vara med typ landspeeders med bs3?
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker att var 3:e viper i listan skulle kunna räknas som ett fordon!
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

fjugin skrev:9 venoms med dubbla splinter cannons: 108 poison skott
-52 i komp

9 vypers med dubbla shuriken cannons: 54 s6 skott
-9 i komp
9 Venoms: 108 skott, 72 träffar
9 Vypers: 54 skott, 27 träffar

1 Venom: 12 skott, 8 träffar ≈ 3 Vypers: 18 skott, 9 träffar
Förutom det att Venoms kan ha scoring upgrade, eller extra vapen.

Tycker -1 för andra enheten och -2 för tredje duger bra på Vypers, de går ju ner för bolters, speciellt om de är i skvadroner (glancing och sen 5+ = krasch)
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

ingen som ens nämner range 36 vs range 24, och åka 12 mot åka 6 när ni jämför venoms o vypers...

tillägg: hade vypers varit "alldeles för bra" som dom var nu, så hade nog antagligen andra än jag spelat mer än 1 (max 2) under alla dessa år som vypers legat på -1 each :D
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Jo, jag har ju långt över medel när jag kör två st
En bild säger mer än 1000 kaniner

Skriv svar