Review av en commission - 30 Orks

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Treefinger

Review av en commission - 30 Orks

Inlägg av Treefinger »

I september i år började mitt målningssug vackla och jag blev stressad av alla omålade gubbar som låg i vägen för de mer intressanta projekten. Jag bestämde mig då att skicka iväg de gubbarna som stressade mig för att kunna ta det lite lugnare och måla det jag verkligen ville på den lilla hobbytiden som jag fortfarande har. Jag skickade dem till Denniz "Synthet" och är verkligen glad att jag gjorde det!

Vad: 30 ork boyz inkl. Nob
Begärd målningsstandard: TT+ (Boyz) / TT++ (Nob)
Artist: Denniz "Synthet" Salo Hedin
Pris: 2500kr
Tidsomfattning: 3 månader

1. Hur väljer man artist?
När jag hade bestämt mig för att skicka ut min enhet på commission så letade jag artister som tog emot commissions och det var inte så enkelt! Efter att ha skrivit på forum och frågat farbror Google så hittade jag dock ett antal som var intressanta. Nu, i efterhand, vet jag att alla de jag hittade finns samlade på http://amongtheway.blogspot.com/.

Efter att ha hittat artister så letade jag efter deras tidigare projekt för att se om de hade målat orks tidigare, hur resultatet såg ut och hur aktiva de var med målning och rapportering. Jag skickade ut mail till allihop och hörde om de hade möjlighet att ta sig an mina boyz och till vilket pris.

Svaren började trilla in och priset låg mellan 1700kr-2500kr. Skulle det vara värt det? För mig tar det c:a 1.5h per gubbe att pinna, grunda, måla, fixa detaljer, basa och göra den sista touchen. så kanske 50h för enheten. 2500kr / 50h = 50kr/h. Är min fritid värd 50kr i timmen? Japp, det är värt det, t.o.m. billigare än bio! :-)

Till slut bestämde jag mig att skicka mina gubbar till Denniz, aka Synthet. Jag grundade beslutet på att Denniz målat galet snygga orker tidigare (http://2.bp.blogspot.com/-vClQodtSQmM/T ... +blogg.jpg), var snabb på att svara på mina dumma frågor och var väldigt trevlig och tillmötesgående i all konversation. Han var också dyrast i skaran, men det vägdes upp av det förtroendet jag fick i konversationerna!

2. Hur går det till?
Först så diskuterade vi hur jag ville ha dem målade; evil sunz, gul/svarta varningsmarkeringar någonstans, ev. lite warpaint och inte allt för mycket weathering. Jag skickade också över hur mitt vanliga paint-scheme såg ut med hjälp av något litet gratisprogram jag hittade så att enheten någorlunda skulle passa in i min armé.

När vi väl hade skakat hand om formaliteterna över email så lade jag mina gubbar (dåligt sprayade, knappt konverterade, en del tidigare målade) med lite resinbaser på posten till Denniz. Han skickade mail när han hade tagit emot dem och uppdaterade efterhand sin egen blog (paintsandstuff.blogspot.com) och amongtheway-bloggen. Riktigt skoj att se sina boyz växa fram!

Jag hade lite synpunkter på nobben som Denniz snabbt och raskt fixade till :-).

När de väl var klara så satte jag in hälften av pengarna till Denniz som lade dem på posten och hälften av pengarna när jag väl hade fått dem och klämt lite på dem. Denniz erbjöd sig att ge 10% rabatt för att det hade tagit så lång tid (3 mån). Jag tackade dock nej då han hade gjort ett fantastiskt jobb utifrån status på figurerna när jag lade dem på lådan.

3. Resultatet!
Resultatet hittar ni här
* Boyz (http://2.bp.blogspot.com/-pN8yFnKEvgI/T ... ollage.jpg)
* Nob (http://1.bp.blogspot.com/-RAlK1_UxW34/T ... nz+nob.jpg)

Jag är verkligen nöjd med resultatet och tycker helt klart att det var prisvärt för mig som har få hobbytimmar och stor möjlighet att jobba övertid för att tjäna in kostnaden. Resultatet har gett mig målningssuget tillbaka och nästa gång intresset svalnar så kommer jag säkert att kontakta Denniz igen!

Jag kan varmt rekommendera Denniz för den som funderar på att skicka ut sina gubbar för att få färg! Att anlita en duktig artist har gett mig en enhet som inte bara är galet snygg, utan också skapar en skön stämning för hela armén.

4. Mina rekommendationer till den som funderar på commission
* Kontakta flera artister och välj sedan en artist som du får förtroende för!
* Ha ingen deadline för gubbarna du skickar iväg, de artister som tar commissions har ofta ett eget liv som ibland kan ställa till det.
* Fundera över vilka av dina tankar för gubbarna som är faktiska krav, vilka som är önskemål och vilka som bara är uttryck av ditt kontrollbehov. Stryk sedan de som bara är kontrollbehovet och försök att skala ner de andra så att du bestämmer målet, men inte utförandet!

Användarvisningsbild
muffin

Re: Review av en commission - 30 Orks

Inlägg av muffin »

måste säga att det var ren fantastiskt bra recension, och Denniz är galet bra på att måla. Så stort grattis till denniz som har gjort ett sånt super jobb. och grattis till dig som fick så snygga orcs väl värda pengar om man fråga mig.

att sitta och måla på all sin fri tid kan ta ganska mycket på en, specielt om man jobbar eller pluggar om dagarna. Så att hitta focus och sitta ytligare ca 5-9timmar och måla efter man är klar med dom dagliga syslorna är ganska tungt ibland.
becon är ganska roligt.

synthet

Inlägg av synthet »

Tack Treefinger för de fina orden, och tack till dig med muffin:)
Kan passa på att säga att jag får en lucka nu om någon är sugen på att få något målat;)

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Får vi se dem på Gast den tionde?

Och snyggt jobbat Denniz!

Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

Grymmt snygga orker. Jag vet hur lång tid det tar att måla en 30 manna mob. Pust och pez.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Treefinger

Inlägg av Treefinger »

De kommer till gast den 10:e :-), ska bli skojigt att spela med dem!

Skriv svar