Difficult Terrain efter Vehicle Explodes?

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Re: Difficult Terrain efter Vehicle Explodes?

Inlägg av HeadWar »

PeterWelzien skrev:Varför skall man säga till motståndaren innan? Det står i reglerna att man skall lägga ut en om har en. Man skall väl inte behöva påpeka för motståndaren att man tänker spela efter reglerna?
För att motståndaren inte ska gå bärsärkagång med en sandfylld magväska.

egge

Inlägg av egge »

Jag är nog inne på att en som tar med sig en krater får lägga ut den när ett valfritt eget fordon exploderar. Jag tycker det är en bit av taktik i det hela.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
fjugin

Inlägg av fjugin »

HeadWar skrev:Nej, man ska lägga dit "an area of difficult ground". "IF you have one."
Zurken skrev:Nu i efterhand kollade jag upp det i regelboken och på sid 61 står det "The vehicle is then removed and is replaced with an area of difficult ground representing scattered wreckage or a creater (if you have one)" (min bold)
Har alltid sett det som en självklarhet att man alltid bör ha kratrar att lägga dit, känns inte helt rätt att man kan välja om man ska ha krater eller inte beroende på hur situationen ser ut. Vill folket i transporten ha skydd, kan man säga att man har kratrar med sig och läggs dit dom. Vill dom slippa diffa nästa runda så säger man att man inte har med kratrar och lägger inte dit dom. Det är inte okej att välja från match till match, och eftersom det inte går att kolla om någon verkligen inte har med sig en krater så bör man bestämma att en av dom alltid gäller.
En enkel lösning för lata spelare som inte ids göra snygga kratrar är att bara klippa ut en pappbit i rätt form och storlek och sedan rita/måla lite kratereffekter på den.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

fjugin lyckades ju precis förklara varför man måste tala om för sin motståndare innan slaget ifall man tänker spela med kratrar eller inte, och dessutom varför man måste visa upp dem också, och om de inte är precis likadana måste man även komma överens om hur man ska välja vilken som ska placeras ut.

"Oj, exploderade din Raider med Assault Terminators? Jag råkar ha med mig en bit difficult terrain som är byggd så att den inte ger cover."

"Oj, där exploderade min Raider med Assault Terminators. Har du med dig kratrar? Nä, inte jag heller."

"Oj, där exploderade min Rhino med en Devastator squad. Som tur är har jag med mig en krater som lustigt nog är formad som ett perfekt bröstvärn, ska vi säga att den ger 3+ cover save?"

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Krater ger alltid 4+ cover, aldrig nått annat oavsett hur den ser ut. Dom blockar inte häller LOS.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

det funkar ju inte så bra med 5:th reglerna, nu spelar ju LOS roll för om man får cover eller inte. Jag skulle snarare rekomendera att man kör en platta med diff men utan någon form av möjlig cover på den. Man kan tolka det som att fordonet har smulats till småskrot av explosionen.

På detta sätt blir det lika för alla utan konstiga svårigheter eller regelmotsättningar.

Anton

Inlägg av Anton »

theWatchman skrev:det funkar ju inte så bra med 5:th reglerna, nu spelar ju LOS roll för om man får cover eller inte.
Inte om du står i en krater.

Användarvisningsbild
fjugin

Inlägg av fjugin »

theWatchman skrev:det funkar ju inte så bra med 5:th reglerna, nu spelar ju LOS roll för om man får cover eller inte. Jag skulle snarare rekomendera att man kör en platta med diff men utan någon form av möjlig cover på den. Man kan tolka det som att fordonet har smulats till småskrot av explosionen.

På detta sätt blir det lika för alla utan konstiga svårigheter eller regelmotsättningar.
Varför skulle någon någonsin ha med sig en krater om man spelar så? Det är i princip bättre i alla lägen att inte ha med en krater och slippa nackdelarna av att behöva stå i cover.

Vill man bygga en krater med höga kanter som blockar lite LOS och ger dig cover kan man göra det (eller varför inte bygga så höga kanter att de blockar LOS helt, ännu bättre!).

Den bättre lösnignen än att tving folk bygga skitskumma som förmodligen är ett helvete att frakta är är att:
- Man har en "platt" krater som inte blockar LOS, alla som står på den får 4+ cover ändå enligt regelboken för kratrar. (Jag spelar alltid med platta kratrar och ingen har någonsin gnällt på att jag tar 4+ cover när jag står i dom)
- Man måste alltid ställa ut kratrar, har man ingen får man improvisera med en ut riven sida ur sin codex ;) (mycket smidigare än att innan varje match gå igenom alla kratrar och alla fordon, och sedan hoppas att någon kommer ihåg hur man sagt)

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Vem sa att det skulle vara en fördel att sitta i ett exploderande fordon? Och givetvis så måste ju isåfall bådas fordon ersättas med någon form av terräng, inte bara den ena spelarens.

Det finns ingenting som säger att en krater automatiskt räknas som area terrain, även om det vanligaste givetvis är att man kommer överens om att spela dem så.

GW har i vanlig ordning skrivit en mycket otydlig mening, "The vehicle is then removed and is replaced with an area of difficult ground representing scattered wreckage or a crater (if you have one)." Jag anser att "if you have one" syftar på hela "difficult ground", inte bara "a crater", och att det också är "difficult ground" som fordonet skall ersättas med, inte "difficult ground ... or a crater".

Det vi alla bör kunna komma överens om är att det inte är uppenbart hur det här ska spelas, och därför tycker iaf jag att det bästa är att man samtidigt som man definierar all terräng som är på bordet även säger till sin motståndare något i stil med "Jag har ett gäng kratrar/terrängbitar med mig, vill du spela med dem för exploderande fordon?" och om han går med på det så definerar man även dem, och kommer överens om hur man ska välja vilken bit som ska placeras ut, förslagsvis slumpmässigt, möjligen att man sorterar upp dem i stora och små, och samtidigt definerar alla fordon som stora eller små.

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

fjugin skrev:En enkel lösning för lata spelare som inte ids göra snygga kratrar är att bara klippa ut en pappbit i rätt form och storlek och sedan rita/måla lite kratereffekter på den.
Känner mig träffad, mina är i alla fall svartsprayade :P Alla lär väll ha ett gammalt flingpaket och en sax, jämfört med att måla en hel armé i TT är det ingen ansträngning alls.
DHettNeck skrev:Krater ger alltid 4+ cover, aldrig nått annat oavsett hur den ser ut.
Finns i regelboken i tabellen på sida 21, så det går inte att argumentera emot. (Även wreckage finns med i 4+ cover listan)

Ang. om man ska placera ut en krater eller motsvarande tycker jag att parentesen på i stycket om vehicle explodes bör ignoreras. Detta för att det ska vara lika för alla och alla gånger. Annars tänker jag börja glömma mina kratrar hemma så att mina närstridstrupper slipper diffslag när de ska ur sitt exploderade fordon och slå någon. (Om skytten står inom 12" kan det göra skillnaden på att nå med en charge eller inte!)
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Skriv svar