Warpstorm 6 - 5-6 Maj

Dragonknights anordnar turneringar i Helsingborg

Moderator: whistler

Doc Sniksnak

Re: Warpstorm 6 - 5-6 Maj

Inlägg av Doc Sniksnak »

Johannesson skrev:För Mechanised Assault och Skystorm förstår jag det som att IC (som inte hör till formationerna) kan joina enheterna i formationerna innan deployment (om det finns plats i fordonen). Detta påverkar inte formationen på något ytterligare sätt.
IC brukar ju aldrig få outflank (scout) annars (i de vanliga reglerna). Istället så brukar de hindra enheten från att outflanka. Varför tycker du att de får det i dessa formationer?

Mutt

Inlägg av Mutt »

Doc Sniksnak skrev:
Johannesson skrev:För Mechanised Assault och Skystorm förstår jag det som att IC (som inte hör till formationerna) kan joina enheterna i formationerna innan deployment (om det finns plats i fordonen). Detta påverkar inte formationen på något ytterligare sätt.
IC brukar ju aldrig få outflank (scout) annars (i de vanliga reglerna). Istället så brukar de hindra enheten från att outflanka. Varför tycker du att de får det i dessa formationer?
Man kan trycka in vad som helst i fordon med scout och på så sätt scouta eller outflanka. Sker allt som oftast med imperial guard-flygplanen.

Doc Sniksnak

Inlägg av Doc Sniksnak »

Mutt skrev:
Doc Sniksnak skrev:
Man kan trycka in vad som helst i fordon med scout och på så sätt scouta eller outflanka. Sker allt som oftast med imperial guard-flygplanen.
Det har du rätt i. Tack :)

Användarvisningsbild
Andy Grey

Inlägg av Andy Grey »

Har lite frågor om Mechanised Assault efter ett par speltest:

Om man väljer en LR och en random enhet och vill joina dem med 2st IC (som det finns plats för), vad blir scoring i denna soppan?

Kommer man kunna använda sig av spearhead-rule om gubbarna sitter i Land raidern eller måste något hoppa ut inom 4"?
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Här kommer mina samlade åsikter och gnäll :D kommer hålla käften efter detta. Varning det kommer bli mkt.

Spearhead rules: Kommentarer
- Tycker mechanized assult e gankska trist. Har du inte tillräckligt med dudes att offra och blocka med så sitter i 2 fall av 3 en first turncharge, om du inte reservar allt vilket i vissa missions e lika med autoförlust i main uppdraget. Vidare så finns det en del armer(bl.a. tau-stackarna och IG) som inte kan hantera detta alls. Inte utan att offra sjukt mkt. Jag har speltestat detta mot en LR == allt i reserv. Vilket i sin tur leder till en inte så kul match. Hade varit ganka tråkigt att i 2 av tre matcher behöva säga "jag reservar allt". Visst detta kommer inte hända varje gång men de gånger det händer blir det sällan en kul match.
Mitt förslag är att Mechanized assault balanseras på nått smart sätt. T.ex:
- De kommer in som vanliga reserver så man har en chans att smoka eller röra sig så allt inte autoträffar.
- Units som kommer in via Mechanized Assault får inte dissembarka den rundan de kom in.
Att denna förmåga sedan är mkt bra inte bara på att pryla motståndaren utan också när det handlar om att vinna uppdragen gör den inte mer balanserad.

Spearhead rules: Frågor
- Jag har en LR med termies, ostpräst och chappe i. Vad blir scoring? Wordingen "men inte övriga tanks och walkers om de inte vanligtvis gör det" strular till det. Skall ordet "övriga" strykas så att bilen ej blir scoring? och isf bör inte skimmer läggas till detta?(necron barges). Samt blir alla IC:na i bilen scoring? Eller bara termiesen?
- För att få spearheadbonusen "skjuta med ett extra vapen" måste man då vara inom 4'' från en annan enhet(dvs måste annan enhet stå på brädet) eller räcker det att man har killar i transporten? Om man disembarkar, kan man då nyttja bonusen?

Mission1:
Mechanized assault blir sjukt bra här eftersom det som firstturnassaultar blir scoring oavsett vad det är. Tänker mest på dubbla battlewagons eller trippla båtar eller trukkar. Allt som e open-topped blir kickass. Jag gillar missionet men all form av outflank pajar känslan av att pusha motståndaren. Ännu mer nu när man kommer kunna ha väldigt många saker som outflankar.

Mission2:
Inget att tjaffsa om, nice mission. Skall man pusha eller plocka poäng? dessa val dessa val...

Mission3:
Som det e nu är det mkt lätt att paja målen. Man sätter ut motståndarens och börjar man kan man lätt peta ut dem i det öppna och döda båda. Finns lite sätt att fixa detta:
- Först sätter man ett i motståndarens DZ sedan sätter han i egen DZ("inte inom 12'' regelen'' gör att man kan pusha bort det motståndaren sätter från gömställen).
- Man kan ge objektiven ett coversave baserat på vilken runda det är. Runda1 = 3+, Runda2 = 4+ ... Runda4 = 6+.
- Man kan ge målen 2 hitpoints.
Vet inte vad som e det bästa men i nuläget får man klanta sig bra eller ha sjukt otur i listbygge och tärning för att inte förstöra båda målen. Mechanized assault e mkt bra här med eftersom man kommer in och kan ta lätta charges / otäckta skott i målen(man kan kanske lite listigt blocka en eller två skottvinklar men inte mkt mer).

Mission4:
Jättekul mission, roliga beslut att fatta. Skall jag pusha fram och rädda mitt hq? eller bara döda hans? skall jag sätta en väldigt tålig trupp som fångar för att de ska överleva eller skall jag snåla och offra sp lite som möjligt?

Mission5:
Trevligt med många objektiv men när man får välja mellan att ta en first-turn charge eller reserva hela armen blir det svårt att hinna springa över halva planen för att ta objektiv. Antingen för att man måste springa 40-50tum eller för att väldigt mkt har dött och man har fiendens bästa närstridskillar i knäet. Grattis om du har bäst outflank-spearhead, trist om du drog kortaste strået.

Slutligen:
Jag skriver mkt. eftersom jag gillar WS skarpt. De udda missionsen e riktigt nice och därför vill jag ge mina åsikter till balanseringar. Jag kanske gör en höna av en fjäder men mecha assault verkar vansinnigt bra med de missionen som skall spelas. Eller iaf med den deploymenten. Hade man spelat på vanlig deployment (långsidor) hade förmågan varit mer ok, men nu tror jag att den kommer vara starkt överrepresenterad. Jag kommer iaf nyttja den till fullo.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
whistler

Inlägg av whistler »

Nu är jag och halva dragonknights på väg till england, så från min sida kan det dröja lite mellan svaren fram till på tisdag

Todeloo
Stop pointing those flashlights at me! They tickle!

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Andy Grey skrev:Har lite frågor om Mechanised Assault efter ett par speltest:

Om man väljer en LR och en random enhet och vill joina dem med 2st IC (som det finns plats för), vad blir scoring i denna soppan?

Kommer man kunna använda sig av spearhead-rule om gubbarna sitter i Land raidern eller måste något hoppa ut inom 4"?
• IC i detta fallet är inte scoring om de lämnar enheterna, men de upphäver inte scoring. Som vanligt alltså.

• Ja, det kan man.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Uppdrag 3 kommer att få någon liten tweak i antingen hur måltavlorna sätts ut, eller med night fight i början (som sist det uppdraget spelades). Eller både och.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

refabricated skrev:Spearhead rules: Frågor
- Jag har en LR med termies, ostpräst och chappe i. Vad blir scoring? Wordingen "men inte övriga tanks och walkers om de inte vanligtvis gör det" strular till det. Skall ordet "övriga" strykas så att bilen ej blir scoring? och isf bör inte skimmer läggas till detta?(necron barges). Samt blir alla IC:na i bilen scoring? Eller bara termiesen?
- För att få spearheadbonusen "skjuta med ett extra vapen" måste man då vara inom 4'' från en annan enhet(dvs måste annan enhet stå på brädet) eller räcker det att man har killar i transporten? Om man disembarkar, kan man då nyttja bonusen?
I det exemplet blir endast den enhet du valde ihop med Land Raidern för formationen scoring, samt Land Raidern. Anledningen till meningen kring övriga tanks/walkers hänger ihop med att i vanliga matcher med Spearheads räknas alla tanks och walkers som scoring, oavsett om de är med i en formation eller inte. Men alltså inte på Warpstorm.

Det räcker inte att ha en enhet i transporten. Precis som vanligt måste den andra enheten stå på bordet. Däremot kan ju enheten hoppa ut och sen funkar det.

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Skulle det vara en vettig begränsning av Mechanised Assault att bara tillåta 1 fordon i just den formationen?

Jag kan tycka att det mest är dubbla exempelvis Land Raiders som känns jobbigt.

Skriv svar