*mutter* Surt att använda IA2 i stället för min codex. BT är inte bland de bästa codexen direkt och IA2 uppdateringen gör alla de fordon jag faktiskt spelar med dyrare så jag fick dumpa en speeder
LinCon 2012, 17-20 Maj
Moderatorer: Leidermark, Yabob, Pärssi
Re: LinCon 2012, 17-20 Maj
Nu har jag skickat in en rättad lista och nu kom bekräftelse på en gång.
*mutter* Surt att använda IA2 i stället för min codex. BT är inte bland de bästa codexen direkt och IA2 uppdateringen gör alla de fordon jag faktiskt spelar med dyrare så jag fick dumpa en speeder
(Jag inser att det lika bra kunde blivit tvärt om efter som IA2 gör många fordon billigare, tyvärr just de fordon jag inte äger modeller till pga att de är så orättvist kostade när man inte spelar med sverige faq:en)
Benmannen:
Jag kompletterade med några mindre inköp här på svenska40ks köptråd så nu har jag nånstans mellan 2000 och 3000p av gammalt skräp!
Skulle vara kul o veta om min lista, Robin Kinnunen, har kommit in då jag inte fick ngt bekräftelse mail. Vill inte direkt få minuspoäng för att anmälningssystemet krånglar 
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Det jag egentligen vill komma fram till är om det är OK att ha modellerat sina dreads så att dom ser över, eller om det är "modelling to your advantage". Jag ska inte ens spela några dreads själv, dock brukar jag hävda att mina GK dreads ser över rhinos när jag kör dom och vill veta om jag "fuskar".
Anledningen att jag tar upp detta är att folk modellerar dessa armar på väldigt många olika sätt och vissa ger enorma fördelar. Mina dreads (som har FW ACs) ser över eftersom dom står på stora stenar (vilket gör att dom har mycket svårare att få cover från terräng) medans andra har monterat på aegis kanoner överdrivet högt på dom och får då bara fördelar och inga nackdelar. Jag tycker att detta är sjukt konstigt och skulle gärna se att det streamlineades innan turneringen då detta ofta leder till sura miner/konflikter.
Anledningen att jag tar upp detta är att folk modellerar dessa armar på väldigt många olika sätt och vissa ger enorma fördelar. Mina dreads (som har FW ACs) ser över eftersom dom står på stora stenar (vilket gör att dom har mycket svårare att få cover från terräng) medans andra har monterat på aegis kanoner överdrivet högt på dom och får då bara fördelar och inga nackdelar. Jag tycker att detta är sjukt konstigt och skulle gärna se att det streamlineades innan turneringen då detta ofta leder till sura miner/konflikter.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
-
Jocke Rapp
- Site Admin
LinCon 2012, 17-20 Maj
Jag håller med Tröger (känns som att skrivit det förr). Det är fånigt om det är olika regler beroende på hur man byggt dreaden. Jag har ingen egentlig åsikt om hur det ska vara, mer än att jag vill veta då jag har både rifleman och rhinohull i listan.
För övrigt ser mina pipor över rhinon men jag har dom mycket högre än FWs.
För övrigt ser mina pipor över rhinon men jag har dom mycket högre än FWs.
-
Gonka Koff
Om FW:s dread (som är den mest officiella modellen som finns) inte ser över en rhino kan man väl inte hävda att ens hemmabygge ska göra det?
Det är ju faktiskt exakt samma sak som att exempelvis bygga om en predator så att laserkanonsponsonerna ser över en rhino.
Men visst, just detta fall är lite speciellt, eftersom fw-mortisen är väldigt ovanlig, och få har sett den i verkligheten. Jäkligt många har byggt sina dreads i god tro, utan avsikt att modellera till sin fördel, -många bygger ju helt enkelt på samma sätt som andra gjort utan att tänka mer på det.
Jag själv kommer tillåta riflemens skjuta på mig över rhinosar så länge min motståndare går med på att spela mina spyders och wraiths som dom ser ut (de nya GW-modellerna är jättemycket högre).
Det är ju faktiskt exakt samma sak som att exempelvis bygga om en predator så att laserkanonsponsonerna ser över en rhino.
Men visst, just detta fall är lite speciellt, eftersom fw-mortisen är väldigt ovanlig, och få har sett den i verkligheten. Jäkligt många har byggt sina dreads i god tro, utan avsikt att modellera till sin fördel, -många bygger ju helt enkelt på samma sätt som andra gjort utan att tänka mer på det.
Jag själv kommer tillåta riflemens skjuta på mig över rhinosar så länge min motståndare går med på att spela mina spyders och wraiths som dom ser ut (de nya GW-modellerna är jättemycket högre).
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
- speedfreek
"Du får fuska lite om jag får fuska lite"

Storleks skillnader på wraiths.
- Bilagor
-
- IMAG0353.jpeg
- Wraiths
- (102.33 KiB) Nerladdad 34 gånger
- theWatchman
Jag har 2 par FW armar, varianten med trummagasin (den enda varianten det finns både höger och vänsteramr till). Mina dreadar med sånna armar ser tydligt över en rhino, jag har inte konverterat dom eller ställt dreadarna på stora stenar, Dreadsen står på basen man fick med i lådan. Om tvivel fortfarande råder får jag väl försöka knäppa ett kort på det ikväll.Gonka Koff skrev:Om FW:s dread (som är den mest officiella modellen som finns) inte ser över en rhino kan man väl inte hävda att ens hemmabygge ska göra det?
- DHettNeck
Gör gärna det. Står dom på de speciella dreadbaserna man får med GWs dread eller vanliga platta? Bara man enas om vad som är "standard" så är jag nöjd för då blir det aldrig något tjafs.theWatchman skrev:Jag har 2 par FW armar, varianten med trummagasin (den enda varianten det finns både höger och vänsteramr till). Mina dreadar med sånna armar ser tydligt över en rhino, jag har inte konverterat dom eller ställt dreadarna på stora stenar, Dreadsen står på basen man fick med i lådan. Om tvivel fortfarande råder får jag väl försöka knäppa ett kort på det ikväll.Gonka Koff skrev:Om FW:s dread (som är den mest officiella modellen som finns) inte ser över en rhino kan man väl inte hävda att ens hemmabygge ska göra det?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
- DHettNeck
OMG vad stor den är. Det gör ju faktiskt en enorm skillnad för hurvida man ser den eller inte bakom terräng. När skillnaden är så enorm bör man nog höja upp sina gamla en del.Jony skrev:Storleks skillnader på wraiths.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis