Julcon 5!!! 14/12 Kom in i julstämningen med oss återigen!

För alla turneringar som inte har en egen kategori.
Allain

Re: Julcon 5!!! 14/12 Kom in i julstämningen med oss återige

Inlägg av Allain »

Efter att ha funderat lite tycker jag följande:

Jag har inget emot att spela de beprövade missionsen. Jag tyckte det var kul förra gången. Dock skulle i alla fall jag tycka att en 0-20 TP-skala skulle vara bättre att använda och att man där räknar in sekundära objektiv. Det är lite för stor skillnad för den som vinner i Shut Down Everything med 6 poäng än den som vinner med 5. Samma sak med sista om man slår fram 5 objektiv, att det då räcker att i teorin hålla 2 av dem för att ta maxpoäng kanske inte är optimalt.

Detta är dock bara mina åsikter.
Mikael Ek

Användarvisningsbild
XecrNist

Inlägg av XecrNist »

Jag håller med föregående talare om att 20-0 systemet är att föredra.

Jesusrosemus

Inlägg av Jesusrosemus »

Tanken med systemet är ju också att man ska kunna faktiskt roffa åt sig 10pts. från motståndaren och skillnaden med secondary räknas separat är ju tänkt för att man åtminstonde ska kunna slut resultera i 15pts - 20pts lär ju vara jämnare och mer rättvist om nu motståndaren lyckats hållit dig borta, vara i din deployment dödat ditt hq och first blood samt tagit en liten del för att kontesta kan ju fortfarande ge dig en chans jäntemot att om det är 20-0 systemet är det ju mer om du förlorar har du förlorat?

(kan ju vara så att jag inte hänger med på vad 20-0 systemet är med.. men är det inte 20-0 15-15 0-20?)

och om man håller bara 2 objektiv i sista kan ju motståndaren dels spränga ett så du får 20- 10 har han desutom tagit de 3 sekundära får han ju då 20-15 trots att du håller enda objektivet kvar på brädan?

tanken med uppdragen är ju att man inte bara ska kunna köra en spelstil och totalvinna allt. tex. bara köra gunline och få full pott för man står och campar på objekten eller dylikt.

första uppdragets skillnad i poäng är ju rätt bra tror jag då du dels räknar poäng för dina kvarvarande, motståndarens döda och att det inte bara är killpoints utan varrianten då en carnifex fullt uppimpad är värd mer att döda än en 10a gretchins. ^^

men visst tycker ni så kan jag försöka ändra om uppdragen såklart :P lite synd bara då det kändes riktigt bra förra året ^^

Neth_Oni

Inlägg av Neth_Oni »

Det är inte uppdragen som är problemet (även fast jag som varit med på alla julcon utom förra och börjar bli lite less på att se samma) utan poängsystemet som till skillnad från vad du är ute efter premierar starka gunlines.

20-0 systemet ser ut som följande:
Skillnad i battle points blir tournament points
10 0-20
9 1-19
8 2-18
7 3-17
6 4-16
5 5-15
4 6-14
5 7-13
2 8-12
1 9-11
0 10-10

Säg som exempel att det finns 4 objectives som alla är värda 5pts styck, plus de 3 secundära från regelboken värda 1 var. Spelare A tar 2 objectives och first blood, spelare B tar 1 objective, slay the warlord och linebreaker. Spelare A får då 11 battle points medan spelare B får 7, skillnaden är 4 alltså 14-6 till spelare A. Detta är ett exempel på hur man kan tillämpa 20-0 systemet, det är mycket flexiblare än win/draw/lose och kan justeras så det både blir lättare och svårare att vinna stort.

Jesusrosemus

Inlägg av Jesusrosemus »

okej tack för feedbacken och hjälpen med 20-0 förtydligandet ^^

öhm testar sådär ser det vettigt integrerat ut?

Bronson

Inlägg av Bronson »

Ja det ser väl vettigt ut tror jag (utan att ha kollat egentligen). Tänkte precis stämma in i kören om att köra ett 20-0 system när jag såg att det va fixat. ..... Surt att du ser snett på riptides.... jag som tänkte ta med 3.... får bli 9 bredsidor med missil drönare istället då ;).
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....

Användarvisningsbild
XecrNist

Inlägg av XecrNist »

Bronson skrev: får bli 9 bredsidor med missil drönare istället då ;).
Usch och fy vad mkt roquefort det luktar ;)

Neth_Oni

Inlägg av Neth_Oni »

jag som tänkte smälla till med CSM utan obbar eller drakar :P

Gnorg

Inlägg av Gnorg »

...
Jag behöver en till kråka, eller 3 fler Landraiders. Lol, Blood Angels)

Jesusrosemus

Inlägg av Jesusrosemus »

Ja nej ursch hoppas folk med samvete gör sina listor och håller sig till hobbyn så blir det nog fint ^^ jag hoppas ju faktiskt på att få se några coola arméer på plats med så även om det inte blir spel för mig så blire iaf se coola arméer synd att jag inte hinner klart med mina death korps of krieg eller vietnam baserade catachans ^^

Aja Gnorg spela vad du vill ur blood angel codexet vi vet ju att du ändå inte kan spela dom ;)

tror dock att tillochmed riptides är så enkelspelade att min 13 åriga lillebror skulle kunna spela en lista innehållandes en eller två och faktiskt vinna en del ^^

Skriv svar