Fantasia Fanatic - hösten 2009

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Gonka Koff

Re: Fantasia Fanatic - hösten 2009

Inlägg av Gonka Koff »

Det känns inte så lite överraskande att jag fick samma målningspoäng som Pelle och Linus, men det är ju kul för mig! Jag vill dock tillägga att jag inte tycker att det var helt och fullt rättvist.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

egge

Inlägg av egge »

Jag fick tre poäng mer än Pelle...det var ju...rättvist... :|

När det gäller poängen för målning så låg målningen på 145% av en match maxpoäng. Jag har för mig att det har funnits många turneringar som haft liknande gränser (gothcon?) utan att folk tänkt på det. Men i söder har målning er och mer fasats ut.

Dock inte på Rydcon 8-)
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
NilssonHarHund

Inlägg av NilssonHarHund »

Notera dock att i princip alla fick mellan 25 och 35 i målning. De som hade lägre hade fått sjukt dålig målarpoäng även annorstädes. Som jag förstår det tanken att ge grova minus till riktigt dåligt målade saker (snudd på omålat) men att skillnaden i poäng mellan de arméer som är någorlunda till väldigt bra målade är relativt liten.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Med sydliga mått mätt är tio poäng i skillnad ganska mycket, nuförtiden tycker jag att det är ovanligt med mer än fem mellan halvdant och Best Painted.

Nåja, det är trevligt med variation, och så har man en liten sporre att fortsätta fin-måla.

the godfather

Inlägg av the godfather »

pedro 175
librarian jumppack avenger null zone 125
10 terminators 2 missile launchers 460
7 assault terminators 5 hammare 280
10 marines missile launcher flamer fist 195
rhino 35
6 scout ml 98
10 marines lascannon melta 185
razorback 40
3 attackbikes 2 mm 1 hb 140
7 devastators 4 missile launchers 182
ww 85
jahopp. efter lund är det dags för umeå. blir tåg med didi, gastanders och henke lennartsson, uddevallare som har varit lite off de senaste åren.
det blir massa groggande i kupen. vi lyckas både med att få en mamma och säga till att vi bör vara tystare och att konduktör säger till....
jag som har svårt att sova sover självklart väldigt dåligt på tåget, typ halvtimme tror jag. Men jag hade förberett mig med att spela enkel arme istället för bra.. (trodde jag, den visade sig vara ganska bra).
när vi kliver av tåget har jag mindre än hälften packning än övriga gänget, även där ser man mitt armeval spela in, länge tänkte jag spela 3väskors-IG, men det blev 1väsk-sm.

jag o didi checkar in på vårt hotell på väg till spellokalen, och vi lyxar till det och äter även frukost där. hittar lampen i matsalen och joinar in på hans bord.
Match 1.
liten lokal kille, som dock imponerade med sitt kunnande och ganska duktiga spel.
Tyvärr är 11 powerfist, 5 thunderhammers, 2 dubbla l.claws och ett pw för mycket. Speciellt efter hans vindicator blev sprängd (krävdes i stort sett en hel arme iofs.
stor vinst.

Match 2.
ville virtanen, lokal grön kille. inte grön i spel, utan ansiktsfärg. Aldrig har jag sett orker spelas så som orker skas innan. Vi ska ta 2 objektiv och det är dawn of war. han placerar sitt objektiv hos mig (som han säger, det är dit han ska), och deployar 60 orklar på mittlinjen. Då killen har 180+ orker så tror jag nu att det är kört, men som sagt, grymt offensivt, till exempel chargear 2 enheter en rhino med flamer i. Mitt knep gick hem och efter att den är sprängd så får jag in full templat orker på min flamer, sedan chargear jag ner de kvarvarande. Det är typ så matchen går, han flyttar fram så hårt han kan, jag lägger templater, och chargear ner dem. Pedro gör ju sig rätt bra när man chargear orker.
I slutet contestar han dock ena objektivet med sin battlewagon, jag lyckas inte skjuta ner den, och när jag klämmer ihjäl den i cc så hoppar han ut med sin big mek som jag glömt av, oj fan, han contestar fortfarande...
stor vinst

Match 3.
norrlänning igen, glömt namnet dock. Skillad nidspelare med ganska blandad bra lista. han kommer fram till att han inte vill slåss med mig så han fegar lite (rätt val) och skjuter mer. Jag räknar på det med och kommer fram till att så här kan vi inte ha det, iofs har jag jävligt mycket skytte, men alla hans monster har 2+ save, jag har inget mot dem, så jag rusar fram istället.
i hans turn 3 så får mina skytteterminators slåss med 1 (!) genestealer med feeder tendrils, 2 hive tyrants och en näve gaunts. Samtidigt slåss mina närstridstermosar med fexar och stealers. Det slutar med att jag gör en klassisk tobemeister all-in charge med allt utom devastators och när dammet lagt sig så har jag tagit hem det. pedro var det ja..
sedan gömmer sig resten av hans arme, medan jag kliver upp på hans objektiv och vi skakar hand.
stor vinst.
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Det jag är mest imponerad av med din lista är att du får ihop den till exakt 2000 poäng. ;)

Var hade du Kantor och bibliotekarien?

(Och varför skriver du inte det här i Battle Reports? :P)

Delirium

Inlägg av Delirium »

Låter som en rolig turnering, ska se om jag kan följa med nästa gång.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Delirium skrev:Låter som en rolig turnering, ska se om jag kan följa med nästa gång.
Tycker jag helt klart du ska!

the godfather

Inlägg av the godfather »

HeadWar skrev:Det jag är mest imponerad av med din lista är att du får ihop den till exakt 2000 poäng. ;)

Var hade du Kantor och bibliotekarien?

(Och varför skriver du inte det här i Battle Reports? :P)
flumjon, sluta kriga i huvudet och se var du är och postar nånstans ;)

ibland bägge i tian, ibland libbe i sjuan
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Oj, jaha. Jaja. :P

Skriv svar