Mek med KFF. Kan vara värt. Fordon brukar kunna få skydd på andra håll (skogar) men det ger bra skydd till fotfolk också.
Meganobs är bättre och billigare än Nobs. En 3-manna mob i trukk (de måste ha bil) mosar allt utom det hårdaste och får de flesta motståndare att hålla sig borta. De är dessutom billigare. 5-7 Nobs med Painboy, cybork och några klor blir snabbt dyra och skjuts lätt bort med dagens antiinfanterilistor.
Landraiders och russar. Ja du, det har vi alltid haft problem med. Klor är oftast den enda möjligheten och för en LR krävs en warboss eller flera meganobs. Lyckas du knäcka den så kommer de sedan få däng av de arga gubbarna som trillar ut. Den sagan får sällan ett lyckligt slut. Vill man trixa blir det Warpheads och hoppas attt man slår Zzap eller att alliera in IG med melta eller Tau med Railguns.
Det farliga med LRs är dödsstjärnan i den. Alternativa strategier är att locka bort den från dina huvudtrupper. Blockera dess förflyttning med trukkar och andra fordon. Tvinga den att köra omvägar genom terräng där den kan fastna. Sista steget kan vara att offra en enhet som lockar dödsstjärnan att hoppa ut så du sedan kan försöka döda den med dakka och meganobs.
1500 orks, tips?
- guildmaster
- Kontakt:
Re: 1500 orks, tips?
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!
Ok. Jag ska spela ett ganska litet slag på 1000pts ikväll, mot guards. Misstänker att han ska ha iaf en russ.
Jag har ingen aning om vad jag ska spela och söker inspiration. Någon som har en ide på en rolig ork-lista?
Jag vet inte ens om jag vill köra footslogging eller mekaniserat. Har ganska många modeller så jag kan få ihop
ganska varierade listor. Har en Battlewagon med killcannon jag gärna skulle motionera lite, annars vet jag inte.
Edit:
Jag pysslade lite och fick ihop denna lista. Kanske inte så stenhård, men kanske hård nog och ganska kul?
HQ
Warboss - 130
Bike, Claw
Troops
4 Biker Nobz 1 Painboy - 285
warbikes, 1 power klaw, 1 big choppa, painboy
19 Boyz, 1 Nob - 151
Shootas, 2 x big shootas, Bosspole
19 grots 1 Herder - 67
11 Boyz 1 Nob - 102
Shootas, Claw, Pole
Heavy Support
Battlewagon - 155
Killkannon, ram
Fortfifcation
Bastion, lascannon - 110
Total: - 1000
Jag har ingen aning om vad jag ska spela och söker inspiration. Någon som har en ide på en rolig ork-lista?
Jag vet inte ens om jag vill köra footslogging eller mekaniserat. Har ganska många modeller så jag kan få ihop
ganska varierade listor. Har en Battlewagon med killcannon jag gärna skulle motionera lite, annars vet jag inte.
Edit:
Jag pysslade lite och fick ihop denna lista. Kanske inte så stenhård, men kanske hård nog och ganska kul?
HQ
Warboss - 130
Bike, Claw
Troops
4 Biker Nobz 1 Painboy - 285
warbikes, 1 power klaw, 1 big choppa, painboy
19 Boyz, 1 Nob - 151
Shootas, 2 x big shootas, Bosspole
19 grots 1 Herder - 67
11 Boyz 1 Nob - 102
Shootas, Claw, Pole
Heavy Support
Battlewagon - 155
Killkannon, ram
Fortfifcation
Bastion, lascannon - 110
Total: - 1000
- guildmaster
- Kontakt:
Om du vill ta ut n Russ så är det din warboss på bike som fixar det. Russar har bara 10 eller 11 i bakpansar så en Power klaw öppnar den som en konservburk. En Russ behöver inte vara ågot stort hot heller. Sprider du ut dina boyz rätt 2" emellan kommer stora plattan bara träffa en eller två i taget, om den träffar.
Laserkanonen på bastionen bör fokusera på små-tanksen först så du får ut trupperna.
Se till at få in BW:n i skydd helst skog, både när du deployar och om du kör fram första rundan. AV 14 klarar det mesta men det brukar vara svårt att undvika sidoskott.
Nog med strategitips. Det viktigaste är att spela. Det är roligt att rulla tärning så se till att ha kul.
Lycka till.
Laserkanonen på bastionen bör fokusera på små-tanksen först så du får ut trupperna.
Se till at få in BW:n i skydd helst skog, både när du deployar och om du kör fram första rundan. AV 14 klarar det mesta men det brukar vara svårt att undvika sidoskott.
Nog med strategitips. Det viktigaste är att spela. Det är roligt att rulla tärning så se till att ha kul.
Lycka till.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!