Chaos Daemons
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Chaos Daemons
håller med Jacke i princip alla ändringar, men skiljer mig åt här:
Höjd grundkomp till 112
-5 each Great Unclean One
- 2 The Blue Scribes
Finds of slaanesh:
-2 each Fiend of Slaanesh
-2 each of monstrous creatures 3-4
Höjd grundkomp till 112
- 2 The Blue Scribes
Finds of slaanesh:
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.
Kul att någon tog sig tid att läsa mitt mallförslagPer Pirat skrev:håller med Jacke i princip alla ändringar, men skiljer mig åt här:
Höjd grundkomp till 112
- 2 The Blue Scribes
Finds of slaanesh:
Jo en höjning av grundkompen vore kanske på sin plats.
Blue Scribes har jag tyvärr ingen erfarenhet av, men de är väl inte överdrivet heta jämfört med vanliga heralder?
Great Unclean one däremot ligger rätt bra som han gör nu. Han är i mitt tycke den mest prisvärda av stordemonerna då han är väldigt billig och betydligt mer stryktålig än de andra.
Ser att jag skrivit fel
- 5 Blue scribes
-2 the changeling
Jag tycker Gou är för långsam, du kan undvika honom. Får han uppmärksamhet kan du gå in i närstrid och avsluta det innan han får slå.
- 5 Blue scribes
-2 the changeling
Jag tycker Gou är för långsam, du kan undvika honom. Får han uppmärksamhet kan du gå in i närstrid och avsluta det innan han får slå.
- speedfreek
Blue Scribes är ju skitbra och Changeling har kostat mig två turneringsvinster...
Hur då? Vore kul att höra hur det gick till. Changeling är ju inte särskillt bra. Den kompar uselt för att den är så billig, den har ju ingen större påverkan på spelet.speedfreek skrev:Blue Scribes är ju skitbra och Changeling har kostat mig två turneringsvinster...
Ursäkta? Jag kan köpa prylar som gör en pinned, får lägre WS/BS, måste göra en fall-back etc. Men att tvinga någon att skjuta på sina egna enheter och i vissa lägen till och med tvingas att ge upp flera enheters skytte för att det kan skita sig för mycket om man misslyckas med ett Ld-test, tar för mig hem priset som ett utav de mest spelförstörande elementen i spelet. Potentialen i Changeling är enorm och för 5 poäng är det ju dessutom en no-brainer då han kan gå flera turneringar outnyttjad och fortfarande vara värd att ta med. Hans kostnad spelar ganska liten roll för kompen i och med att potentialen finns där, han hade lika gärna kunnat kosta 40 poäng och kompa samma och enda egentliga skillnaden hade vart att någon någonstans hade funderat på att inte ha med honom i varje demonarmé.Jacke skrev:Changeling (...) har ju ingen större påverkan på spelet.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Han är väl inte spelförstörande? En enda enhet ska, om de vill slå ett Ld test, eller så kan man, om det är jättefarligt för en själv och ens enhet har lågt Ld låta bli att skjuta. Ser inte hur detta är obalanserat. Enda felet är att han är så billig så att man inte förlorar något på att köpa honom.Katarsis skrev:Ursäkta? Jag kan köpa prylar som gör en pinned, får lägre WS/BS, måste göra en fall-back etc. Men att tvinga någon att skjuta på sina egna enheter och i vissa lägen till och med tvingas att ge upp flera enheters skytte för att det kan skita sig för mycket om man misslyckas med ett Ld-test, tar för mig hem priset som ett utav de mest spelförstörande elementen i spelet. Potentialen i Changeling är enorm och för 5 poäng är det ju dessutom en no-brainer då han kan gå flera turneringar outnyttjad och fortfarande vara värd att ta med. Hans kostnad spelar ganska liten roll för kompen i och med att potentialen finns där, han hade lika gärna kunnat kosta 40 poäng och kompa samma och enda egentliga skillnaden hade vart att någon någonstans hade funderat på att inte ha med honom i varje demonarmé.Jacke skrev:Changeling (...) har ju ingen större påverkan på spelet.
Verkar finnas väldigt mycket affekt i samtalet kring The Changeling, i stort är det ingen viktig enhet för att bygga demonarméer. För demonspelare är det av större vikt att mallen uppdateras så det går att göra vettiga builds. Därmed få en armée det går att spela med, dvs. en som inte blir bortkopmpad bara för att man vill kunna ta om hand om en och annan mongofalk.
Hittade ett roligt exempel i mallen:
CSM DaemonprincePrince, Mark of Nurgle , Wings
150 -5kp
Chaos Daemons, Daemonprince Mark of Nurgle, Wings, Unholy Might, Ironhide
220p -9kp
Här har vi två identiska prinsar, CSM betalar 70p mindre och kompar 4 bättre. Ska väl också tillägas att CSM inte heller har eskalerande minus om de köper två prinsar, vilket Daemons har.
CSM DaemonprincePrince, Mark of Nurgle , Wings
150 -5kp
Chaos Daemons, Daemonprince Mark of Nurgle, Wings, Unholy Might, Ironhide
220p -9kp
Här har vi två identiska prinsar, CSM betalar 70p mindre och kompar 4 bättre. Ska väl också tillägas att CSM inte heller har eskalerande minus om de köper två prinsar, vilket Daemons har.
Senast redigerad av 1 Jacke, redigerad totalt 20 gånger.
- speedfreek