Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Regelfrågor och förslag på husregler

På vilket sätt skall man charga in i närstrid? Enligt...?

Omröstningen slutade 08 aug 2011, 21:29

1. Punktlistan
34
49%
2. No holding back
17
24%
3. ETC
19
27%

Antal röster: 70

Mortarion

Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Inlägg av Mortarion »

Väktaren skrev:Jag förstår fortfarande inte hur man kan få en regel att bli två olika som motsäger varandra??
Det är som att säga att man kör med TLOS men skiter i cover reglerna.
Därför att det finns två regler. Den ena säger att man måste maximera antalet engagerade modeller och den andra att man får flytta i vilken ordning man vill enligt vissa restriktioner. Man kan inte uppfylla båda samtidigt. För en mer utförlig förklaring kan du kolla i mina tidigare poster.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

@ Tadaotoko och multi-charges

För att göra långa multi-charges så måste man få bygga en svans mellan två enheter (alltså man måste medvetet gå bort ifrån huvudmålet), detta är inte tillåtet med ETC-tolkningen.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Tadaotoko skrev:Följdfråga igen då. På vilket sätt blir combi-charges svårare? Punkt tre är den punkten som man uppfyller sist så det borde inte påverka combi-assaulter.
Om man vill combi-chargea enheter som är en bit ifrån varandra behöver man ofta bygga upp en kedja av modeller som flyttar lite snett framåt/bakåt/åt sidan, men eftersom man i ETC-regeln inte längre får styra sina modeller själv om de inte kan bli engaged så blir det mycket svårare.
Tadaotoko skrev:Sen på vilket sätt gör det att man springer längre ifrån ett objektiv?
Jag förutsatte att ETC-regeln även gällde defenders react, vilket iofs är lite förhastat eftersom jag bara har sett Egges förklaring av regeln, inte hur den faktiskt är skriven. Eller så menade jag att det är svårare att hålla ett objektiv samtidigt som man gör en assault, lite oklart vad jag tänkte egentligen. :)

Någon som vet var man kan få tag på ETC-reglerna?

GLinus

Inlägg av GLinus »

Mortarion skrev:
Väktaren skrev:Jag förstår fortfarande inte hur man kan få en regel att bli två olika som motsäger varandra??
Det är som att säga att man kör med TLOS men skiter i cover reglerna.
Därför att det finns två regler. Den ena säger att man måste maximera antalet engagerade modeller och den andra att man får flytta i vilken ordning man vill enligt vissa restriktioner. Man kan inte uppfylla båda samtidigt. För en mer utförlig förklaring kan du kolla i mina tidigare poster.
Gällande att det står att man får flytta hur man vill: Det är snarast just den inflikningen i regeln som är tokigt gjord av GW.
I praktiken får man inte flytta som man vill, eftersom man måste följa givna riktlinjer. Man skulle kunna säga att så länge som du eftersträvar att få in så många av dina egna modeller som möjligt i bas-till-bas med så många fiendemodeller som du möjligtvis kan, så får du flytta hur du vill. Och det är just det som de skriver i regeln: Du får flytta hur du vill så länge som du gör det helt enligt de förbehåll som finns i punktlistan, och målsättningen är att maximera bas-till-bas och engagerade modeller.

Det är barnsligt enkelt att följa hela regeln (för det är faktiskt en och inte två regler, enligt mig) och inte bara valda delar av den. Det enda som behövs för att lyckas med kombination mellan "no holding back" och punktlistan är att inte medvetet undvika att maximera antalet engagerade modeller. Det är faktiskt inte ett endaste dugg svårare än det.

Gällande Multi-Charges: De skriver att man fortfarande måste följa assault-reglerna vid en MC. Det gör i sin tur att en MC, enligt mig, blir svår att uppnå om inte fiende-enheterna står nära varandra. Det har jag dock inte något tyngre stöd för, men det är så jag uppfattar den regeln. Exempelvis skulle jag se tämligen snett på om min motståndare chargade två enheter som befinner sig på varsin sida om den anstormande enheten, med säg 5" avstånd till den anstormande enheten år vart håll med ett resultat att han bara får in en modell i bas-till-bas på respektive målenhet medan övriga modeller bildar en kedja med 2" luckor mellan sig för att uppnå detta. Det skulle jag se som ett klart brott mot "no holding back".

Att det inte blir 100% rätt 100% av gångerna lär ingen klaga på. Jag menar det är ju knappast någon som kräver att man mäter varenda modells individuella förflyttning i förflyttningsfasen, utan vi nöjer oss med en godtycklig (ögonmåtts-) förflyttning av en stor andel av modellerna. Det händer förvisso då och då att någon blir för optimistisk ang sina modellers förflyttningskapacitet, men det brukar snabbt lösas genom att påminna(s) om att hålla sig till "hastighetsbegränsningarna".
Jag förstår inte alls varför det plötsligt har blivit så omöjligt att göra detsamma i närstridsfasen?
Så länge du inte medvetet fuskar genom att undvika möjlig bas-till-bas/engaged så är det bara att köra.
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Väktaren skrev:Vad gällande modeller som måste gå genom diff så är reglerna ganska klara där oxå, har du möjlighet att få in mer modeller genom att flytta dessa genom diff, ja då måste du slå diff. Det står under assaulting through cover. Att enheten man anfaller får I10 får man leva med men jag tror inte att ett sånt diff slag avbryter assaulten mitt i då första modell nåttt in i bas utan problem.
Enheten som anfaller får I1, vi spelar 5th edition nu.

Och jo, tyvärr är det ganska tydligt att om det visar sig att sista gubben man flyttar måste gå in med ena lilltån i terräng så måste man göra om hela assaulten från början. Där har vi något vi skulle kunna husregla... Senast jag råkade ut för det hade jag som tur var tagit ett foto på enheten innan jag började flytta, så att jag åtminstone kunde ställa tillbaka den på rätt plats. Och nej, det gick verkligen inte att se innan man började flytta, vi var tvungna att ta dit en domare för att avgöra mätningen av den sista gubben.
Väktaren skrev:Det är enbart första modellen som MÅSTE flyttas "shortest possible rout" de andra modellerna kan ta en längre väg förutsatt att de lyder under de 4 punkterna och hamnar inom 2" av en modell som redan flyttat. Bara den punkten påvisar att man inte kan stå still med modeller eller flytta från den modell som inledda assaulten. Modell 1 har flyttat in i bas och inlett, modell 2 som man nu vill flytta måste lyda under de 4 punkterna och måsste söka bas kontakt med fienden men om inte det går så måste han avsluta sin förflyttning inom 2" av modell 1 som är den modell som än så länge har flytats. Modell 3 måste även där avsluta sitt move inom punkternas restriktioner och inom 2" av modellen 1 eller 2. På så vis MÅSTE hela enheten flyttas framåt mot fienden iom att man måste följa den punkten i listan.

Hur kan i få det till att vara annat???
Helt riktigt, man måste följa punkterna, men det leder absolut inte till att man måste flytta alla modeller framåt, om de inte står i en maximalt utsträckt conga-line när man börjar.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

GLinus skrev:Gällande Multi-Charges: De skriver att man fortfarande måste följa assault-reglerna vid en MC. Det gör i sin tur att en MC, enligt mig, blir svår att uppnå om inte fiende-enheterna står nära varandra. Det har jag dock inte något tyngre stöd för, men det är så jag uppfattar den regeln. Exempelvis skulle jag se tämligen snett på om min motståndare chargade två enheter som befinner sig på varsin sida om den anstormande enheten, med säg 5" avstånd till den anstormande enheten år vart håll med ett resultat att han bara får in en modell i bas-till-bas på respektive målenhet medan övriga modeller bildar en kedja med 2" luckor mellan sig för att uppnå detta. Det skulle jag se som ett klart brott mot "no holding back".
Fast det kanske är ännu mer no holding back då motståndaren sen pilear på och så får 3*10 man slåss istället för 2*10. Med no holding back kanske man snarare skulle bli tvingad att multi-charga ibland.
GLinus skrev: Att det inte blir 100% rätt 100% av gångerna lär ingen klaga på. Jag menar det är ju knappast någon som kräver att man mäter varenda modells individuella förflyttning i förflyttningsfasen, utan vi nöjer oss med en godtycklig (ögonmåtts-) förflyttning av en stor andel av modellerna. Det händer förvisso då och då att någon blir för optimistisk ang sina modellers förflyttningskapacitet, men det brukar snabbt lösas genom att påminna(s) om att hålla sig till "hastighetsbegränsningarna".
Jag förstår inte alls varför det plötsligt har blivit så omöjligt att göra detsamma i närstridsfasen?
Så länge du inte medvetet fuskar genom att undvika möjlig bas-till-bas/engaged så är det bara att köra.
Den relavanta punkten är väl att det är fler som tycker att det inte är fusk än vad det är personer som tycker som du gör (iaf om man ska kolla pollen och min erfarenhet från de stora turneringarna). Är det fusk när majoriteten gör det? Jag tycker verkligen inte det.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

GLinus skrev:Gällande Multi-Charges: De skriver att man fortfarande måste följa assault-reglerna vid en MC. Det gör i sin tur att en MC, enligt mig, blir svår att uppnå om inte fiende-enheterna står nära varandra. Det har jag dock inte något tyngre stöd för, men det är så jag uppfattar den regeln. Exempelvis skulle jag se tämligen snett på om min motståndare chargade två enheter som befinner sig på varsin sida om den anstormande enheten, med säg 5" avstånd till den anstormande enheten år vart håll med ett resultat att han bara får in en modell i bas-till-bas på respektive målenhet medan övriga modeller bildar en kedja med 2" luckor mellan sig för att uppnå detta. Det skulle jag se som ett klart brott mot "no holding back".
Vilket är viktigast, att maximera antalet egna modeller i närstrid, eller antalet fiendemodeller i närstrid? Eller räknar man bara en enkel summa på antalet modeller som slåss? Måste man kanske multi-chargea om det gör att man får in fler fiender i närstrid?
GLinus skrev:Att det inte blir 100% rätt 100% av gångerna lär ingen klaga på. Jag menar det är ju knappast någon som kräver att man mäter varenda modells individuella förflyttning i förflyttningsfasen, utan vi nöjer oss med en godtycklig (ögonmåtts-) förflyttning av en stor andel av modellerna.
Aha. Vi spelar inte samma spel.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

1. Moving Assaulting units & piling in
1.1 The first model to move in an assault
cannot take a longer path to avoid making a
difficult or dangerous terrain test. When
assaulting units partially in cover the
assaulting player must still try to engage as
many models as possible. when the first
assaulting model does not enter difficult
terrain but other unit members may have to
do so in order to engage the enemy, the
owning player must declare whether he is
going to attempt to engage models in cover or
not.
If he is attempting to charge models in cover,
his unit must take a difficult terrain check.
If he is attempting not to charge models in
cover, proceed to move the models in order to
check that the assault rules will not force any
charging models to go thought terrain.
Carefully mark the models positions before
moving them if there is a risk that a terrain
check will intervene later. If the latest
happens, the charging player must then take a
difficult terrain check and apply the result to
the charging unit as a whole (meaning some
models may have to move back, or the charge
can be cancelled).
1.2 Charging models that roll enough distance to
reach enemies behind difficult terrain, are assumed
to be in “base contact” even if a piece of terrain
prevents them from actually touching bases.
1.3 Unoccupied buildings cannot be assaulted
and/or damaged unless both players agree
otherwise.
1.4 After a multiple combat, if a unit has absolutely
no way of engaging the enemy even after both
sides’ pile-in moves, that unit is considered no
longer locked in combat and may make a
consolidation move instead.

1.5 p34 replace "If this is impossible, it must simply
stay in coherency" by "If this is impossible, it must
simply try to move its full assault or defender's
react move to its maximum towards the nearest
engaged friendly model and stay in coherency".

...

4. Other
4.1 The assault rules explicitly state that it is
possible for assaulters to engage multiple units,
provided that each model is in squad coherency
with another that has already moved at the end of
its move (barring the first). It is not possible, then,
to leave models as "bridges" to ease multiple
assaults.
4.2: it is never possible for a single model of any
kind to perform a multiple assault.

Arioch

Inlägg av Arioch »

Nu har inte jag orkat läsa hela tråden... men om man följer ETC:s regler, som egge skriver dem i början, får man då göra en multicharge? Han skriver att de som inte når inom 2" måste gå rakt fram mot sin enhet. Eller missar jag nått? :)
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Arioch skrev:Nu har inte jag orkat läsa hela tråden... men om man följer ETC:s regler, som egge skriver dem i början, får man då göra en multicharge? Han skriver att de som inte når inom 2" måste gå rakt fram mot sin enhet. Eller missar jag nått? :)
Jo då, man behöver bara multi-chargea med en modell som skulle kunnat slagits mot orginalenheten.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar