Imperial Knights?
- bolterochkniv
Re: Imperial Knights?
tycker knekten verkar asbra. känns inte direkt som om man kommer våga pusha med t.ex. wraithknight eller andra monster om motståndaren har en instant death gubbe som vaktar ens gunline. att t6 2+ save skulle vara bättre än av13 4+ håller jag inte alls med om då av13 faktiskt gör knekten bokstavligen talat immun mot allt skytte med mindre än s6, medan riptiden tar ett wound av typ var 18e fire warrior-skott. stomp-attacken gör den jävligt bra mot horder också och skyttet är inte helt pajas heller. att försöka downplaya knighten till i princip två russar känns galenpanna.
MED DET SAGT, så tycker inte jag att den verkar för bruten för löst kompat spel (350-ish poäng för en enhet fuckar inte upp spelmekaniken heller på samma sätt som en lista som utgår från en 700poängs super heavy..). dock känns det som en enhet som VÄLDIGT många arméer kommer få skitsvårt att hantera och tycker ändå att det är ett rimligt argument att folk inte ska behöva köpa 2-3 nya enheter (eller ny armé) var tredje månad för att hänga med i metat...
MED DET SAGT, så tycker inte jag att den verkar för bruten för löst kompat spel (350-ish poäng för en enhet fuckar inte upp spelmekaniken heller på samma sätt som en lista som utgår från en 700poängs super heavy..). dock känns det som en enhet som VÄLDIGT många arméer kommer få skitsvårt att hantera och tycker ändå att det är ett rimligt argument att folk inte ska behöva köpa 2-3 nya enheter (eller ny armé) var tredje månad för att hänga med i metat...
Elias Österlund
"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."
"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."
-
Loudhoward
Lansar funkar inte som "vanligt" mot super heavies utan det är bara strength vs armor. ingen reducering sker, (vad jag har läst/sett) Dvs i ditt exempel om brightlance så ska den träffa, penna 6+ vs av13, explode 5+ (ap2 inte ap1) och sedan gå igenom invul save. med BS 4 blir det 24/1296 eller ca 2% chans att det händer. Sedan ytterligare 1/3 för 3 HP. och ta det hela två gånger.fredrik skrev:Hörrni allvarligt, kom igen nu.![]()
En knight är marginellt mycket större än en riptide (och mindre än en wraithknight).
En knight har 4+ invo på en facing där riptiden kan ha 3++ allround (alt. 4++ från shield drone)
En knight saknar som fordon ett armoursave där riptiden har 2+ vilket gör den senare i stort sett immun mot allt skytte som har Ap 3 eller sämre (exempelvis skyttet från en knight paladin...)
En riptide kan bara förlora ett wound åt gången (av 5) medan knighten förlorar 1D3 hullpoints (av 6) för varje explodes-resultat (som bekant 50% sannolikhet för varje pennande AP1 träff). Du har alltså chans att radera en knight med två brightlanceträffar, medan en riptide i samma situation har 60% av sina wounds kvar.
En riptide är med sitt JSJ move snabbare än en knight.
En riptide kan som bekant joinas av en massa olika buffkaraktärer, vilket mig veterligen är omöjlight för en knight.
En riptide har tillgång till hela batteriet av Taus extremt kraftfulla och underprisade support systems vilket ger den boostar som knights bara kan drömma om - intercept, skyfire, feel no pain etc.
Supporting fire...
En riptide med ion accel skjuter ungefär som en knight errant med thermal cannon, förutom då att riptiden har nightvision, kan ignorera cover, och twinlinka, på BS5, och intercepta, med monster hunter/tankhunter etc via markerlights och buffkaraktärer. Ja just det, så skjuter också riptiden dubbelt så långt som en thermal cannon.
Och, som lök på laxen, så får man dessutom två riptides för varje knight, med lite poäng över.![]()
Men visst, knighten är bättre i närstrid. (och vi vet ju alla hur dominerande närstrid är i 6th ed.)
Visst KAN knighten dö av två lansar. men kom igen.
Riptides har ingen AV, dvs de kan spammas ner av poison tex.
ehum... allt under s7. s6 och mindre funkar också att säga.bolterochkniv skrev:tycker knekten verkar asbra. känns inte direkt som om man kommer våga pusha med t.ex. wraithknight eller andra monster om motståndaren har en instant death gubbe som vaktar ens gunline. att t6 2+ save skulle vara bättre än av13 4+ håller jag inte alls med om då av13 faktiskt gör knekten bokstavligen talat immun mot allt skytte med mindre än s6, medan riptiden tar ett wound av typ var 18e fire warrior-skott. stomp-attacken gör den jävligt bra mot horder också och skyttet är inte helt pajas heller. att försöka downplaya knighten till i princip två russar känns galenpanna.
sen är inte riptide scoring och har inte en stompattack som kan instagibba saker cirka 15" bort i närstrid... som inte ens är med i den närstriden. har jag chansen så kubbar jag in i närstrid med en riptide varje gång, det gör jag inte med något i någon av mina arméer mot en knigget.
Ja' än't bittä'!
Är det inte så att bara permanenta reduceringar inte sker. Lansar fungerar väl som vanligt...eller?Loudhoward skrev:Lansar funkar inte som "vanligt" mot super heavies utan det är bara strength vs armor. ingen reducering sker, (vad jag har läst/sett) Dvs i ditt exempel om brightlance så ska den träffa, penna 6+ vs av13, explode 5+ (ap2 inte ap1) och sedan gå igenom invul save. med BS 4 blir det 24/1296 eller ca 2% chans att det händer. Sedan ytterligare 1/3 för 3 HP. och ta det hela två gånger.fredrik skrev:Hörrni allvarligt, kom igen nu.![]()
En knight är marginellt mycket större än en riptide (och mindre än en wraithknight).
En knight har 4+ invo på en facing där riptiden kan ha 3++ allround (alt. 4++ från shield drone)
En knight saknar som fordon ett armoursave där riptiden har 2+ vilket gör den senare i stort sett immun mot allt skytte som har Ap 3 eller sämre (exempelvis skyttet från en knight paladin...)
En riptide kan bara förlora ett wound åt gången (av 5) medan knighten förlorar 1D3 hullpoints (av 6) för varje explodes-resultat (som bekant 50% sannolikhet för varje pennande AP1 träff). Du har alltså chans att radera en knight med två brightlanceträffar, medan en riptide i samma situation har 60% av sina wounds kvar.
En riptide är med sitt JSJ move snabbare än en knight.
En riptide kan som bekant joinas av en massa olika buffkaraktärer, vilket mig veterligen är omöjlight för en knight.
En riptide har tillgång till hela batteriet av Taus extremt kraftfulla och underprisade support systems vilket ger den boostar som knights bara kan drömma om - intercept, skyfire, feel no pain etc.
Supporting fire...
En riptide med ion accel skjuter ungefär som en knight errant med thermal cannon, förutom då att riptiden har nightvision, kan ignorera cover, och twinlinka, på BS5, och intercepta, med monster hunter/tankhunter etc via markerlights och buffkaraktärer. Ja just det, så skjuter också riptiden dubbelt så långt som en thermal cannon.
Och, som lök på laxen, så får man dessutom två riptides för varje knight, med lite poäng över.![]()
Men visst, knighten är bättre i närstrid. (och vi vet ju alla hur dominerande närstrid är i 6th ed.)
Visst KAN knighten dö av två lansar. men kom igen.
Riptides har ingen AV, dvs de kan spammas ner av poison tex.
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."
s.66 Apocalypseboken, Invincible Behemoth:Excessus skrev: Är det inte så att bara permanenta reduceringar inte sker. Lansar fungerar väl som vanligt...eller?
"Any attacks or special abilities that permanently lower the AV of a target vehicle do not affect a Super Heavy Vehicle. Note that attacks or abilities that count the AV as beeing lower, but do not actually change it, work normally"
Är det ingen som köpt Knektar och börjar lufta dem snart, så vi får autentiska berättelser och inte bara teorier?
Så lansar funkar precis som vanligt.
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!
Det sägs att man får reglerna till dem med när man köper dem. Om detta stämmer faller ju argumenten att det är en escalation/apocalypse-enhet p.g.a. Att reglerna finns i de böckerna 
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
det sägs att regler för D och super-heavies får plats i codexen också.
Ja' än't bittä'!
Det enda man får med i regelväg i boxen är statsen för en knight, reglerna för beväpning och specialreglerna (inkl alla regler för superheavies) saknas tyvärr.Flogger skrev:Det sägs att man får reglerna till dem med när man köper dem. Om detta stämmer faller ju argumenten att det är en escalation/apocalypse-enhet p.g.a. Att reglerna finns i de böckerna
-
Loudhoward
Ber om ursäkt. Chansen för en pen med explode är alltså 4% och inte 2%.