Nya Eldar?

Har du hört det senaste från GW?
Ceasar

Re: Nya Eldar?

Inlägg av Ceasar »

refabricated skrev:Tja... Vad får man in egentligen?
Windrider host
Farseer bike 115
Warlock conclave 150ish? (minimum)
3*10 jetbikes med scatter 810pts
Vyper 40
== 1115
Wind rider host
Farseer bike 115
Warlock conclave 150ish? (minimum)
3*3 Jetbikes 153
Vyper 40
== 458
Totalt: 1573pts
Och så har vi nästan råd med en farlig enhet till.
-WK 295?pts
- Deepande WG med flamers ~350pts
Kasta lite bikes så är man där.

Känns detta överjävligt? Jag tycker inte det. Finns 3 hot i listan ovan... Ok att man får in en farlig pryl till.

Är det bara jag som räknar lite innan jag postar?
Jag kan också räkna =)

Varför betala en massa skatt när du inte drar nytta av windrider host.

Är det inte bättre att spela ett standard detachment?

Farseer, bike 115

10 Jetbikes, scatter laser 270
3 Jetbikes 51
3 Jetbikes 51

1027pts istället för 1573pts som i ditt exempel. Gott om poäng att krydda med valfri ost =)

Visst att vissa reaktioner kan vara lite förhastade, men det känns som att du försöker göra motsatsen och snacka ner dem. Men tanke på hur analytisk du brukar vara så känns ditt exempel ovan nästan dåligt gjort med flit ;)

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Jag tänker:

Farseer - 115
Bike

3 Jetbikes - 51
3 Jetbikes - 51

Wraithknight - 295

Ta detta detachment 3 gånger så ligger du på 1536p och har sex dundersnabba scoring, 3 livsfarliga monster och 3 psykers. Krydda ut med 2 enheter med 6 scatter laser jetbikes i något av dessa tre detachments så bör listan vara ganska bra. Se bara hur Tröger lyckas med 3 imperial Knights, och Wraitknights är både bättre och billigare.

Som tur är begränsar många turneringar till 2 detachments, men även då känns wraithknighten lite väl hård :)

Däremot får vi väl se, men grejen är att om man tar bort Wraithknighten ur codexet känns faktiskt codexet riktigt roligt och varierat :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Min utgångpunkt är turneringar(eller snarare de turneringar ju brukar kunna åka på). Där tillåts inte multipla CAD:s, Lincon 2015 kommer vara den första.

Målet med min tidigare post var att visa på att man inte rimligen får in 30 bikes of doom och flera WK:s i samma lista. Nä, kan inte säga jag funderade i timmar innan jag skrev ihop listan, tänkte inte ens tanken på multipla cad:s, eftersom de generellt inte tillåts.

Det var iaf inte min avsikt att starta ett snöbollkrig :)
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Ceasar

Inlägg av Ceasar »

refabricated skrev: Det var iaf inte min avsikt att starta ett snöbollkrig :)
Varför inte, det är ju kul =)

Jag gillar skarpt vad de gjort med mycket av eldar boken. Tror att de kommer vara riktigt roliga att spela i kompat/hårt kompat. Nu när de gjort alla aspect roligare, och många andra enheter också för den delen.

Men helt okompat är de sjukt bra helt enkelt. Men går att lösa med lite restriktioner.

Sen tycker jag str D är helt bananas, speciellt när de kom undan så billigt med det. Men det är väl bara att agree to disagree.

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Jag slarvräknat lite och kommit fram till att "scatterbikes" skjutkraft per poäng är snarlikt den nuvarande WaveSerpenten.
- Jetbikes är inte lika tåliga som WS
- Skölden har/hade ignore cover, vilket jetbikes saknar
- Jag räknade med S.Cannon på WS, den har ju lite sämre range.

... Så man skulle kunna säga att Eldars kommer flytta sin long range smatter-eldkraft från Serpenter till jetbikes. Att bli utsatt för scatterbikespam kommer kännas ungefär lika (kul?) som att bli smattrad av nuvarande serpentspam. Däremot ökar nog de flestas chanser att faktiskt smattra tillbaka mot Eldarerna.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Kanske dags att skriva en rad...

Eldarbikes kan röra sig i assault. Alltså gömmer man allt och rör sig lite lagom för att skjuta och sedan gömmer allt igen. Lite som Tau gjorde innan bredsidorna tog över. Dock så är dessa klart mer mobila.

Scatterlasern har 36" vilket är för mig den andra stora skillnaden. Att biken därmed får 48" i threatrange gör att de nästan alltid slår först vilket är rätt bra om man har 10 scatterlasers i en enhet. Dock tror jag att man kanske kör 8 av 10 eller så om man vill ha några wounds eller vill undvika overkill ( vet inte den bästa storleken men att panga rhino är väl måttstocken). Efter en sådan alpha så är det inte party.

Jämför med bredsidor. (bs3/2)
12 TL BS3 skott st7 -> 8 träff -> 7 wounds MEQ
12 BS2 skott st7 -> 4 träff -> 4 wounds MEQ
12 TL BS3 skott st 5 -> 9 träff -> 6 wounds MEQ
totalt 17 Wounds.

10 Scatterbikes
40 skott BS 4 -> 26 träff -> 22 Wounds MEQ

Bredside enheten kostar 256p (tror jag) jmf med eldars 270p. Man kan argumentera om att Bredsidorna har markerlights men då blir de än mer stationära och dyrare.

Vekare? - Ja, men de gömmer sig så på så sätt mer tåliga tycker jag.

Mer mobila ... oja...

Till detta är biksen även troops

Och bredsidorna har vi som bekant gnällt på...

Edit: Missade TL på SMS (tack jimmy ;) )
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Fenris

Inlägg av Fenris »

Hylander skrev:Kanske dags att skriva en rad...

Eldarbikes kan röra sig i assault. Alltså gömmer man allt och rör sig lite lagom för att skjuta och sedan gömmer allt igen. Lite som Tau gjorde innan bredsidorna tog över. Dock så är dessa klart mer mobila.

Scatterlasern har 36" vilket är för mig den andra stora skillnaden. Att biken därmed får 48" i threatrange gör att de nästan alltid slår först vilket är rätt bra om man har 10 scatterlasers i en enhet. Dock tror jag att man kanske kör 8 av 10 eller så om man vill ha några wounds eller vill undvika overkill ( vet inte den bästa storleken men att panga rhino är väl måttstocken). Efter en sådan alpha så är det inte party.

Jämför med bredsidor. (bs3/2)
12 TL BS3 skott st7 -> 8 träff -> 7 wounds MEQ
12 BS2 skott st7 -> 4 träff -> 4 wounds MEQ
12 TL BS3 skott st 5 -> 9 träff -> 6 wounds MEQ
totalt 17 Wounds.

10 Scatterbikes
40 skott BS 4 -> 26 träff -> 22 Wounds MEQ

Bredside enheten kostar 256p (tror jag) jmf med eldars 270p. Man kan argumentera om att Bredsidorna har markerlights men då blir de än mer stationära och dyrare.

Vekare? - Ja, men de gömmer sig så på så sätt mer tåliga tycker jag.

Mer mobila ... oja...

Till detta är biksen även troops

Och bredsidorna har vi som bekant gnällt på...

Edit: Missade TL på SMS (tack jimmy ;) )
Lite orättvist att jämföra S6 AP6 med S7 AP4 mot MEQ.
Broadsides 17 /3 = 6(5.83) unsaved wounds
scatterbikes 22/3 = 7(7.17) unsaved wounds

mot tex Dire Avengers/Fire warriors blir det:
Broadsides -> 12*5/6 + (9/2) = 15 unsaved wounds
Scatterbikes -> 22/2 = 11 unsaved wounds

mot IG blir det:
Broadsides -> 17 unsaved wounds
Scatterbikes -> 22*2/3 = 15 unsaved wounds

mot MEQ med T5 (mark of nurgle/bikes):
Broadsides -> (12*5/6+ 9/2)/3 = 5 (4,83) unsaved wounds
Scatterbikes -> (26*2/3)/3 = 6 (5,78) unsaved wounds

Skulle man räkna medelvärdet på de här och räkna ut hur många poäng de dödar, så tror jag skillnaden ligger inom 5%, och 256 poäng är ju c.a 95% av 270 poäng.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Så de skjuter typ lika bra som bredsidor, fast de är troops och rör sig hur snabbt som helst. Jag vet inte om er men hade bredsidor rört sig 12" och kunnat assaulthoppa, alternativt boosta när det gällde, samt var troops, så hade jag nog tyckt det var lite väl bra.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Ceasar

Inlägg av Ceasar »

Fenris skrev:
Lite orättvist att jämföra S6 AP6 med S7 AP4 mot MEQ.
Broadsides 17 /3 = 6(5.83) unsaved wounds
scatterbikes 22/3 = 7(7.17) unsaved wounds

mot tex Dire Avengers/Fire warriors blir det:
Broadsides -> 12*5/6 + (9/2) = 15 unsaved wounds
Scatterbikes -> 22/2 = 11 unsaved wounds

mot IG blir det:
Broadsides -> 17 unsaved wounds
Scatterbikes -> 22*2/3 = 15 unsaved wounds

mot MEQ med T5 (mark of nurgle/bikes):
Broadsides -> (12*5/6+ 9/2)/3 = 5 (4,83) unsaved wounds
Scatterbikes -> (26*2/3)/3 = 6 (5,78) unsaved wounds

Skulle man räkna medelvärdet på de här och räkna ut hur många poäng de dödar, så tror jag skillnaden ligger inom 5%, och 256 poäng är ju c.a 95% av 270 poäng.
I ditt fall förutsätter du att inga enheter har cover, vilket känns ungefär lika orättvist. ;)

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Nja det kan man tycka med MEQ är står för en stor del av turneringsscenen och därmed tar jag den delen.

Sedan kan man börja titta på saker som cover osv osv. Jag valde bara att stanna vid en viss del och ansåg att läsaren kan därefter räkna resten beroende på vad de spelar.

Att enheterna är relativt lika i sin skadeverkan är väl rätt ok men den stora skillnaderna är:

* Eldar förmåga att gömma sig (undvika att ta skada över huvud taget)

* Mobilitet (sidoskott, ta objektiv i slutet av matchen, undvika att chargas)

* Outscoringförmågan

Detta är väl det stora jmf med lite simple matte. Dessutom är min matematik inte helt vettigt då den saknar normalfördelningen i förväntan. Här blir ju TL lite viktigare gå antalet förväntade träffar ökar.

Aningens ninjad av flogger....

Edit: Samt Åhs....
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Skriv svar