Imperial Knights på frammarch...

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Mahkal

Re: Imperial Knights på frammarch...

Inlägg av Mahkal »

Är det före eller efter han stampar ihjäl dina gubbar?

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

Mahkal skrev:Är det före eller efter han stampar ihjäl dina gubbar?
Förmodligen före, då stomp sker på I1... ;)
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Mahkal skrev:Man börjar ju undra hur Tyranids ska kunna hantera den där jävla klumpen
Escalation, they said:
Bild

12st S10 skott från en flygare. 735p. :mrgreen:

Mahkal

Inlägg av Mahkal »

Kaptenen skrev:
Mahkal skrev:Man börjar ju undra hur Tyranids ska kunna hantera den där jävla klumpen
Escalation, they said:
Bild

12st S10 skott från en flygare. 735p. :mrgreen:

I can live with that :D

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Tycker det känns uppenbart att super heavies måste testas först. Som klassiska svenskar är vi livrädda för förändring. Ta en enkel grej som dubbla FOCs som kom med 6e. Det diskuterades knappt, bara ett stort nej vi kör 1995p, eller 1999, eller 2000p med 1 FOC.

Fler turneringsarrangörer borde våga arrangera turneringar där allt är tillåtet. Hade gärna sett ett helt år där allt är tillåtet, allt från formations till lords of war och dataslates i alla former.

Folk är helt livrädda för D-vapen trots att de inte ens spelat mot dem. Det är ett jävla gnäll på screamerstjärnan på detta forumet, tillåt D-vapen och den försvinner. Då är det bättre med 27 screamers utan mongosave, t.ex.

Men nej, som klassiska svenska sitter vi och tycker det var bättre förr, låt oss spela 5th edition med lite 6th edition inslag. Inte fullt ut, tänk om metat förändras, hemska tanke.

Till helgen är det WettCon i Jönköping och det bli sista turneringen jag arrangerar utan att tillåta Lords of War. När jag arrangerar framöver kommer det bli Warhammer 40k, inte Svenska Warhammer 40k.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

SnuffyN

Inlägg av SnuffyN »

Ganska intressant fråga du tar upp. Tror inte det är många som spelar 40k som GW vill att det ska spelas eller tänkt att det ska spelas. Saker är inte tillåtet, komp, regler som man inte spelar med, mm. känns lite som många håller hårt i 5ed men vi är i 6ed och på väg mot 7ed om man ska tro ryktena.

Är själv en som spelar utan vissa regler och gnäller över att vissa saker är hårt. men det börjat nog bli dax att köra 10games som gw vill att man ska spela. Så kanske det inte är så jävligt som man tror.

Användarvisningsbild
Yabob

Inlägg av Yabob »

Det innebär i sådant fall att du ska spela 10 matcher utan att tävla, där det enda viktiga är att båda spelarna har kul och där du räknar ut vem som vann mest för den vänskapliga rivalitetens skull.

Kan själv sakna de matcherna lite (för det är då 40k är som roligast). Några av mina bästa minnen är från Apocalypse matcher. Men, sanningen är den att det ofta i dessa fall är kul en gång. Sen är det inte lika roligt längre. Vi hade jättekul när vi testade en Warlord Titan för ett antal år sedan... den sköt ut ca 4 000pts på egen hand och vi hade rätt skoj åt den... men alla var överens om att det fick räcka med en gång.

Vad det gäller dubbla FOC så försvann det som sagt var i princip omedelbart av rädsla för balansen. Idag tror jag dock att det skulle vara mer accepterat (åtminstone i ett kompat klimat). Sanningen idag är väl den att vi av tidsmässiga skäl sällan spelar mer än 1 850pts. Vi får inte in det antalet matcher vi vill ha om man ska spela så höga poäng så att två FOC är aktuellt.

Just poängen är väl något som talar emot Super Heavies. På den "normala" poängsumman för en turnering blir det i regel inte kul att ha dem med. Man måste upp på högre summor om de ska funka tillfredsställande för båda spelarna.
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Valrosskorv

Inlägg av Valrosskorv »

SnuffyN skrev:Ganska intressant fråga du tar upp. Tror inte det är många som spelar 40k som GW vill att det ska spelas eller tänkt att det ska spelas.
Tvärtom skulle jag argumentera för att det är jättemånga som spelar som GW vill: med det man känner för. Hela grejen med "forge a narrative!" är ju att man ska spela med det man gillar och husregla bort saker man inte gillar.

katzenjammer

Inlägg av katzenjammer »

En stor grej som skiljer mellan hur "folk spelar" och hur man spelar på turneringar är väl att om man ska spela med någon så brukar man ju nämna om man har en riptide med. Eller vad det nu kan vara. Så har det iaf alltid funkat när jag har spelat med vänner.

Iden med två lika hårda listor för att båda ska kunna ha roligt med spelet.
Flesh is a design fault

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

Sist jag lirade 40K fick jag ett mail av min polare: "dyker upp om en månad; ha följande klart;" och så en lista på vad jag behövde. Sedan dök han upp med en tre scenarios mini-kampanj i bagaget. De e fan 40K det! :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Skriv svar